MrJay
Pear4Life Pear4Life skrev:
Om du bara önskar ett system för att slå på/av belysning (även dimning) så fungerar PLEJD alldeles utmärkt.
Att det skulle vara en "nedgradering" för att det är trådlöst är omöjligt att säga... kan fungera lika bra som trådat.

MEN..önskar du lite mer "flexibilitet" och avancerad integration med andra plattformar så är KNX oslagbart. Dock är det lite mer pill än med PLEJD och man bör ha lite kunskap 😀

Jag programmerar KNX men kör PLEJD hemma ändå. Båda gör sitt jobb.
Tänker att DALI-2 är mer passande till belysning än KNX om tanken är att bara ha smart system för ljus
 
MrJay MrJay skrev:
Tänker att DALI-2 är mer passande till belysning än KNX om tanken är att bara ha smart system för ljus
Instämmer helt 😀
 
Walle85
blackarrow blackarrow skrev:
Hur är det med kvalite och beräknad livslängd på Schneiders Wiser?
Kan man förvänta sig att alla elfirmor klarar av wiser nu och framtiden?
Kan inte svara för kvalitén på puckarna, ännu, bara haft dem i ca 2 år. Men så länge du har deras gateway och den fungerar när den är offline så ska det klara sig även efter att de slutar att ge support.
Jag har själv kopplat mina puckar direkt till min Homey.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
DALI och KNX är inte varandras motsatser utan brukar ofta kombineras med DALIs fördelar med smidig installation och bra dimring med KNX fördelar med flexibel installation och stora utbud av tryckknappar, närvarosensorer plus alla andra funktioner som är möjligt att bygga ut sin anläggning med.

Om man kör en ren DALI-lösning så är själva spottarna standardiserade, medans själva styrsystemet och programvara är proprietära. Produkter från Helvar, Philips, Symtobel och Lunatone är alla DALI-produkter, men dom kan inte prata med varandra ändå. Detta till skillnad mot KNX där alla produkter med KNX-logga är fullt kompatibla med varandra och programmeras med samma mjukvaruprogram.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
K
blackarrow blackarrow skrev:
Hur är det med kvalite och beräknad livslängd på Schneiders Wiser?
Kan man förvänta sig att alla elfirmor klarar av wiser nu och framtiden?
Systemet är beroende av Schneiders app för att programmeras och för app-styrning. Så beslutar sig Schneider för att lägga ner wiser så sitter man där. Då fungerar det bara via knapparna och det går inte att ändra något. Men schneider är stora och kastar förhoppningsvis inte sina kunder så där.

Det bygger på Zigbee, så man kan byta eller köra vilken gateway som helst. Homey eller home assistant till exempel. Då är man inte beroende av Schneider. Kräver då bara att man parar och programmerar om.

Eftersom gateway är hjärnan och det som pratar med appen så kommer det säkert komma en nyare gateway i framtiden. Då krävs det en insats att byta upp sig. Beroende på hur behandlar den gamla.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Man måste även tänka på att man en dag kanske vill eller måste sälja huset. Då kan man inte sälja en "hemmafixarlösning" utan man måste kunna sälja ett fungerande stabilt system.
Sen om man vill leka lite med tex HomeAssistant så gör man det ändå men man skall gärna hålla sig ifrån att lägga husets vitala funktioner där så man enkelt kan koppla bort och lämna över till en ny ägare.

Om man tänker investera i ett nytt styrsystem så är KNX det tryggaste. Det kostar mer men man får också MER. Det finns ett värde i det och man får mer möjligheter genom att välja KNX.
Genom alla år jag projekterat, programmerat och driftsatt KNX så har jag nog aldrig stött på en önskad funktion/lösning/integration som jag inte lyckats skapa till slutkund.

Man skall inte jämföra kostnad för en Plejd vs KNX och tro att man får likvärdiga system.
Det är enkelt.
KNX kostar mer för att man får mer.
Plejd, Wiser kostar mindre för att det är begränsat.

Stötte själv på Compare IT när jag sökte husleverantör för några år sedan. Tyckte det var helt vidrigt att en husleverantör beslutade att sälja hus med det systemet och tvinga kunden till ett giftemål med en liten leverantör/tillverkare.

Även om det svider i plånboken så kommer ni nog inte ångra er i framtiden om ni väljer att konvertera till KNX. Man kan börja med att göra det så billigt som möjligt från början och sen succesivt utöka efter behov.

Mvh
Matz W
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som vet hur det kommer bli med dimmningen efter de stänger ner? Har idag styrning på spottar i kök, vardagsrum och entre samt vanliga lamputtag i ett annat rum. Dimmning på spottar i kök och vardagsrum ingick sen köpte jag till och öppnade dimmning i entre. Påverkas detta av att de stänger ner? Surt som fan att de väljer att lägga ner.

Mvh

Markus
 
K
B blaugrana skrev:
Är det någon som vet hur det kommer bli med dimmningen efter de stänger ner? Har idag styrning på spottar i kök, vardagsrum och entre samt vanliga lamputtag i ett annat rum. Dimmning på spottar i kök och vardagsrum ingick sen köpte jag till och öppnade dimmning i entre. Påverkas detta av att de stänger ner? Surt som fan att de väljer att lägga ner.

