Hej forumet!

Vi planerar att göra oss av med kaklet i vårat kök och måla väggarna, tidigare ägare har satt upp kakel från golv till tak i rummet längs 3 väggar av 4. Har tidigare rivit kakel i kök och vet vilken tid det tar, och då var det bara på mindre ytor. Detta känns som ett enormt arbete för en hobbyfixare som jag samt att det finns risker att riva sönder väggen under kaklet. Bifogar bild.

Hur skulle ni ta er ann detta? Måste kaklet verkligen ner eller borde man kunna lösa det på andra sätt? Tänker exempelvis bredspackla eller sätta ny väggskiva?

Kom gärna med förslag!

Tack på förhand,
Carl
 
  • Ett kök med vita kakelplattor från golv till tak längs tre väggar, spishäll, köksfläkt, knivställ med knivar och bänkskiva av marmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Tycker det ser bra ut som det är så hade gjort ingenting. Speciellt som det är nära spis.

Sitter kaklet på en gipsskiva eller vad är bakom? Oavsett är det i min mening inte jättejobbigt att riva, ta bort i stora sjok om det sitter på gips, annars fram med en liten bilmaskin med mejsel och kör från sidan.
 
jag skulle inte heller slösa energi på att riva det praktiska kaklet som är klasisk och så lätt att hålla rent. Vill man få mer färg i rummet så kan man hänga tavlor och hyllor och annat roligt köksrelaterat. Fundera en gång till innan du river :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.