Vi ska förbereda för elektriker. Han kommer montera dessa 2 apparatdosor nedan.
Våran vägg består av 72mm breda reglar.
https://www.byggmax.se/apparatdosa-för-montage-av-strömbrytare-och-vägguttag-p296139

https://www.byggmax.se/apparatdosa-för-montage-av-strömbrytare-och-vägguttag-p296709

Vad ska jag sätta upp för kortling för att fästa apparatdosorna i? Det känns som att det borde finnas något standardförfarande för att sätta kortlingen dikt an baksidan på motstående gipsskiva utan att behöva mäta vilket djup den ska sitta på?

(Den ena ska alltså användas tillsammans med dubbelgips, och den andra tillsammans med enkelgips)
 
R
Idegran Idegran skrev:
Vi ska förbereda för elektriker. Han kommer montera dessa 2 apparatdosor nedan.
Våran vägg består av 72mm breda reglar.
[länk]

[länk]

Vad ska jag sätta upp för kortling för att fästa apparatdosorna i? Det känns som att det borde finnas något standardförfarande för att sätta kortlingen dikt an baksidan på motstående gipsskiva utan att behöva mäta vilket djup den ska sitta på?

(Den ena ska alltså användas tillsammans med dubbelgips, och den andra tillsammans med enkelgips)
Låt elektrikern göra kortlingen ifall det behövs annars sätter man oftast eldosan i regeln..
Det är ingen idé att leta några enstaka minuter i tid utan låt elektrikern lösa det..
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Man behöver normalt ingen kortling för att fästa apparatdosor, utan de spikas/skruvas i den lodräta regeln. Då hamnar också stutsarna i rätt riktning (uppåt/nedåt).

Endast om en dosa behövs placeras mitt emellan två reglar behöver man en kortling.
 
Jag förstår. Vi har på ett ställe ett vprör som kommer upp ur golvet i regeln. Den går till ett uttag i bänkhöjd som vi vill sänka till normal golvhöjd. Detta är mitt emellan två reglar, då hade det varit smidigt att kunna sätta nästa dosa rakt under befintlig, istället för att försöka böja till redan monterat vprör, mitt ibland ångspärr och isolering (yttervägg).
 
Jag förstår nog inte hur du vill ha dessa två dosor, om de ska mynna ut i motsatta väggar och sitta med baksidan mot varandra eller bredvid varandra? Men det går ju att "tillverka" en lodrät kortling.

Dosor har normalt inget stöd mot baksidan, utan den spikas i sidan. Djupet ska vara så att klacken (blå pil) hamnar jämns med regelns framsida. Det är vad som styr.

Elektrisk dosa med grön insida. Blå pil markerar en klack som styr djupet, och röd linje visar hur den ska monteras jämns med regelns framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår nog inte hur du vill ha dessa två dosor, om de ska mynna ut i motsatta väggar och sitta med baksidan mot varandra eller bredvid varandra? Men det går ju att "tillverka" en lodrät kortling.

Dosor har normalt inget stöd mot baksidan, utan den spikas i sidan. Djupet ska vara så att klacken (blå pil) hamnar jämns med regelns framsida. Det är vad som styr.

[bild]
De ska sitta på olika väggar. den ena väggen ska ha dubbelgips eftersom den är mellan sovrum och vi vill ljudisolera. Lite halvtaskig bild, men nedan är befintliga dosan. Spikad i bakkant mot kortling. Jag antog att hålet din blå pil pekar på är där man skruvar fast i kortling bakom, men det kanske är helt fel?
 
  • Befintlig dosa på gipsvägg, fastspikad i bakkant mot kortling, omgiven av isoleringsmaterial och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kan man spika dosan med baksidan mot en kortling som bilden visar. Men det finns ingen standard för hur djupt denna kortling ska sitta.

Med en kortling i liv med reglarna så behöver man inte mäta någonting utan bara spika dosan med sidan mot kortlingen.

Du kan antingen skära bort stutsarna som går uppåt, eller jacka ur kortlingen. Då kan en vågrät kortling användas.
 
Idegran Idegran skrev:
Jag antog att hålet din blå pil pekar på är där man skruvar fast i kortling bakom, men det kanske är helt fel?
Det kan nog användas för det, men vanligare är nog tvärtom, att kan fäster framkanten av dosan mot väggskivan. Dvs när dosor monteras mot baksidan av en väggskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.