Hej,

Jag är intresserad av att köpa ett hus, men takhöjden på ovanvåningen är låg (182 cm). Huset är byggt 1907 och är ett 1,5-planshus. Eftersom jag är nybörjare och har lite erfarenhet av byggnation, skulle jag uppskatta om ni kan ge mig råd om vad jag bör tänka på i den här situationen eller om jag bör överväga att avstå från köpet.

Är det möjligt att höja takhöjden? Om så är fallet, kan någon uppskatta vad det skulle kosta? Eventuell bygglov?

Uppskattar alla svar
 
Gazshi Gazshi skrev:
Hej,

Jag är intresserad av att köpa ett hus, men takhöjden på ovanvåningen är låg (182 cm). Huset är byggt 1907 och är ett 1,5-planshus. Eftersom jag är nybörjare och har lite erfarenhet av byggnation, skulle jag uppskatta om ni kan ge mig råd om vad jag bör tänka på i den här situationen eller om jag bör överväga att avstå från köpet.

Är det möjligt att höja takhöjden? Om så är fallet, kan någon uppskatta vad det skulle kosta? Eventuell bygglov?

Uppskattar alla svar
Troligen behövs bygglov (definitivt om det är inom detaljplanerat område iaf)
På ett såpass gammalt hus kan det finnas massa "fällor": Klarar ens väggarna i undervåningen en sådan ombyggnad tex ? Hur integrerade är ev takstolar i väggarna osv.

Att höja taket på ett hus kan nog kosta allt mellan 300 000 till 1 500 000 kr eller mer beroende på om man man bara lätt tar bort taket, sätter på andra takstolar som har högre lutning och lägger nytt tak, eller om man måste göra massa annat i samband med detta. Och självklart beror det på husets storlek och konstruktion, men i ett hus från 1907 (eller tidigare - 1907 är ett vanligt "byggår" pga hur man utformade fastighetsregistret, det är troligen byggt innan dess), så är det troligen inte mer än typ 50-70 kvm, och kanske en rejäl timmervägg? Förhoppningsvis med "vanliga" takstolar, men det är troligen ngt "snickarspecial) också - som man i bästa fall bara kan gå runt, men i värsta fall måste göra ngn specialare med.
 
U
Du kommer garanterat behöva omkonstruktion av takstolarna. Nuvarande innertak är spikat i hanbjälkarna.
Billigast kommer vara att ta bort kallvinden och öppna upp i nock, men behålla takbjälkarna på 185cm. Det kan gå att flytta upp hanbjälkarna men då behövs en konstruktör
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gazshi Gazshi skrev:
Hej,

Jag är intresserad av att köpa ett hus, men takhöjden på ovanvåningen är låg (182 cm). Huset är byggt 1907 och är ett 1,5-planshus. Eftersom jag är nybörjare och har lite erfarenhet av byggnation, skulle jag uppskatta om ni kan ge mig råd om vad jag bör tänka på i den här situationen eller om jag bör överväga att avstå från köpet.

Är det möjligt att höja takhöjden? Om så är fallet, kan någon uppskatta vad det skulle kosta? Eventuell bygglov?

Uppskattar alla svar
Jag lade på 6 rums reglar ovanpå de befintliga. "Takstolar ' och därmed lite bättre höldd . Fick lite extra boarea på det viset.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Troligen behövs bygglov (definitivt om det är inom detaljplanerat område iaf)
På ett såpass gammalt hus kan det finnas massa "fällor": Klarar ens väggarna i undervåningen en sådan ombyggnad tex ? Hur integrerade är ev takstolar i väggarna osv.

Att höja taket på ett hus kan nog kosta allt mellan 300 000 till 1 500 000 kr eller mer beroende på om man man bara lätt tar bort taket, sätter på andra takstolar som har högre lutning och lägger nytt tak, eller om man måste göra massa annat i samband med detta. Och självklart beror det på husets storlek och konstruktion, men i ett hus från 1907 (eller tidigare - 1907 är ett vanligt "byggår" pga hur man utformade fastighetsregistret, det är troligen byggt innan dess), så är det troligen inte mer än typ 50-70 kvm, och kanske en rejäl timmervägg? Förhoppningsvis med "vanliga" takstolar, men det är troligen ngt "snickarspecial) också - som man i bästa fall bara kan gå runt, men i värsta fall måste göra ngn specialare med.
Tusen tack för din återkoppling.
Ja, det stämmer. Huset är byggt före 1907.

Hur tar jag reda på om bygglov behövs? Har du några tips om var jag kan vända mig eller hur jag kan ta reda på det?

Jag vill undvika att ta bort taket eftersom det är nytt från 2014. Dock påpekar mäklaren att takbytet som gjordes 2014 bara är ytligt, och att det finns en risk att underkonstruktionen är gammal. Finns det något sätt att få fram dokumentation på konstruktionsritningarna?

