Hittat något skumt på mitt betongbjälklag. Är som en film av papper på betongen. Hus från -65. Se bilder, kan det vara asbest? Har skickat på analys med tar ju ett par dagar.
Någon som varit med om liknande material?
 
  • Närbild av en bit papperliknande material på ett betonggolv, upptäckt i ett hus från 1965.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongbjälklag med en vit, pappersliknande film på ytan, delvis täckt av damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongbjälklag med papperstunna skikt, smuts och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G goosen skrev:
Hittat något skumt på mitt betongbjälklag. Är som en film av papper på betongen. Hus från -65. Se bilder, kan det vara asbest? Har skickat på analys med tar ju ett par dagar.
Någon som varit med om liknande material?
FINNS INGEN ANLEDNING TILL ASBETS DÄR SÅ TROLIGEN INTE
hade det varit träbjälklag så
 
  • Gilla
goosen
  • Laddar…
G goosen skrev:
Hittat något skumt på mitt betongbjälklag. Är som en film av papper på betongen. Hus från -65. Se bilder, kan det vara asbest? Har skickat på analys med tar ju ett par dagar.
Någon som varit med om liknande material?
Jo men det är ju inga märkvärdiga skydd om man misstänker asbest.

Halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp.

https://www.av.se/produktion-indust...s-hantering-av-asbest/?hl=asbest privatperson

Sen packar man då ner det man misstänker i en genomskinlig plastsäck som man överlämnar till en återvinningsstation.

Så varför vänta på en provtagning?
 
P paralun skrev:
Jo men det är ju inga märkvärdiga skydd om man misstänker asbest.

Halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp.

[länk] privatperson

Sen packar man då ner det man misstänker i en genomskinlig plastsäck som man överlämnar till en återvinningsstation.

Så varför vänta på en provtagning?
Inte den direkta hanteringen jag är orolig för. Mer effekterna av dammet som potentiellt yr runt och sätter sig i hela huset.
 
G goosen skrev:
Inte den direkta hanteringen jag är orolig för. Mer effekterna av dammet som potentiellt yr runt och sätter sig i hela huset.
Jo håll alla borta från arbetsstället och sedan gäller en rejäl utvädring av utrymmet plus då att du är skyddad i enlighet med AV's skrivning tidigare länkad. Ser inga problem själv med det.
 
BirgitS
G goosen skrev:
Inte den direkta hanteringen jag är orolig för. Mer effekterna av dammet som potentiellt yr runt och sätter sig i hela huset.
Det är lämpligt att plasta in det område där man håller på så att damm inte sprider sig i hela huset, oavsett om byggdammet innehåller asbest eller inte. Gärna en luftsluss där man tar på och av skyddsutrustningen. När det är klart våttorkar man alla ytor noga, väntar ett par dagar, så att mer damm hinner lägga sig, innan man våttorkar igen och först därefter tar man bort plasten runt området.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är lämpligt att plasta in det område där man håller på så att damm inte sprider sig i hela huset, oavsett om byggdammet innehåller asbest eller inte. Gärna en luftsluss där man tar på och av skyddsutrustningen. När det är klart våttorkar man alla ytor noga, väntar ett par dagar, så att mer damm hinner lägga sig, innan man våttorkar.
Frågeställningen var mer om någon känner igen materialet. Hur man jobbar säkert med asbest har jag koll på. Får vänta till jag har resultatet helt enkel. Tack för tips på hanteringen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G goosen skrev:
Frågeställningen var mer om någon känner igen materialet. Hur man jobbar säkert med asbest har jag koll på. Får vänta till jag har resultatet helt enkel. Tack för tips på hanteringen.
Jo men asbest finns ju i många material i äldre hus.
Frågan är väl mer om du har skyddsutrustningen som krävs?
Eller är det bara att vänta på provsvar och anlita en svindyr firma helt i onödan som jag ser det.
 
G goosen skrev:
Frågeställningen var mer om någon känner igen materialet. Hur man jobbar säkert med asbest har jag koll på. Får vänta till jag har resultatet helt enkel. Tack för tips på hanteringen.
Har aldrig sett asbest som ser ut så, på sådan plats. Men tänk på att skärma av ordentligt, som sagts. Betongdamm har en enastående förmåga att "planka" in på de mest osannolika ställen. Hindras dammet hindras också asbesten, även om det inte i sig har någon praktisk betydelse.
 
Analys klar,ingen asbest.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.