Mvh

Markus
Nu vet jag inte hur systemet fungerar. Du kan dra ut inkommande kabeln i routern för internet så ser du hur det blir
 
K knightjocke skrev:
Nu vet jag inte hur systemet fungerar. Du kan dra ut inkommande kabeln i routern för internet så ser du hur det blir
Jo, det är klart, får testa det. Men tänkte mer på att jag köpte till dimmningen online på deras hemsida. Om de öppnade upp något lokalt hos mig eller om det ligger i deras system. Kunde ju isf ställa till det. Men får testa koppla bort systemet ett tag.
 
B blaugrana skrev:
Jo, det är klart, får testa det. Men tänkte mer på att jag köpte till dimmningen online på deras hemsida. Om de öppnade upp något lokalt hos mig eller om det ligger i deras system. Kunde ju isf ställa till det. Men får testa koppla bort systemet ett tag.
Var det något som blev automatiskt aktiverat eller var det troligtvis någon som manuellt aktiverade dimring?
Utan att överhuvudtaget veta så skulle jag gissa att dom efter beställning fjärrprogrammerat din anläggning och där kunnat aktivera dimring i aktorn. Det skulle i så fall betyda att det inte har något att göra med någon molntjänst eller liknande.

//Patrik
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Var det något som blev automatiskt aktiverat eller var det troligtvis någon som manuellt aktiverade dimring?
Utan att överhuvudtaget veta så skulle jag gissa att dom efter beställning fjärrprogrammerat din anläggning och där kunnat aktivera dimring i aktorn. Det skulle i så fall betyda att det inte har något att göra med någon molntjänst eller liknande.

//Patrik
Den dimring jag la till på "mina sidor" aktiverades på sekunden då jag kryssade i vilken utgång det skulle gälla. Så det lär ha blivit automatiskt aktiverat.
Har för mig man oxå kunde ändra vilka utgångar det ska dimras på. Hade man 2 dimringar kunde man flytta runt dom på de olika utgångarna.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
K
B blaugrana skrev:
Jo, det är klart, får testa det. Men tänkte mer på att jag köpte till dimmningen online på deras hemsida. Om de öppnade upp något lokalt hos mig eller om det ligger i deras system. Kunde ju isf ställa till det. Men får testa koppla bort systemet ett tag.
Frågan är då hur avancerat de gjort det. Om det är en licens som går ut ifall den inte förnyas mot deras server regelbundet. Men om funktionen är ett engångsbelopp och ingen prenumeration så tvivlar jag på att de krånglat till det
 
I immot skrev:
Någon som har någon idé kring om det går att konvertera det systemet till något liknande?
Koppla in en liten dator på signaleringen som översätter mellan t.ex KNX och Compare-IT.
Antar att det saknas dokumentation på protokollet. Men det kan man lösa genom att kika på trafiken mellan systemet hemma och Compare-IT:s servrar.
Samt mellan fjärrkontroller och enheterna i elcentralen.

Kanske kan man gå på konkursförvaltaren med krav?
Om inte annat för att köpa in lösa Compare-IT moduler som man kan testa och undersöka.

Öppna standarder och dokumentation bör ses som villkor för att köpa in "Smart"-hem system. Eller att man har en rimlig möjlighet att ta reda på protokoll på andra sätt.
"Smart"-hem med trådlöst är kul för de som sitter på parkeringen och kör "blinkenhause"..
 
pdov
Det diskuteras lite äpplen och päron i tråden men lösningen kanske är densamma i alla fall. Compare-IT har levererat olika lösningar för smarta hem under sin aktiva tid.

Trådstartaren @immot har förmodligen någon form av HomeLine medan det som @Pete12 lagt in bilder på är en tidigare lösning som kallas "Nordic System" och som utvecklades för kommersiella lokaler men som sedan även sattes in i avancerade hem. Nordic System byggde på flera olika moduler som man bara la till fler av om man ville ha mer funktionalitet.

För att ta mer marknadsandelar inom småhus, radhus och även lägenheter så tog företaget fram HomeLine som var allt i en enda limpa.
Bild på en Compare-IT HomeLine-modul med flera färgkodade utgångar och ett zoomat utsnitt som visar produktinformation och QR-kod.
Limpan var i grund och botten densamma men levererades i olika storlekar med varierande antal utgångar beroende på hur stort hemmet där den installerades var. Dessa gick inte att utöka utan att byta till en större limpa på det gällde att välja en tillräckligt stor från början om man ville bygga ut senare.

Nordic System styrdes med svagström (24VDC) mellan tryckknappar/dimmers och modulerna. Från början så var det samma lösning på HomeLine med svagström men detta ändrades efter återkoppling från installatörer till att även fungera med 230VAC vilket jag tror sedan blev standard.

Jag har ett gammalt produktblad (pdf) men jag hittar ingen funktion för att ladda upp det här. Nägon som vet om man kan ladda upp filer (annat än bilder/video)?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Nordic System styrdes med svagström (24VDC) mellan tryckknappar/dimmers och modulerna. Från början så var det samma lösning på HomeLine med svagström men detta ändrades efter återkoppling från installatörer till att även fungera med 230VAC vilket jag tror sedan blev standard.
Vet du vad det var för signalering i dessa 24 V DC? vart det en signal per lampa, en enkel av/på ? eller någon buss med datapaket osv och isåfall vad de olika bitarna betyder?

Testade att ladda upp en .pdf och det gick utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.