Hej,

Byggde för ett par år sedan en brygga på vårt sommarställe. Tyvärr tog jag inte hänsyn tillräckligt mycket för isen och efter två vintrar har isen tryck sönder stora delar av bryggan.
Bryggan är byggd på en klippa i kombination av ett stenrös. När isen släpper på sjön och vinden ligger på så är det enorma krafter trycker på.

Min tanke är nu att göra om bryggan. Jag skulle helst vilja ha en lösning där jag slipper ta upp och ur bryggan varje år.
Därav tanken att bygga en rejäl stenkista.

Är det någon här som har erfarenhet av att dimensionera och bygga en stenkista? Den jag ritat upp nu skulle rymma ca 3T sten. Som novis, är det svårt att veta om detta är tillräckligt.

Om en stenkista är att föredra, kan jag använda den nuvarande bryggan som arbetsplatå och på så sätt få i stenkistan och fylla med sten.

Bifogar ett par bilder nedan från byggnation till färdigställande på nuvarande brygga;

Träkonstruktion vid sjö, solglitter på vatten, byggavfall, blå verktygslåda, skogslandskap, delvis byggd struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid sjö, träbrygga, båt, hängmatta, träd, lugnt vatten, kvällssol, avkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



All hjälp uppskattas.
 
Köp boken "Bryggan" av Claes Dymling.
 
Ett litet medskick. Glöm inte att göra en anmälan om vattenverksamhet till din länsstyrelse innan du börjar arbeta.

Jag vet inte hur de resonerar på berörd länsstyrelse och det beror nog mycket på förutsättningarna och miljön i det specifika fallet. Men generellt är pålade bryggor mest fördelaktiga ur miljöperspektiv, följt av flytbrygga och sist stenkista. Det finns en skrift om detta från Lst Stockholm, "Våra bryggors påverkan på växter och djur".

Sedan är det naturligtvis inte bra om bryggan går sönder och du återkommande behöver åtgärda den, eftersom det också innebär en störning. Vilket gör att stenkista ändå är motiverat i vissa fall.
 
G Genomklok skrev:
Ett litet medskick. Glöm inte att göra en anmälan om vattenverksamhet till din länsstyrelse innan du börjar arbeta.

Jag vet inte hur de resonerar på berörd länsstyrelse och det beror nog mycket på förutsättningarna och miljön i det specifika fallet. Men generellt är pålade bryggor mest fördelaktiga ur miljöperspektiv, följt av flytbrygga och sist stenkista. Det finns en skrift om detta från Lst Stockholm, "Våra bryggors påverkan på växter och djur".

Sedan är det naturligtvis inte bra om bryggan går sönder och du återkommande behöver åtgärda den, eftersom det också innebär en störning. Vilket gör att stenkista ändå är motiverat i vissa fall.
Intressant att man rangordnar så kategoriskt. Men man förstår ju att en stor kista gör mer skillnad än några pålar. En del ställen gör nog bryggor mycket gott för djurlivet. Någonstans läste jag att stenkista ofta är en gudagåva för djurlivet då de erbjuder så mångfacetterat skydd. Passade allt från räkor och fiskar under vattnet till insekter och däggdjur ovan vattenytan.
 
C Christian LeBygg skrev:
Intressant att man rangordnar så kategoriskt. Men man förstår ju att en stor kista gör mer skillnad än några pålar. En del ställen gör nog bryggor mycket gott för djurlivet. Någonstans läste jag att stenkista ofta är en gudagåva för djurlivet då de erbjuder så mångfacetterat skydd. Passade allt från räkor och fiskar under vattnet till insekter och däggdjur ovan vattenytan.
Det är ingen absolut rangordning, mer av en princip.

Det här att bryggor skulle vara bra för djurlivet är en vanlig myt. Jag har i alla fall inte sett någon studie som stödjer det. Visst är det säkert många fiskar vid bryggor, men allra bäst är det förstås att låta dem vara ifred. Stenkista är mest påverkande eftersom det tar bottenyta i permanent anspråk, som därmed blir otillgänglig för djur som lever i botten.

När man ändå bygger en brygga, för det kan förstås vara motiverat, kan man välja en som är mest lämplig totalt sett.
 
  • Gilla
Christian LeBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.