Hej!
Är intresserad att börja skriva ut i 3D.
Har fastnat i vilka filament som är t.ex. åldersbeständiga?
Vilken skrivare bör man satsa på för att måtten ska stämma?
Ytan bli så slät som möjligt?
Finns säkert fler kriterier man bör titta på. (vilka?)
 
Åldersbeständighet får du med material som inte bryts ned av uv t.ex ASA, PC och PETG filament. Dessa plaster kräver hög temp på printbädd och innesluten skrivare då de krymper och slår sig vid nedkylning. Har precis själv börjat 3d printa med sådana material och jag skaffade en bambulab P1S som jag upplevde väldigt enkel att komma igång med. Precisionen ligger på <0.05 mm i printplanet men man behöver lära sig justera lite beroende på geometri och oftast gör man en avvägning mellan printtid och ytfinish (lager höjd, standard är 0.2mm)
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Intressant!
Söker skillnader mellan Bambu Lab P1S och Bambu Lab P1S Combo
(är det kamera övervakning eller filamenthållare som skiljer)
Prisskillnaden verkar vara några 1000kr

Hur vet man hårdhet / styrka på filament?
 
Combon är samma printer men innehåller en AMS. Den möjliggör flerfärgsprint och dessutom automatiskt spolbyte. En annan bonus är att spolarna förvaras lufttätt i AMS så de inte suger åt sig fukt, vilket tydligen är dåligt.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Vilken skrivare bör man satsa på för att måtten ska stämma?
Bambu Labs har så god kvalité som någon annan på sina skrivare. Dock, om man vill ha korrekta dimensionen för att funktionella delar ska passa där man vill ha dem så behöver man även ta hänsyn till vilket filament man använder. T.ex. ABS och ASA krymper mer än exempelvis PLA, så man behöver ställa in det per filament i sin slicer.

Det finns diverse kalibreringsmodeller man skaffa - både gratis och betalvarianter. Jag tycker att Califlower och Calilantern från Vector3D är bra. De kostar en liten slant, men den är obetydlig i sammanhanget.

Utöver att materialet kan krympa kan man också ha problemet att skrivaren inte har helt räta vinklar, varvid utskrifter som ska vara rektanglar blir parallellogram. Det kan man också korrigera för i vissa skrivare. Den här aspekten är förstås samma oavsett filament.
A Albireo skrev:
Hur vet man hårdhet / styrka på filament?
Lättast är att läsa tillverkarens datablad.

Vissa aspekter kan påverkas av hur man skriver ut (t.ex. temperatur).

Alla filament av samma material är inte heller lika, utan kan ha olika inställningar för utskrift och olika mekaniska egenskaper. Dock brukar filament av samma plast ha någorlunda likartade egenskaper.

Bambu Labs har fördelen att de har en relativt stor databas med inställningar för olika filament - även från en del andra tillverkare. Det gör det lättare att komma igång med ett nytt filament. Har man ingen sådan inställningsprofil finns det testutskrifter man kan göra för att hitta sådant som rätt mängd plast att extrudera för att få bra ytor på objekten.

Sen finns det olika aspekter som styvhet, om ett filament är segt eller bryts, hur väl det håller ihop mellan lagren (oftast sämre än i X-Y-led). Det finns folk som testar filament med standardtester, t.ex. My Tech Fun på Youtube. Du får fundera på vad du behöver för egenskaper hos materialet för respektive utskrift.

Zach Freedman har en rejäl översikt över nästan alla sorters filament du kan hitta på marknaden.

Om du ska skriva ut med mer specialiserade filament (t.ex. ASA) bör du även se över ventilationen där du skriver ut och eventuellt skaffa/bygga ett internt kolfilter att sätta inuti skrivaren. Att bara ha ett filter ut ur skrivaren är vanligtvis inte tillräckligt. BentoBox är populärt till P1-serien.

optimizer optimizer skrev:
så de inte suger åt sig fukt, vilket tydligen är dåligt.
Fukt är dåligt eftersom vattnet förångas när man skriver ut och gör att det puttrar och bubblar. Blir inte varken bra eller fina utskrifter.

