J john_i_gbg skrev:
Jag kan komplettera den här tråden med infon om att jag just lämnat in två (in- och utsida) kopieringsskyddade cylindrar för omstiftning hos Safe team. Priset blev 815 kr.
Då cylindrarna inte var nya ville de inte lämna garanti på jobbet.
Tack för bidraget till tråden.
Jag finner det lustigt att de inte lämnar garanti på omläggningen, där jag jobbar lämnar vi garanti på 12 månader men vet andra som lämnar 3 eller 6 månaders garanti.
Jag har svårt att minnas om jag haft ett garantiärende på en omlagd låscylinder, de ska hålla lika väl som nya.
Jag tror inte att något som omfattas av eventuella garantier går sönder, de fel som kan uppstå beror oftast på yttre påverkan, felaktigt underhåll (smort med fel medel) eller problem med nycklar men det förekommer även att felet ligger i låshuset istället för låscylindern.
Jag finner det bökigare att inte lämna garanti då dessa garantiärenden är så sällsynta att dess totala kostnad är försumbar.
 
J john_i_gbg skrev:
Jag kan komplettera den här tråden med infon om att jag just lämnat in två (in- och utsida) kopieringsskyddade cylindrar för omstiftning hos Safe team
👍 Intressant info! Safe Team verkar finnas på många ställen.
Kan du mer exakt säga var du fick detta gjort?
 
Redigerat:
G Gabbe1 skrev:
Nya Assa d12 i nickel till befintlig nyckel kostar 449kr/st på låsgiganten.se
Det är troligtvis rund dubbelcylinder 1212 då det både är in och utsida.
 
Jag skull vilja skaffa en d12 euro cylinder. Som är Yale Linus kompatibel. Dvs dubbelcylinder. "Nödcylindrar/dubbelverkande cylinder"
Länk till Yales Linus-info
Med befintlig låsning.

Hur fixar man det smartast? Omstiftning?
 
O O skrev:
Jag skull vilja skaffa en d12 euro cylinder. Som är Yale Linus kompatibel. Dvs dubbelcylinder. "Nödcylindrar/dubbelverkande cylinder"
Länk till Yales Linus-info
Med befintlig låsning.

Hur fixar man det smartast? Omstiftning?
Då beställer du en ny d12 europacylinder med rätt mått.
Din lokala låssmed bör kunna hjälpa dig men du kan mätta själv om du vill beställa.
Mät från centrum låshus till utsida dörr (B-mått) sedan mäter från centrum låshus till insidan av dörrbladet (C-mått), kontrollera att b-mått + C-mått är samma som dörrens tjocklek (A-mått).
Med de måtten bör du kunna få hjälp att beställa rätt låscylinder av din låssmed, järnaffär mm.
Till Euro modellen av Yale Linus är det tänkt att använda deras specialcylinder, jag har inte koll på Euro modellen och vilka europacylindrar som är kompatibla med den.
https://shop.yalehome.se/yale-support/produkter/yale-linus/installera/euro
 
Redigerat:
Ja det verkar faktiskt inte så svårt nu när jag hittat att man kan beställa d12 euro cylindrar med befintlig låsning. Då behöver man ju inte stifta om.

Euro modellen av Yale Linus är avsedd för befintliga euro cylindrar, inget annat. Dock finns det krav på cylindrarna för att det skall fungera. Uppfyller befintlig cylinder inte kravet måste den bytas ut. Yale har tagit fram en speciell cylinder som fungerar som ersättare. Men tanken är alltså att befintlig cylinder skall användas..
Vilka krav som ställs på cylindern framgår här Länk till Yales Linus-info
 
O O skrev:
Euro modellen av Yale Linus är avsedd för befintliga euro cylindrar, inget annat. Dock finns det krav på cylindrarna för att det skall fungera. Uppfyller befintlig cylinder inte kravet måste den bytas ut. Yale har tagit fram en speciell cylinder som fungerar som ersättare. Men tanken är alltså att befintlig cylinder skall användas..
Vilka krav som ställs på cylindern framgår här Länk till Yales Linus-info
Även nyckelgreppet (huvudet på nyckeln) spelar roll men det går att slipa till om så behövs.
Linus-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linus Smart Lock Installation (Euro Cylinder)
https://shop.yalehome.se/yale-support/produkter/yale-linus/installera/euro
 
Det är det som är grejen med den justerbara specialcylindern. Att ha ett grepp/huvud som är anpassat till vredet på Linus.
Men som sagt, det går ju att slipa en nyckel så den passar i Linus och använda den befintlig dubbelcylinder. Det är inget speciellt svårt.
 
1 123abc skrev:
Då beställer du en ny d12 europacylinder med rätt mått.
För att en euro dubbel cylinder skall vara kompatibel med Linus krävs att man skall kunna använda en nyckel på insidan och utsidan samtidigt. Går det att beställa en ny d12 europacylinder med den egenskapen?
 
O O skrev:
För att en euro dubbel cylinder skall vara kompatibel med Linus krävs att man skall kunna använda en nyckel på insidan och utsidan samtidigt. Går det att beställa en ny d12 europacylinder med den egenskapen?
Jag har ingen d12 euro här nu och kan testa men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle fungera.
Tyvärr kan inte heller ringa ASSA så här dags och fråga och jag hittade ingen bra skiss där jag kan se detaljerna tydligt och bedöma konstruktionen.
Euro cylindrar är inte svensk standard och relativt ovanliga så har inte full koll i huvudet utan att kontrollera.
Att nyckeln ska fungera från båda hållen är för att du ska kunna öppna med nyckel från utsidan (då det redan sitter en nyckel i på insidan till Yale Linus).
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för svaret!
Exakt. En del eurocylindrar går bara att manövrera med nyckel från en sida i sänder. Linus fungerar då som nyckel på insidan och gör det omöjligt att låsa upp utifrån. Det precis det som är anledningen till kravet att kunna manövrera från båda sidorna samtidigt.
 
Hej! Efter ett idiotiskt misstag från min sida, fick jag fråga om priset till omläggning av min runda cylinderlås från ASSA. Priset blev 1195 kronor plus moms. Demonterat ASSA cylinderlås med tillhörande komponenter och nyckel på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Vi som läser ditt inlägg får kunskap. Tack! För det räcker det med andras misstag.😲
Du får erfarenhet! För det krävs egna misstag 🤣
 
J Jylais skrev:
Hej! Efter ett idiotiskt misstag från min sida, fick jag fråga om priset till omläggning av min runda cylinderlås från ASSA. Priset blev 1195 kronor plus moms.[bild]
Hade endast en prislista från 2022 här nu och där var listpriset 1140kr+moms.
Det är en låscylinder som ingår i ett låssystem varför delningsuppgifter krävs för en omläggning när stiften är urtagna.
Omläggning av en låscylinder som denna är en av få saker med en hyfsad avans, jag hade försökt pruta på priset ;)
 
G Gabbe1 skrev:
Nya Assa d12 i nickel till befintlig nyckel kostar 449kr/st på låsgiganten.se
649 kr/st i skrivande stund, mindre än ett år från ditt pris.
En höjning med 45 % på ett år.
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.