MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror du läser för mycket mellan raderna. Har bara redogjort för vilka jag ser använda kontanter, det är inget du behöver sura över. Kan inte minnas när jag såg en vanlig svensson betala med sedlar senast - tycker du det är jobbigt är det nog mest ditt problem.

Gaah för lättkränkta kontantkramare.
Ja, jag glömde för ett ögonblick att du var 08. Om det är ditt umgänge så bryr jag mig inte.
Gaaah för folk som inte har ryggrad.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
@MathiasS
Vi har en liten sidoverksamhet där vi säljer på marknad, och ibland vill folk betala med kontanter, framför allt en del äldre. Varenda spänn av detta redovisas vitt om nån undrar.
Men enda rimliga sättet att få bort pengarna ur kassan är att betala ut det som lön (med AG-avgift från konto) och sedan handla i affären.
Annars får man skaffa ett företagsavtal och betala hög avgift i bank om det ska sättas in där.

Så alla du ser med pengar i näven är inte knarkhandlare.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 8 till
  • Laddar…
När vi var i Sverige förra året och ville handla på gårdsloppisar och sånt när vi körde Stockholm - Umeå var det kontanter som gällde, Swish får inte användas av utlänningar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
hsd
RoTe RoTe skrev:
Det är inte min sak att bedöma eller döma folk som använder legala betalningsmedel. I normala länder är detta inte ens en fråga.
Prova hyra en bil i USA med kontanter
Det är inte så enkelt här i Sverige heller, kanske kan det funka men det är tveksamt
 
R
hsd hsd skrev:
Prova hyra en bil i USA med kontanter
Det är inte så enkelt här i Sverige heller, kanske kan det funka men det är tveksamt
På CirkleK kan du göra det.
 
M MagHam skrev:
@MathiasS
Vi har en liten sidoverksamhet där vi säljer på marknad, och ibland vill folk betala med kontanter, framför allt en del äldre. Varenda spänn av detta redovisas vitt om nån undrar.
Men enda rimliga sättet att få bort pengarna ur kassan är att betala ut det som lön (med AG-avgift från konto) och sedan handla i affären.
Annars får man skaffa ett företagsavtal och betala hög avgift i bank om det ska sättas in där.

Så alla du ser med pengar i näven är inte knarkhandlare.
Jag har inte sagt att alla som kramar kontanter är kriminella, jag har föreslagit att de stora värdena i kontantflödet kommer från kriminell verksamhet snarare än legitim sådan. Jag har också sagt jag iprincip endast ser kontant hantering som kommer av kriminell verksamhet, tex svartjobb. Går jag på marknad här, någon lokal loppis tex, så betalar alla med Swish.
 
R
Nej alla betalar inte med Swish så du har fel och skev uppfattning av vad en stor del av befolkningen gör..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag glömde för ett ögonblick att du var 08. Om det är ditt umgänge så bryr jag mig inte.
Gaaah för folk som inte har ryggrad.
Vad menar du med mitt umgänge? Jag känner väldigt få av de som står i samma kassakö som jag själv. Bland mina bekanta så var det en 80åring som länge gillade att ha 5-10kkr i plånboken, men även han har slutat med det sedan flera år.

Är det att ha ryggrad att betala kontant?
 
M MagHam skrev:
@MathiasS
Vi har en liten sidoverksamhet där vi säljer på marknad, och ibland vill folk betala med kontanter, framför allt en del äldre. Varenda spänn av detta redovisas vitt om nån undrar.
Men enda rimliga sättet att få bort pengarna ur kassan är att betala ut det som lön (med AG-avgift från konto) och sedan handla i affären.
Annars får man skaffa ett företagsavtal och betala hög avgift i bank om det ska sättas in där.

Så alla du ser med pengar i näven är inte knarkhandlare.
Nu väckte du minnen, det är inte Kakadua show som du driver vidare, när man som barn med ärtrör försökte träffa vid visning av produkter före själva föreställningen.😉😇 Skulle också kunna vara Arnes motorcirkus.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
RoTe
hsd hsd skrev:
Prova hyra en bil i USA med kontanter
Det är inte så enkelt här i Sverige heller, kanske kan det funka men det är tveksamt
Högst oklart vad det har med saken att göra? Finns nog mindre firmor som tar deposition för ev skador kontant men det är ju därför dom kräver KREDITkort när man hyr, om du inte visste det. Samma med motell/hotell av lite högre standard än dom där man kan betala per timme, dom kräver kreditkort för att säkra upp mot dina ev skador du åsamkar.
 
4774
RoTe RoTe skrev:
Högst oklart vad det har med saken att göra? Finns nog mindre firmor som tar deposition för ev skador kontant men det är ju därför dom kräver KREDITkort när man hyr, om du inte visste det. Samma med motell/hotell av lite högre standard än dom där man kan betala per timme, dom kräver kreditkort för att säkra upp mot dina ev skador du åsamkar.
Jag har då aldrig behövt använda kreditkort hur många 5 stjärniga hotell jag än bott på och har heller aldrig behövt kreditkort när jag hyrt bil. Vanligt visa duger ypperligt. Jag har själv valt att inte koppla kredit till det kontot, då jag inte har någon användning för det 😀
 
RoTe
4774 4774 skrev:
Jag har då aldrig behövt använda kreditkort hur många 5 stjärniga hotell jag än bott på och har heller aldrig behövt kreditkort när jag hyrt bil. Vanligt visa duger ypperligt. Jag har själv valt att inte koppla kredit till det kontot, då jag inte har någon användning för det 😀
Kan vara så att det utomlands klassas som credit ändå. Vet att jag försökte handla med ett debit visa i USA förr och det gick inte om man inte valde credit istället för debit.
 
Problemet är att både hotell och hyrbil i USA kan låsa ganska stora belopp och på ett debit blir ju dessa pengar ja, just låsta. Med "inte tillräckligt saldo" på kontot kan man bli strandsatt.
Har fått hjälpa medresenärer i denna situation.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vanligt visa duger ypperligt.
Vissa hyrbilsföretag kräver på vissa bilmodeller två internationella kreditkort från olika kreditkortsbolag.

Så skriver de i alla fall. Jag har ingen aning om de faktiskt (alltid) kräver det i praktiken.
 
Köpte ny soffa på ikea förra veckan.
Soffan kom inom en vecka, men tyget hade 4 veckors leveranstid.
Gick inte att skjuta upp lev av soffan.
Vad ska jag med den till i 4 veckor utan tyg?
Tur i oturen, gick gamla soffan på blocket över förväntan snabbt.
Ingen soffa i 4 veckor?
Varför inte skruva ihop den nya och lägga filtar på tillfälligt?
Men va f-n. Man måste få tyget, då instruktionsbok nr 3 troligen kommer med den leveransen. Jag fick iaf bara blad 1 och 2 med soffan.
Hörnsoffa med moduler, så inte helt självklart hur det skulle sättas ihop.
2 timmar senare, TROR jag att jag har fått ihop den rätt. Grrrrrr.
Dock måste allt plockas isär igen för att få på tyget när det väl kommer. Grrrr
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.