Filament är olika känsliga för det där - PLA är generellt problemfritt, medan t.ex. PETG är värre. Vissa mer specialiserade filament är tydligen så besvärliga att man praktiskt taget inte kan få en vettig utskrift om de ligger någon timme i ett vanligt rum.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Väldigt bra tips och "ledtrådar"
Tittade lite på Califlower Calibration Tool och Calilantern Calibration Tool från Vector3D
Verkar vara genomtänkta kalibreringshjälpmedel.
Om jag förstår rätt, betalar man för en ritning, Skriver ut 3 exemplar och gör 30-40 manuella mätningar. Resultatet skrivs förmodligen in till skrivaren på något sätt.
(detta tar nog X-antal timmar att utföra?)
Undra hur ofta detta bör göras?
Är det yttre omständigheter som "stör" eller är det själva skrivaren som ändras med tiden?

Filament verkar vara ett kapitel för sig.
Filmen av Zach Freedman klargjorde flera detaljer.
Kräver nog en djupare "analys" - Även "samma" filament från olika leverantörer / säljare verkar ha skilda egenskaper - kanske. ( just nu lite förvirrad :) )
Är 1kg mycket eller lite?
Kanske bättre att köpa mindre förpackningar med olika egenskaper? (100g, 200g, 250g eller...? )
 
Vilka krav på precision, ytfinish och styrka har du? Är 3dprint rätt tillverkningsmetod om du har höga krav?

Tror du ska börja komma igång att printa innan du börjar fundera på att finjustera maskinen /slicern med kalibreringar. Bara justering av printtemperatur och lagerhöjd ger olika resultat.

Jag får ibland intrycket att det skrivs ut mer test än nyttoprylar i den här communityn och det hålls på med finjusteringar och testas material till förbannelse.

1kg spolarna är nog det mest prisvärda.
Planerar du utföra en massiv testmatris för att hitta något filament med unik specialegenskap är det nog lite mycket med 1kg. Men kom ihåg att printprocessen påverkar materialet.
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
F
A Albireo skrev:
Väldigt bra tips och "ledtrådar"
Tittade lite på Califlower Calibration Tool och Calilantern Calibration Tool från Vector3D
Verkar vara genomtänkta kalibreringshjälpmedel.
Om jag förstår rätt, betalar man för en ritning, Skriver ut 3 exemplar och gör 30-40 manuella mätningar. Resultatet skrivs förmodligen in till skrivaren på något sätt.
(detta tar nog X-antal timmar att utföra?)
Undra hur ofta detta bör göras?
Är det yttre omständigheter som "stör" eller är det själva skrivaren som ändras med tiden?

Filament verkar vara ett kapitel för sig.
Filmen av Zach Freedman klargjorde flera detaljer.
Kräver nog en djupare "analys" - Även "samma" filament från olika leverantörer / säljare verkar ha skilda egenskaper - kanske. ( just nu lite förvirrad :) )
Är 1kg mycket eller lite?
Kanske bättre att köpa mindre förpackningar med olika egenskaper? (100g, 200g, 250g eller...? )
Vad skall du printa och hur stort är det?

Du skall hitta dig ditt ”basmaterial” och sen kanske komplettera med två tre till beroende på vad du skall ha grejerna till.

Jag har skrivit ut en del i PA, PA med glas och PA med kolfiber. Det man får helt perfekt i tex PLA blir man sen ordentligt besviken på i PA som är extremt fuktkänsligt och krymper och har sig på ett jobbigt sätt. Det blir rätt dyrt att labba sig fram till bra inställningar på ett så dyrt material.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Väldigt bra tips och "ledtrådar"
Tittade lite på Califlower Calibration Tool och Calilantern Calibration Tool från Vector3D
Verkar vara genomtänkta kalibreringshjälpmedel.
Om jag förstår rätt, betalar man för en ritning, Skriver ut 3 exemplar och gör 30-40 manuella mätningar. Resultatet skrivs förmodligen in till skrivaren på något sätt.
(detta tar nog X-antal timmar att utföra?)
Undra hur ofta detta bör göras?
Du skriver ut ett exemplar men mäter tre gånger på varje ställe. Så det är bara ett sätt att minska risken för mätfel.

