• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hej!

Lyfter den här tråden lite då jag är på jakt efter kvalitetsströmbrytare och uttag i bakelit till bästa pris.
Tex de från THPG .
Har ni några tips på var man köper de? Har försökt att hitta den Tyska sidan utan resultat.

Finns det kanske en nyare tråd i ämnet?
Du sparar inte mycket på att köpa från Tyskland, med usel växelkurs på euron och frakten behöver du köpa rejäla mängder innan det förslår. Exempelvis kostar ett enkelt vägguttag i bakelit (utan petskydd) med ring 14.50+7.50eur på THPG - 234 spänn + frakt. Byggfabriken tar 270 kr (har bara den dyrare med petskydd) och har 10% rabatt om man är medlem i Byggnadsvårdsföreningen (kostar ungefär som en tysk frakt...) - alltså 243 kr. Fraktfritt från 750kr, vilket man når rätt snabbt när man köper elprylar. Jag kom fram till att det inte var värt besväret, även om jag köper en hel del.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om du ska ha mycket så kan det vara värt att beställa direkt från Colshine i Kina, vilka är de som tillverkar åt både THPG och Fontini.

https://www.colshine.com/

EDIT: Jag planerar att göra en större beställning av porslinsuttag, förhoppningsvis någon gång nästa år. Jag kommer att beställa mer än vad jag själv behöver så jag kommer att sälja av överskottet till ett förmånligt pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
Papperskatt Papperskatt skrev:
Om du ska ha mycket så kan det vara värt att beställa direkt från Colshine i Kina, vilka är de som tillverkar åt både THPG och Fontini.

[länk]

EDIT: Jag planerar att göra en större beställning av porslinsuttag, förhoppningsvis någon gång nästa år. Jag kommer att beställa mer än vad jag själv behöver så jag kommer att sälja av överskottet till ett förmånligt pris.
Jag skulle definitivt vara intresserad att köpa om du säljer vidare! Har du fått några prisuppgifter vad coleshine tar för strömbrytarna och uttagen?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ska det vara tidstypiskt så blir det inte så dyrt, 1 brytare och max 1 uttag per rum landar ju på rätt rimliga nivåer.
 
  • Gilla
  • Haha
magnu och 11 till
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Jag skulle definitivt vara intresserad att köpa om du säljer vidare! Har du fått några prisuppgifter vad coleshine tar för strömbrytarna och uttagen?
Jag har fått en prislista. Jag återkommer med det senare.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Man kan ju se det här med tidstypiskt på olika sätt också.
Många hus från 20-talet fick inte el från början utan först 10-20år senare
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Hej, jag bumpar tråden då vi avser köpa en uppsättning porslinsuttag och -brytare.

vi behöver ca 30 brytare och 30 uttag. Funderar på att köpa direkt från KERUIDA.

Råd och tips mottages gärna. Likaså är det intressant om någon vill vara med och köpa samtidigt eller om någon har erfarenhet av dessa.
 
  • KERUIDA:s produktkatalog 2023 med omfattande utbud av porslinsuttag och brytare, inklusive flush-monterade och surface-monterade serier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får tipsa om Renova. Några av deras uttag/brytare är helt ok. Uttag sitter ju ofta ändå på dolda platser. Deras utanpåliggande brytare tycker jag dock inte om. Utanpåliggande uttag och infällda uttag och brytare gillar jag.

Kulodosor tycker jag det enda snygga är original porslin, de är dock lätta att få tag på...
 
J JohanLun skrev:
Får tipsa om Renova. Några av deras uttag/brytare är helt ok. Uttag sitter ju ofta ändå på dolda platser. Deras utanpåliggande brytare tycker jag dock inte om. Utanpåliggande uttag och infällda uttag och brytare gillar jag.

Kulodosor tycker jag det enda snygga är original porslin, de är dock lätta att få tag på...
Tack för input. Är det de som är i en ganska stum hårdplast? Jag köpte ett sånt på prov men landade i att vi sannolikt skulle börja störa oss på att det kändes lite långt från originalet även om de är väldigt fina.
 
C
C Christian LeBygg skrev:
störa oss på att det kändes lite långt från originalet även om de är väldigt fina.
Hur ser originalet ut då?

Renova är Schneiders retro-serie och ser ut så här:
Två vita cirkulära ljusströmbrytare i Schneider Electrics Renova-serie monterade på en ljus vägg, med en Edison-glödlampa hängande bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Skitfula om du frågar mig, men smaken är ju som baken)

Att tänka på med porslin är att det krävs en viss finess vid montering som många av dagens elektriker inte behärskar. Även om det är ett rätt tåligt material så är det otroligt känsligt just för att hamna i spänn. Vilket antingen brukar resultera i en massa sönderdragna apparater alternativt skruvar som inte är ordentligt dragna. Det är också en "konst" att ta upp hål för kabelgenomföring i porslinet, i den mån det är aktuellt med utanpåliggande installationer.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att det finns snyggare än Renova, men är priset en faktor och uttag sitter bakom möbler så kan det vara en bra kompromiss.

Något billigare finns inte, och porslin är 3 ggr dyrare.

Endel retro brytare är väl mycket tillsnirklade också, så den där 20-talsstilen när elen faktiskt kom på bred front är svår att hitta.
 
...och formen och om man väljer svart, färgen, är väldigt lika Pello vilket är det som sitter på den el som är dragen på gissar jag 30-talet i vårt hus.

Jag är dock inte byggnadsvårdsfanatiker, jag monterar ju tex nätverksuttag, har sett nåt sånt i porslin har jag för mig men det blir nästan löjligt... :) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.