En följdfråga, jag tycker verkligen om läget på huset och tomten är stor. Går det på något sätt att "pimpa" ett så pass gammalt hus från 1907 eller tidigare, eller är det ett hopplöst fall med gamla hus?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Du kommer garanterat behöva omkonstruktion av takstolarna. Nuvarande innertak är spikat i hanbjälkarna.
Billigast kommer vara att ta bort kallvinden och öppna upp i nock, men behålla takbjälkarna på 185cm. Det kan gå att flytta upp hanbjälkarna men då behövs en konstruktör
Det finns också kupor. Har deras närvaro någon betydelse för om taket kan höjas eller inte?
 
Gazshi Gazshi skrev:
Det finns också kupor. Har deras närvaro någon betydelse för om taket kan höjas eller inte?
Ja takkupor försvårar förstås.
Allting går, det är bara en fråga om kostnad, bäst är om du tar in några olika offerter.
Konstruktionsritningarna torde förra ägaren ha om dom har gjort en kartläggning eller har sen gammalt, annars är det inte sannolikt att de finns kvar på ett såpass gammalt hus. Kommunen har troligen inga, om det inte råkar vara ngn form av standardhus som byggt flera stycken av i samma område någon gång i tiden möjligen.

Bygglov kollar du med kommunen om vad som finns och vad som ev behövs för det du tänkt göra.
Är det i detaljplanerat område kan det dessutom finnas begränsningar på taklhöjd, takvinkel osv
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja takkupor försvårar förstås.
Allting går, det är bara en fråga om kostnad, bäst är om du tar in några olika offerter.
Konstruktionsritningarna torde förra ägaren ha om dom har gjort en kartläggning eller har sen gammalt, annars är det inte sannolikt att de finns kvar på ett såpass gammalt hus. Kommunen har troligen inga, om det inte råkar vara ngn form av standardhus som byggt flera stycken av i samma område någon gång i tiden möjligen.

Bygglov kollar du med kommunen om vad som finns och vad som ev behövs för det du tänkt göra.
Är det i detaljplanerat område kan det dessutom finnas begränsningar på taklhöjd, takvinkel osv
Tack återigen.
Jag är tacksam för alla tips. Jag kanske har dumma frågor, men det är bättre att fråga än att vara osäker. Hur vet man om området är detaljplanerat?

Får jag bifoga en länk till objektet här i tråden? Är det tillåtet? Det kanske ger en bättre överblick
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gazshi Gazshi skrev:
Tack återigen.
Jag är tacksam för alla tips. Jag kanske har dumma frågor, men det är bättre att fråga än att vara osäker. Hur vet man om området är detaljplanerat?

Får jag bifoga en länk till objektet här i tråden? Är det tillåtet? Det kanske ger en bättre överblick
Har du en länk så blir det förstås lättare att hjälpa till och resonera så dela gärna :)
 
Jag kommer snart att dela länken, men jag har en följdfråga: Är det tillåtet att höja taket invändigt utan bygglov? Jag planerar att bara riva taket inuti och inte på utsidan, och jag tänker behålla takstolen.

En annan fråga, anlitar man en konstruktör? Hur mycket kostar det eller kan en besiktningsman vara behjälplig för att fråga vilka väggar som är bärande osv?
 
U
Det är ändring av bärande konstruktioner som kräver bygglov och o vissa endast anmälan.
Takstolar är bära de konstruktion.

Om huset har kulturskydd kan även detaljer i ytskikten inne va skyddade mot att ändras.
 
Du kommer behöva ge oss massor av bilder för några mer detaljerade svar.

Mitt råd är att du börjar med att ta dit en duktig besiktningsman och går igenom huset. Många av dessa är väldigt kunniga och svarar på sådana frågor du har också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, jag tänkte det. Jag håller på och letar efter en bra besiktningsman. Jag börjar där helt enkelt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Men en simpel fråga, innertaket. Går det att ordna, byta ut det utan bygglov? Liksom man brukar göra i brf tex när man lägger spotlights i badrummet. Då lägger man nytt tak?
 
Gazshi Gazshi skrev:
Men en simpel fråga, innertaket. Går det att ordna, byta ut det utan bygglov? Liksom man brukar göra i brf tex när man lägger spotlights i badrummet. Då lägger man nytt tak?
Innertak kan du förändra utan bygglov. Men du kommer troligen inte kunan höja taket den vägen då du behöver ha luftspalter och isolering i tillräcklig omfattning.

Om det inte är så att skälet till lågt tak är att tilläggsisolering har gjorts vid något tillfälle (för bättre energieffektivitet) så är det dessutom troligen så att du egentligen vill ha ännu mer isolering med tanke på husets ålder.
 
  • Gilla
Gazshi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.