Hej! Vi har köpt ett gammalt hus som vi planerar riva ner. Tomten är på ca 2300 m2. Våra tankar är att bygga ett hus på ca 200 m2 och stycka av tomten till barnet eller säljer den i framtiden. Vad har ni för råd om hur vårt hus ska placeras så vi får ett bra läge och den avstyckad tomten får rätt form ? Vi tänker inbyggd garage.Det finns ett stort träd till hörnet av tomten till höger på framsidan , trädet gör att det finns mer prickmark till hörnet. Får man ta bort trädet ?
Tack på förhand!
 
  • Karta över en tomt på cirka 2300 m2 med ett hus på, omgiven av vägar och andra tomter. En röd cirkel markerar området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild av en tomt uppdelad i två områden, ett lila (1117,3 m²) och ett blått, med en kompassros och solens position vid 14:00. Gator: Spinnargatan, Tvinnargatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första frågan blir ju hur stor en tomt minst måste vara enl. detaljplanen för området. Din prickmark kommer inte att påverkas av om du fäller trädet. Det finns ofta restriktioner mot att ta bort träd, framförallt om det är i samband med bygglov. Du får höra med kommunen.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Första frågan blir ju hur stor en tomt minst måste vara enl. detaljplanen för området. Din prickmark kommer inte att påverkas av om du fäller trädet. Det finns ofta restriktioner mot att ta bort träd, framförallt om det är i samband med bygglov. Du får höra med kommunen.
Ca 900-1000 kvm får vi avstycka. Som ni ser till hörnet är prickmark är bredare pga trädet vilket är "orättvist" . Vad händer om vi tar bort trädet?
 
Du kan inte få bort prickmark utan att spendera typ 100 000 ++ och minst ett års ledtid på att få en ändrad detaljplan.

Om man tittar på de andra tomterna så är det väl snarare så att din tomt har smalare prickmark, utom just vid hörnet.
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Prickmarken är inte bredare pga trädet, utan för att följa linjen på de andra tomterna. Spontant skulle jag planera för en skafttomt med infart på prickmarken i norr för att få så mycket bra södervänd tomtyta som möjligt, sen om den ena ska vara större eller vilken som bör bli er är svårt att uttala sig om utan att ha varit på plats. Ta hjälp av en arkitekt direkt så att ni inte missar några bra möjligheter på tomten - det kan ju röra sig om ganska stora ekonomiska värden i ett sånt här fall.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
A ASJLS skrev:
Hej! Vi har köpt ett gammalt hus som vi planerar riva ner. Tomten är på ca 2300 m2. Våra tankar är att bygga ett hus på ca 200 m2 och stycka av tomten till barnet eller säljer den i framtiden. Vad har ni för råd om hur vårt hus ska placeras så vi får ett bra läge och den avstyckad tomten får rätt form ? Vi tänker inbyggd garage.Det finns ett stort träd till hörnet av tomten till höger på framsidan , trädet gör att det finns mer prickmark till hörnet. Får man ta bort trädet ?
Tack på förhand!
Har du stämt av detaljplanen och haft möte med kommunens handläggare? Oftast finns digitala möten att boka hos kommunen.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Har du stämt av detaljplanen och haft möte med kommunens handläggare? Oftast finns digitala möten att boka hos kommunen.
Inte än. Vill först samla in synpunkter innan vi bokar. Vill här veta om ni har några tips om vart huset ska placeras bäst.
 
pdov
Detaljplan över ett område med tomtstorlekar, byggnader och vägnät. Prickmark visas och olika linjer markerade i rött och blått förekommer. Kyllared och NATIO tydligt märkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollar man på detaljplanen från 2007 så är inte trädet med där så jag skulle gissa på att det inte är skyddat men som @hempularen skrev så är det bäst att kolla med kommunen för säkerhets skull.

Anledningen till att prickmarken går som den gör gissar jag har att göra med att men ville få en rak linje tillsammans med fastigheterna på andra sidan gatan (röd linje) och att bebyggelsen inte skulle närma sig natur-marken för mycket.

Minsta tomtstorlek är 1000 kvm så försök inte ens göra den mindre än så. Mitt förslag på delning av fastigheten är enligt de blå linjerna med egen tillfart till den bakomliggande fastigheten (liknande som man gjort med 1:114). Vill man spara ett par kvadratmeter så skulle man kunna ta bort tillfartsvägen och lösa tillfarten med ett servitut om att den bakre fastigheten har rätt att köra över den främre fastigheten men det tror jag är en mycket sämre lösning i det långa loppet.
 
  • Gilla
ASJLS
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
[bild]
Kollar man på detaljplanen från 2007 så är inte trädet med där så jag skulle gissa på att det inte är skyddat men som @hempularen skrev så är det bäst att kolla med kommunen för säkerhets skull.