Speciellt calilantern tar lång tid att skriva ut, så det är inget man gör ofta.
A Albireo skrev:
Är det yttre omständigheter som "stör" eller är det själva skrivaren som ändras med tiden?
Normalt sett så har du fel som beror på skrivarens konstruktion (huvudsakligen om X-, Y- och Z-axlarna har räta vinklar mot varandra eller ej), de som beror på filamentet (hur mycket det krymper) och de som beror på inställningar vid utskrift (t.ex. hur mycket plast som extruderas per mm huvudet flyttar sig).

Skrivarens påverkan ändras generellt inte så länge du inte plockar isär hela skrivaren. Filamentets påverkan brukar vara någorlunda samma mellan olika rullar av samma filament, åtminstone så länge du inte köper billigaste billiga på aliexpress. För att inte ändrade inställningar ska påverka är det enklast att göra den här kalibreringen sist, när allt annat är som man vill ha det.

Sen kan man fundera över hur nödvändigt det är. För kul prylar man bara skriver ut (figurer etc) är det förstås inte meningsfullt. För funktionella delar beror det på toleranser och hur stora prylar du skriver ut. Om du har t.ex. skruvhål på långa avstånd, eller om du skriver ut stora mekaniska konstruktioner med "print in place" så spelar det roll.
A Albireo skrev:
Filament verkar vara ett kapitel för sig.
Filmen av Zach Freedman klargjorde flera detaljer.
Många av filamenten (typ allt efter 30-minutersstrecket) är sånt ingen normal hemmapulare använder. Och många av de mer tekniska filamenten (nylon m.fl.) är det få hemmaanvändare som använder också.

Det är oftast om man behöver någon egenskap som inte går att undvika som man får ta till dem. Det är enklare och billigare att hålla sig till vanliga sorter som PLA, PETG, ABS och ASA.
A Albireo skrev:
Kräver nog en djupare "analys" - Även "samma" filament från olika leverantörer / säljare verkar ha skilda egenskaper - kanske. ( just nu lite förvirrad :) )
Ja, det kan skilja mellan tillverkare och olika formuleringar från samma tillverkare (kan vara olika tillsatser), men i stora drag så har en plasttyp vissa ungefärliga egenskaper.

Om man kollar recensioner på filament får man vara lite kritisk och granska vad folk inte tyckte om med ett visst filament. Dvs är det rimliga förväntningar som inte uppfylls (dåligt upprullat på spolen så det fastnar och saboterar utskriften, eller att det har oväntat dåliga egenskaper gentemot andra likvärdiga filament) eller om det är kunder som inte förstått vad de köpt. Jag tycker det är svårt på det sättet att hitta uppenbart bra filament, speciellt om man vill att det ska vara prisvärt.
A Albireo skrev:
Är 1kg mycket eller lite?
Kanske bättre att köpa mindre förpackningar med olika egenskaper? (100g, 200g, 250g eller...? )
1 kg är hyggligt mycket om du mest skriver ut små saker, men om du börjar göra större prylar så går det åt ganska fort. Som jämförelse så väger en calilantern 40-45 gram och en califlower ca 20 gram beroende på filament.

Eftersom kalibrering är per filament så tycker jag det är lättast att köpa en 1 kg-rulle per sort man behöver, och är man nöjd med den så köper man samma sort nästa gång också. Plus att inte ha för många sorters filament om det främst handlar om mekaniska egenskaper. T.ex. ha en rulle PETG och en rulle ASA, plus PLA i vilka färger man råkar vilja göra sina icke-funktionella utskrifter i.

Om du är bekvämt lagd köper du filament som Bambu Labs har tagit fram profiler för. Det kan det nog vara värt om man är ny och främst vill skriva ut snarare än att sitta och tweaka.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Tycker ni har gett bra insikter.

Tar några exempel för att konkretisera utmaningarna.
Vilka filament borde väljas till de tänkta projekten nedan?

Ex1
Anta att jag ´skulle vilja skriva ut en del detaljer till en släpvagn.
(ex. en fri lamphållare till ett positionsljus / böjda kabelklammer mm)
Noggrannheten i det "projektet" är inte så stort. Men det är ju bra om skruvhålen passar till lampan och att sladden kan hanteras på ett bra sätt.
Den stora "utmaningen" blir vibrationer / kyla / salt / UV-strålning / stensprut (eller mindre tryck från t.ex. snövallar).
Det skulle kännas jobbigt om produkten bara håller 2-vintrar och sedan "faller sönder"...

