Precis införskaffat en stor Kamado.
Googlat om skillnader på grillkol och kan man använda briketter? Hittar dock inte mycket på ämnet. Vad använder ni och varför…😊
 
S
Vad är det du vill göra? Briketter (från macken) är inte superspännande och brinner upp väldigt fort.
 
S
S Sthlm_ skrev:
Vad är det du vill göra? Briketter (från macken) är inte superspännande och brinner upp väldigt fort.
Gärna tips hur ni gör eller vad ni använder oavsett grill, långkok, även rök.
 
S Sthlm_ skrev:
Jag kör mycket bbq i offset smoker. Vill då ha kol som har lång brinntid och som inte blir så fasligt varmt (om man inte nödvändigtvis vill).

Kombinera med olika chunks för att bidra med rök efter tycke och smak.

[länk]
Tack!
 
O
4 4trax skrev:
Precis införskaffat en stor Kamado.
Googlat om skillnader på grillkol och kan man använda briketter? Hittar dock inte mycket på ämnet. Vad använder ni och varför…😊
Rök kommer från en svart grill med ett paket ICA grillkol bredvid, och bilden är tagen framför en grön häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skoj!

Den korta versionen, kol brinner fort och blir varmt. Briketter brinner långsammare och blir inte riktigt lika varma.

Så allt beror på vad du ska göra. Grilla en flintastek? På med ett par nävar kol.

Långköra en karré eller några tjocka revben? Lägg briketter i en ”snake”.

Gällande både kol och briketter är ICA:s egna förbaskat bra. Har testat alla möjliga dyra och billiga men ICAs tycker jag är absolut mest prisvärda. Jag tänder med en gaständare eller tändvätska. Fungerar bra! När jag röker har jag oftast Webers rökflis, finns på Ica maxi!

Lycka till och testa dig fram!
 
Köper mina kol här, men är ju väldigt lokalt..https://www.bjalebo.se/
Men är stor skillnad mot normala handels kol, inte jämför mot billig storhandel kol/ briketter.
 
  • Gilla
4trax
  • Laddar…
  • Gilla
4trax
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Skoj!

Den korta versionen, kol brinner fort och blir varmt. Briketter brinner långsammare och blir inte riktigt lika varma.

Så allt beror på vad du ska göra. Grilla en flintastek? På med ett par nävar kol.

Långköra en karré eller några tjocka revben? Lägg briketter i en ”snake”.

Gällande både kol och briketter är ICA:s egna förbaskat bra. Har testat alla möjliga dyra och billiga men ICAs tycker jag är absolut mest prisvärda. Jag tänder med en gaständare eller tändvätska. Fungerar bra! När jag röker har jag oftast Webers rökflis, finns på Ica maxi!

Lycka till och testa dig fram!
Tack för utförligt svar. Intressant!😊
 
För röksmak snor man resterna av grannarnas beskärning av frukträden vilket också funkar utmärkt att tända med. Noga räknat funkar det utmärkt som primärt bränsle men då behövs lite mer.
 
  • Gilla
4trax
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
För röksmak snor man resterna av grannarnas beskärning av frukträden vilket också funkar utmärkt att tända med. Noga räknat funkar det utmärkt som primärt bränsle men då behövs lite mer.
Såna här tips gillar jag! 😊
 
det här svaret fåt du absolut inte gå på när du hr en Kamado.

Briketter får du ALDRIG använda i en Kamado och den som säger att man ska den har ingen aning och grillar med klassiska klotgrillar kanske.

du får mycket bättre kvalitet med riktigt kol som Ossain sa att briketter brinner länge är inte heller sant.
Ett kvalitets kol i en kamado britter lätt 24 timmer och sällan du röker något längre än så.
grillar jag så använder jag samma kol lätt 4-5 gånger utan problem.

så det viktigaste att ta med dig, använd kvalitetskol.
finns mängder av olika märken och är väldigt billigt.
 
Som sagt använd iINTE briketter. Innehåller massa skit som sätter sig i keramiken.

Jag kör vanlig grillkol. Webers 10 kg säckar är bra kol, de har dock blivit oskäligt dyra på sistone. Kör ny kol från granngården 10 kg säckar som funkar fint. Ibland lite små bitar men ok kol. Har också kört dyrare kol vilket är bättre (längre brinntid och bra smak) men tycker inte det är värt det.

Stor fördel med Kamado är att den inte kräver mkt kol. När man är klar stänger man grillen och kan sedan återanvända kolen i nästa grillning.

Bästa tillbehöret jag köpt är en korg för kolen. Lätt att skaka lite så att alla små bitar av gammalt kol ramlar ner. Sedan fylla på lite och tända på nytt med Looflighter.
https://www.kamadosumo.se/produkt/charcoal-basket/

Rotisserie är oxå grymt där man enkelt gör fantastisk kyckling.
 
Tack för svaren!👍

Att nämna bricketter i samband med Kamado är som att svära i kyrkan har jag förstått.🙏 Vi kan släppa brickettfrågan det var dumt av mig! 😊
 
4 4trax skrev:
Tack för svaren!👍

Att nämna bricketter i samband med Kamado är som att svära i kyrkan har jag förstått.🙏 Vi kan släppa brickettfrågan det var dumt av mig! 😊
här har du en hemsida:
https://www.kitchenlab.se/shop?funk=gor_sokning&term=kol

alla dessa är bra kol tex:
big green egg, Holy smoke, Josper, kolkompaniet, devil

kolen är dyrare än din "Ica-kol" men den är sjukt effektiv så så du kan som sagt använda samma kol extremt länge eller flera gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.