J
Vi har en ek på vår tomt som är ca 2,5-3 meter hög och ca 7-8 cm i diameter.
Den är jättefin och vi skulle gärna vilja ha den kvar, men problemet är att den växer mitt i vårat framtida kök.
Så vår fråga är: Kan man flytta den? Är det svårt? Hur ska man gå till väga?

Vi är tacksamma för alla svar då vi är nybörjare på det här med trädgård!
 
Hemmakatten
Nej, tyvärr, det går inte. Inte ens värt att försöka. Rotsystemet blir skadat. Rötterna brer ut sig mer än vad trädkronan gör.

Däremot kan ni köpa en ek. De köpta träden är odlade på sånt sätt att de går att flytta/plantera. Finns även lite större/äldre träd att köpa. Men tänk efter först om ni har plats för en ek på tomten.
 
Går det att komma intill med en traktorgrävare, då finns det en chans, om än liten.
 
  • DSC00012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi flyttade en lärk och det gick bra
 
Hemmakatten
Det måste vara en riktigt god tur ni hade! :) Lärk, liksom ek, har stora djupgående rötter med grova sidorötter och det är därför extra svårt att få med sig hela rotsystemet. Hur stor var lärken ni flyttade och hur länge har den överlevt efter flytten?
 
Det är möjligt att flytta eken om ett eller ett och halvt år, om ni gör vissa förberedelser ny. Ni bör gräva diket runt, så att eken kan växa upp nya kortare rötter i jordklumpen eller -kakan, som är ungefär en meter i diameterer. Efter en eller två sommaren flyttas eken med hela kakan mycket försiktigt. Därefter vattnas eken ordentligt under et par år.

Om ni har inte tid att väntä, då kan ni konsultera kunnig trädgårdsmästare. Det går att flytta träd om grävmaskinen är så stor att alla rötter kommer med i en hel kaka.
 
Lärken på bilden ovan och har stått på nya stället ett år. Förra året var ju mycket fuktigt så det kan förklaringa att den överlevde. Jag har även lyckats med äpple, päron och körsbär, men de har grundare rotsytem och har lättare för att ta sig.
 
Hemmakatten
Kul! :) Men fortsätt att vattna ordentligt även i år.
 
J jonneochmimmi skrev:
Vi har en ek på vår tomt som är ca 2,5-3 meter hög och ca 7-8 cm i diameter.
Den är jättefin och vi skulle gärna vilja ha den kvar, men problemet är att den växer mitt i vårat framtida kök.
Så vår fråga är: Kan man flytta den? Är det svårt? Hur ska man gå till väga?

Vi är tacksamma för alla svar då vi är nybörjare på det här med trädgård!
Alla säger att det inte går… men det gör det visst! Flyttade en ekplanta som var ungefär 1.5m hög och det gick alldeles utmärkt.

Jag slog ner ett hårt plaströr, kanske 50 centimeter tvärs över och lika djupt, centrerat runt stammen.
Jag slog ner röret med handslägga fem centimeter och grävde sedan ut under rörets nederkant och sedan bankade jag ner det lite till. Sen höll jag på så tills röret var helt nere i marken och då lossnade hela trädet.

Väl i sin förgrävda planteringsgrop fick jag spräcka röret då plantan satt som berget.

Eken lever nu tre år senare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.