Kanske bör välja två material?
Ett material som ska hantera vibrationer / knuffar mm.
Ett material för att hålla / skydda positionsljuset mot t.ex. stenskott


Ex2
Har en stol, där benen består av lutande rör. Längst ned på röret finns en plasthätta som medför att röret inte sjunker ned i marken.
Men mitt önskemål är en plasthätta med lite större anliggningsyta.
Här blir utmaningen lite mer precision.
- Anliggnings ytan större (inte så noga)
- Rätt vinkel (om anliggningsytan ska vara platt - fel vinkel blir inte helt bra.)
- Passande dimension mot röret. (för liten - foten går inte att tränga på - för stor - foten faller av.)
- Klara UV-strålning.
- Ska klara en viss belastning (från de tunna rör-ändarna)

Ex3 (Detta klarar nog inte en 3d-skrivare att lösa)
Anta att jag ska bygga ett böjverktyg för armeringsjärn.
Armeringsjärnbockningsverktyg i metall med lång hävarm och två bultar på en monteringsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stången kan vara ett järnrör.
Men plattan med 2-hål för brytbultarna (eller av filament :) )
Egentligen ska brytbultarna kompletteras med kullager - vilket skulle ge andra mått.
Är det ens möjligt?
Skulle sedan vara enkelt att lägga till graderingar för olika vinklar mm.
Här blir utmaningen -
Hur starkt går det att skriva ut med filament?
Fungerar det att skriva ut t.ex. en bussning till en bil?
Precisionen är ofta inte så hög.

Ex4
Kom på ytterligare ett område. Mjuka produkter.
Finns det någon filament som är lite "mjukare".
Behöver nog inte tåla UV-ljus, men ingen nackdel.

Håller just nu på med olika tätningar (i huvudsak fiber / gummipackningar)
Stötte på ett problem med en nött o-ring, bytte till en ny 2mm o-ring
Det blev bättre, men o-ringen skulle ha varit 2,1-2,2 mm pga. nötning.
- Fick byta hela delen.


Kan ge fler exempel / idéer, men det får räcka för denna gång.
_____________________________________________________________

Grunden till allt är skrivaren - finns det oändligt många olika skrivare?
eller är det egentligen marginella skillnader?
Det kan vara snabbhet / precision / storlek / med eller utan värme / hållare för filament / färg :).
Vilka andra grundförutsättningar finns?
Är en skrivare för 5.000kr nästan lika bra som en för 15.000kr som en för 50.000kr?

Kanske är det som det var med flatbäddsskannrar (en gång i tiden)
Variationerna mellan skannrarna var inte så stora. (antal pixlar mm.)
Det som i huvudsak skiljde var storlek, snabbhet samt den programvara som följde med för att bearbeta resultatet.
_____________________________________________________

Ett område som jag ännu inte fokuserat på, är hur en produkt formas.
Det kanske är så att 3D-skrivare bara klarar bestämda format?
(så programmet att skapa sitt alster blir dyrare än skrivaren?)

Har funderat om det finns något "enkelt" sätt att skapa 3D-bilder?
t.ex. genom att ta ett antal foton runt en produkt, sätta ut gemensamma punkter och till sist ange mått på produkten och som resultat skriva ut denna.

Finns det 3D-skanners (billigare?) som med hjälp av 3d-skrivaren skapa en kopia?
 
För dina utskrifter till släpvagn så är det ABS eller ASA du ska välja. Du får skriva ut med tjocka väggar för hållfastheten.

Du behöver för de här materialen en skrivare som är innesluten, Bambulab du tittade på funkar jättebra. Ett annat alternativ kan vara Qidi Q1 Pro. De här skrivarna är så bra och har sådana bra färdiga profiler i slicer-programvaran är det är bara är att klicka och printa. Svårigheterna med warping är i princip övervunna.

Precisionen på de här skrivarna är mycket högte än vad du behöver för nämnda tillämpningar.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
W witten skrev:
För dina utskrifter till släpvagn så är det ABS eller ASA du ska välja. Du får skriva ut med tjocka väggar för hållfastheten.

