Mjölhögar och små hål i ett trägolv, tecken på eventuell skadedjursskada i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej. Har skaffat ett (numera) fritidshus med uppgivet byggår 1904, men jag anar att vissa delar är äldre. Taket håller tätt i ösregn men det finns spår av tidigare fuktskador. Vad som dock oroar mig akut är dessa mjölhögar som dykt upp sedan jag var ute sist. Dessa syns i två av de sex rummen. Självklart kommer jag kontakta Anticimex men är även nyfiken på vad andra med erfarenhet tror att husets dom är. Jag misstänker husbock vilket jag förstår vore illa. Någon med erfarenhet av det?
 
Hur stora är hålen? Är virket fuktigt eller torrt? Har huset stått ouppvärmt? Det finns flera insekter som äter trä och alla är inte lika illa.
 
Jiji Jiji skrev:
Hur stora är hålen? Är virket fuktigt eller torrt? Har huset stått ouppvärmt? Det finns flera insekter som äter trä och alla är inte lika illa.
hej. Huset har varit oerhört eftersatt i okänt antal år. Jag ser inga fuktskador i golvet men det är obehandlat trä. Hålen är några mm stora och huset har ingen värme.
 
V Veronica Andersson1 skrev:
hej. Huset har varit oerhört eftersatt i okänt antal år. Jag ser inga fuktskador i golvet men det är obehandlat trä. Hålen är några mm stora och huset har ingen värme.
Strimmig trägnagare kan det vara om hålen är runda och cirka 2 mm i diameter, men det är bäst att ta dit någon som tittar.

Strimmig trägnagare eller trämask som den kallas ibland är inte så illa. Husbock är ju betydligt sämre...
 
Själv har jag fört en kamp mot husbock under flera decennier. Efter minst tre sprutningar har vår fastighet (inklusive ett antal uthus) äntligen förklarats för "husbocksfri". Trämask brukar vad jag minns uppträda där virket är fuktigt. Det gillar husbock inte alls. Att huset är ouppvärmt på vintern tror jag däremot inte spelar någon större roll. Husbocken tycker om glesvuxet trä vilket skulle kunna stämma med din bild. Mjölhögarna är också typiskt för husbock. Även om husbocken sällan orkar äta upp ett hus, måste man ta bort den om man ska bygga om huset. Man frilägger de timrade delarna från insidan så att det går att spruta på allt som är angripet. Första gången vi lät spruta var medlet så giftigt att huset var plomberat i flera veckor. Det fanns en otrevlig lukt som satt kvar länge. Gör man det rätt kommer husbocken inte tillbaka.
 
  • Gilla
Veronica Andersson1
  • Laddar…
Strimmig trägnagare äter tort trä medan envis trägnagare äter fuktigt trä. Båda gör spånhögar.

Jag har /har haft båda. Deras utgångshål skiljer sig. Den första har helt runt hål 2 mm i diameter och den andra har något större hål som kan vara lite ovala.
 
Ja nu minns jag bättre, det är envis trägnagare som äter fuktigt trä. Själv har jag bara mer omfattande erfarenhet av husbock. Husbock gör betydligt större hål än 2 mm. Hålen kan nogdessutom ha lite varierande form. Kommer husbocken åt, t.ex. på en oinredd vind, kan den sitta och gnaga på en regel så den påminner om en äppelskrott. Jag tror att husbocken främst finns i Östersjöområdena. Man hör ljudet från gnagandet ganska tydligt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Kontentan är att strimmig trägnagare försvinner om och när bostaden värms upp året runt, och är före dess inte så allvarlig. Envis trägnagare försvinner när det inte finns ngt blött trä att äta på. Husbock är svårare.
 
Någon som vet vad detta kan vara? Upptäcktes häromdagen vid en renovering i en villa i Stockholm. Huset är från 1940 i relativt bra skick i övrigt.
 
  • Träpanel med synliga kvistar och repor, samt handskriven text "295" på mittbrädan i ett renoveringsobjekt i ett hus från 1940-talet i Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Larv och puppa av okänt ursprung upptäckta i en träplanka vid en renovering i en villa från 1940-talet i Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en trätavla med ett oidentifierat vitt ämne som tränger fram från en spricka i mitten, upptäckt under renovering av ett hus från 1940-talet i Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.