Hej!
Jag ska montera hängrännor på vårat hus från 1809. Det är eternitplattor på taket, de ligger på råspont med takpapp. Takfotsbrädan sitter spikad som vanligt i sponten och takstolarna. Nu vill jag montera hängrännor och stuprör för att leda bort regnvattnet från fasad och grund. Min fråga är vad jag borde göra med takfotsbrädan. Jag tänker att den skulle kunna bli utsatt för en hel del stänk. Har ni några tankar eller idéer?

Bilden är lånad och taket är annorlunda här men jag bifogar ändå för att ge en uppfattning kring ungefär hur det ser ut. Rött hus med råspont tak, takpapp, eternitplattor och synliga takstolar. Utomhus på sommaren med gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött hus med råspont tak, takpapp, eternitplattor och synliga takstolar. Utomhus på sommaren med gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Du behöver rännor, rännkrokar, ränngavlar, rännkrokskruv, stuprör, rörvinklar, utkastare, omvikningskupor och rörsvep.
 
S Sernando skrev:
Du behöver rännor, rännkrokar, ränngavlar, rännkrokskruv, stuprör, rörvinklar, utkastare, omvikningskupor och rörsvep.
Tack det har jag hyfsad koll på. Men borde jag göra något åt takfotsbrädan? Den kommer väl bli utsatt för en del stänk tänker jag. Huset pe 20 meter långt så den nedersta kroken kommer rätt långt ner i förhållande till taket.

Borde jag försöka sätta nån form av plåt eller liknande?
 
Jag har krokarna i takfotsbrädan, inga problem 👍
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag har krokarna i takfotsbrädan, inga problem 👍
All right. Jag skruvade upp en temporär hängränna för att leda bort från entrén. Den skvätter en del på brädan. Men det är Fel vinkel osv på krokarna osv så jag antar att med justerbara krokar och korrekt monterat klarar sig takfoten oskadd då.
 
K Kreacon skrev:
All right. Jag skruvade upp en temporär hängränna för att leda bort från entrén. Den skvätter en del på brädan. Men det är Fel vinkel osv på krokarna osv så jag antar att med justerbara krokar och korrekt monterat klarar sig takfoten oskadd då.
Japp med krokar på brädan ska du använda ställbara krokar, svårt annars få till vinkeln
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Japp med krokar på brädan ska du använda ställbara krokar, svårt annars få till vinkeln
👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.