Du behöver för de här materialen en skrivare som är innesluten, Bambulab du tittade på funkar jättebra. Ett annat alternativ kan vara Qidi Q1 Pro. De här skrivarna är så bra och har sådana bra färdiga profiler i slicer-programvaran är det är bara är att klicka och printa. Svårigheterna med warping är i princip övervunna.

Precisionen på de här skrivarna är mycket högte än vad du behöver för nämnda tillämpningar.
Intressant att jämföra dessa skrivare.
QIDI Q1 Pro (TomTop - 5200kr) - lite mindre (24,5mm) , men snabbare (600mm/s)
Bambu Lab P1S Combo (3D-Prima - 10.995kr) 25,4mm, 500mm/s - med filamenthållare

Vad är "tjocka väggar" i sammanhanget? 1-2-5mm?
ABS verkar också finnas i en mängd olika varianter. (Antar att det är tjockleken 1,75mm som gäller - inte 2,85mm?)

Har ingen åsikt om de leverantörer jag refererar till - bara hämtade "från luften" ;-)

Dessa länkar och priser refererar till 123-3D.se egna filament.
På något sätt känns det som marginell prisskillnad.
Anta att produkten måste ha en tjocklek på 4mm med ABS och 2mm med ABS Plus.
Då är ABS Plus billigare att använda.
Eller varför inte PC-ABS, om resultatet blir bättre?
Vad ASA kan jämföras med - ingen aning (möjligen ABS eller ABS Plus)
Prisskillnaden blir marginell eftersom det stora jobbet ligger i att skapa en ritning.

En annan leverantör 3dfilament.se verkar inte ha egna filament utan säljer filament från flera leverantörer.
eSun ABS+ (269kr/kg)
StrongHold ABS PRO (239kr/kg)
PolyLite ABS (339kr/kg)
Sunlu - ABS (249kr/kg)

Listan kan göras lång - men hur kan dessa jämföras?
Alla levererar fantastiska filament i högsta kvalité (eller...?)
Kan eSun:s ABS+ jämföras med 123-3D:s ABS Plus?
(hittar inget som visar på att det är "samma" filament)
 
Några svar: Hastighetsskillnaden kan du bortse ifrån, dessutom har accelerationen en större påverkan än hastigheten när det handlar om höghastighetsskrivare.

Hur tjock vägg du behöver går inte att svara på, det måste du prova dig fram till. Men 1 mm är relativt tjockt. Men jag har även printat helt massiva delar när det behövts, krokar tex.

Ja det är 1,75mm filament, det är det absolut vanligaste. Kan vara lite kvalitetsskillnader men etablerade märken i normal prisnivå brukar vara säkert. Tycker inte du ska börja titta på mer specialfilament som pro, plus, PC mm innan du behärskar grunderna. Tex PC och Nylon kan vara mycket utmanande att skriva ut och problemlösning kräver erfarenhet och tid.

ASA kan du se som en mer modern (dyrare) och mer luktfri variant av ABS, men slutresultatet har liknande egenskaper. ASA lär vara ännu lite bättre men frågan är om det har praktisk betydelse.

Själv håller jag mig lång borta från glas-/kolfiberfilament pga potentiella hälsorisker. Sen gäller att om du ska skriva ut ABS och ASA, fixa bra ventilation och undvik att vistas i samma rum.
 
  • Gilla
krfsm
  • Laddar…
Några tillägg, när jag väljer filament väljer jag alltid "nerifrån". PLA är alltid förstahandsvalet, det är så problemfritt, billigt och snabbt att skriva ut. Är det mer funktionella delar som ska utstå lite krafter, kanske värme från en bil på sommaren eller solljus då är nästa val PETG. Steget efter det är ABS eller ASA. Men ju högre man går desto dyrare, svårare och mer problem med lukter och emissioner. Kräver också höga temperaturer på byggplattan och i kammaren vilket är skönt att slippa om det går.
 
"Plus" i de här sammanhangen brukar mer indikera att det blandats i något annat. Vad? Det beror på tillverkaren. Målet är vanligtvis att få lite bättre egenskaper - som t.ex. enklare att skriva ut eller något bättre mekaniska egenskaper.

Du är inte heller garanterad att två tillverkares material med samma beteckning har samma egenskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.