I min sommarstuga har jag en diazedcentral. När jag köpte stugan fanns en JFB vid sidan av som täcker delar av huset som renoverats några år tidigare.

När jag tog över ville jag sätta in ett eluttag i badrummet, skyddat av en JFB. Elektrikern sa något i stil med att jag ju kunde använda samma JFB men jag hade redan bestämt mig för en separat (utan egentlig anledning mer än att jag trodde att det måste vara en per grupp) så han fick sätta in en till.

Men sen har jag funderat på det han sa. Skulle jag kunna skydda fler grupper med de två JFB jag har nu bara genom att elektrikern kopplar om dem genom JFB? I så fall, vad skulle kunna vara anledningen till att man inte direkt kopplade fler grupper genom den första JFB när renoveringen gjordes?
 
B
Jo, en jfb kan täcka alltifrån alla grupper till en.

Ibland brukar man t.ex. ha kyl och frys, och eller värmesystemet utanför jfb (eller på en egen jfb), så inte ett jordfel utomhus orsakar skador (pga att värmesystemet eller kyl/frys stängs av).

Jag kan tycka två jfb är bra, en till kyl/frys/värmesystem, och en till resten av huset känns som en bra lösning.
 
Nu beror det nog lite på.

Normalt så har man en trefas jordfelsbrytare som sitter före alla säkringar. Har du en diazedcentral så sitter en sådan ofta i en liten kapsling bredvid. Den försöjer då skenorna i centralen med faser som skyddas av jfb. En diazed central är ganska strulig att sektionera. Du har dina tre fasskenor. Struligt att kapa dem så att vissa gruopper i centralen går via en jordfelsbrytare, andra inte alls eller via en annan jordfelsbrytare.

Men om man av någon anledning bara vill skydda en grupp i en diazedcentral, så sätts ofta en tvåpolig (enfas) jordfelsbrytare efter säkringen. Det kan iofs även vara en trefas jordfelsbrytare som skyddar en trefasgrupp.

Men vill man ha några grupper utan jordfelsbrytare, resten med, så är inte en diazedcentral lämplig.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B beerfueled skrev:
vad skulle kunna vara anledningen till att man inte direkt kopplade fler grupper genom den första JFB när renoveringen gjordes?
Det kan vara så att det fanns något jordfel så att brytaren löste ut direkt. Och istället för att åtgärda så satte man bara jfb på den nya gruppen.

I fritidshuset vi köpte för några år sedan, var nollan i perilexkontakten till spisen kopplad till skyddsjord, skyddsjord i uttaget var inte anslutet. Spisen är en ren 400V spis, så den nyttjar inte nollan. Annars hade jordfelsbrytaren löst ut direkt. Perilexuttaget var dessutom inkört i en vanlig apparatdosa (går egentligen inte), det gick genom att det hade huggit bort ringen i dosan. Eftersom det då inte fanns något att fästa uttaget i, så var det skruvat med genomgående skruv genom yttre plastfronten.

Felet med uttaget är sannolikt från 80 talet (spisen verkar vara bytt då), jordfelsbrytaren hade tidigare ägare låtit sätta in i samband med en badrumsrenovering 2019.
 
Tack för svar. Jo, den existerande JFBn sitter i en separat plastkapsling vid sidan av centralen. Den är bara för en grupp, dit allt det nya i renoveringen är kopplat. Det inkluderar de flesta uttag t.ex., förutom kyl/frys och ett par ojordade äldre i vardagsrummet samt div belysning inne och ute. Spis och VVB är trefas med tre säkringar var (hälften av centralens 12 platser). Jag inser nu att den nya JFB jag lät installera för badrummet ligger på samma fas som den existerande. Så det kanske var det han menade, att han kunde ha flyttat den från att sitta efter säkringen till före säkringarna på den fasen (i alla fall de två grupper som inte är VVB och spis).
 
Troligen var elektrikerns förslag att lägga badrummet på samma grupp som den som redan var skyddad. Om det finns trefasgrupper går det inte att lägga en skena på en enfas jordfelsbrytare och lämna de andra oskyddade. Vill man sektionera lite kan man sätta en lite större kapsling vid sidan av som inte bara rymmer en jordfelsbrytare utan också några säkringar. Då kan hela diazed-centralen ligga på en jordfelsbrytare. Sedan kan några grupper ligga antingen oskyddade eller skyddade med personskyddsautomater i den mindre kapslingen. Men oftast fungerar det utmärkt att lägga hela centralen på en jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
beerfueled och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.