Anledningen till att prickmarken går som den gör gissar jag har att göra med att men ville få en rak linje tillsammans med fastigheterna på andra sidan gatan (röd linje) och att bebyggelsen inte skulle närma sig natur-marken för mycket.

Minsta tomtstorlek är 1000 kvm så försök inte ens göra den mindre än så. Mitt förslag på delning av fastigheten är enligt de blå linjerna med egen tillfart till den bakomliggande fastigheten. Vill man spara ett par kvadratmeter så skulle man kunna ta bort tillfartsvägen och lösa tillfarten med ett servitut om att den bakre fastigheten har rätt att köra över den främre fastigheten men det tror jag är en mycket sämre lösning i det långa loppet.
Menar du att prickmark får användas som infart" servitut" till bakomliggande huset?
 
pdov
A ASJLS skrev:
Menar du att prickmark får användas som infart" servitut" till bakomliggande huset?
Det var @Grisbacka som skrev det förslaget. Jag vet inte om det är möjligt, det får du i så fall stämma av med kommunen men jag tycker man kan låta prickmarken vara och skapa riktig infart (inte servitut) i nederkant mot 1:15, så som jag ritat i bilden.
 
  • Gilla
ASJLS
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Det var @Grisbacka som skrev det förslaget. Jag vet inte om det är möjligt, det får du i så fall stämma av med kommunen men jag tycker man kan låta prickmarken vara och skapa riktig infart (inte servitut) i nederkant mot 1:15, så som jag ritat i bilden.
Ok. Är den inte bättre att infarten läggs på anda sida på prickmark så vi sparar tomten mot 1:15 och utnyttja prickmarken? Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
A ASJLS skrev:
Menar du att prickmark får användas som infart" servitut" till bakomliggande huset?
Ja, prickmark får generellt användas som infart, det finns inget som hindrar det, det är ju inte direkt ovanligt att ha prickmark längs vägen 😉. Jag skulle absolut rekommendera det och sedan placera husen så långt norrut på tomterna som möjligt, så att man får södervända tomter som sagt. Att placera infarten i söder skulle jag inte rekommendera, då man ju gärna vill placera husen nära infartsvägen, men då får du norrvända trädgårdar, eller så går mycket av tomtytan åt till infarter.

När man gör ett sånt här projekt är det bäst att tänka på båda husens placering direkt så att man får ut det mesta av tomtens förutsättningar.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Ja, prickmark får generellt användas som infart, det finns inget som hindrar det, det är ju inte direkt ovanligt att ha prickmark längs vägen 😉. Jag skulle absolut rekommendera det och sedan placera husen så långt norrut på tomterna som möjligt, så att man får södervända tomter som sagt. Att placera infarten i söder skulle jag inte rekommendera, då man ju gärna vill placera husen nära infartsvägen, men då får du norrvända trädgårdar, eller så går mycket av tomtytan åt till infarter.

När man gör ett sånt här projekt är det bäst att tänka på båda husens placering direkt så att man får ut det mesta av tomtens förutsättningar.
Kan detta vara ett alternativ?
 
  • Byggnadsritning med potentiella alternativ markerade med handskrivna skisser och texter i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pdov
Flygfoto med gul linje som visar fastighetsgränser och numrerade fastigheter, inklusive en markerad infart och bostad nära ett naturområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där du har ritat infarten nu, utanför prickaren, uppfattar jag inte som en del av er fastighet utan det ligger en annan fastighet som har en smal remsa mellan er prickarna och naturområdet norr om.

Infarten får flyttas ner och ligga helt på prickmarken.

Om den remsan är kommunal så kanske det är mark som ni kan köpa loss av kommunen och integrera i er fastighet om ni ändå ska göra en fastighetsreglering.
Kolla även var alla era fastighetsgränser går. På flygfotot ovan så ser det ut som om gatan kan ha breddats in på er tomt men det kan också helt enkelt vara ett felaktigt flygfoto som underlag. Stolpar i marken är förmodligen vad som gäller här.
 
  • Gilla
ASJLS och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
[bild]
Där du har ritat infarten nu, utanför prickaren, uppfattar jag inte som en del av er fastighet utan det ligger en annan fastighet som har en smal remsa mellan er prickarna och naturområdet norr om.

Infarten får flyttas ner och ligga helt på prickmarken.

Om den remsan är kommunal så kanske det är mark som ni kan köpa loss av kommunen och integrera i er fastighet om ni ändå ska göra en fastighetsreglering.
Kolla även var alla era fastighetsgränser går. På flygfotot ovan så ser det ut som om gatan kan ha breddats in på er tomt men det kan också helt enkelt vara ett felaktigt flygfoto som underlag. Stolpar i marken är förmodligen vad som gäller här.
Det stämmer. Infarten ligger utanför prickmarken. Fel från mig. Den ska vara i primarken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.