Hej,

Hittade vatten på kaminplåten i vardagsrummet vattnet och verkar ha runnit på insidan av kaminröret från taket.

Hände när det blåste och regnade rejält. Vet inte om det inträffat fler gånger.

Ser skorstenshatten ut att vara rätt gjord?
Tacksam för råd. Se foton.
Skorstenshatt på plåttak i solsken med hus och träd i bakgrunden. Skorstenshatten har en fyrkantig plåt som skydd ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en skorstenshatt på ett tak mot en blå himmel, skorstenshatten verkar vara korrekt monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorstenens bas på ett plåttak med vattenpölar runt om, kanske orsakade av läckage från skorstenshatten vid kraftigt regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har en likadan klämring på vår skorsten, som läckte
Nu skall vi lägga nytt tak, och troligen byta kamin/skorsten inom några år, så det fick blir en "tejp-lösning" (alutejp), men vår läckte just vid ringen, som inte alls var tät efter 50 år. Och jag försöte täta med tätmassa men det funkade dåligt. Visade sig också att under ringen satt det en skarv osm var lite otät, där det i vissa lägen kunnde blåsa in vatten...
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Hade samma problem med en liknande skorsten. Vatten kröp på undersidan av hatten och längst med fästena till hatten och droppade ner i kaminen. Otroligt störigt. Gjorde en extra kant på en-två cm runt hatten så vattnet inte klarade av att nå fästena och leta sig ner i röret.
 
  • Gilla
danielu och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag var upp på taket och filmade och fotade. Saker sitter löst och tätningen ger jag inte så mycket för. Vad tycker ni? Lutar åt att jag måste ta hit en plåtslagare.
Lös tätning runt ventilationsröret på taket, med synlig limmassa som ser otillräcklig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Öven för att vara ett klicktak ser installationenbedrövlig ut.
Anlita en plåtslagare så löser det sig.
 
D danielu skrev:
Tack för svaren! Jag var upp på taket och filmade och fotade. Saker sitter löst och tätningen ger jag inte så mycket för. Vad tycker ni? Lutar åt att jag måste ta hit en plåtslagare.
[video][bild]
[video]
Hade precis en plåtslagare på plats. Han testade att ersätta befintliga silikontätningar och provspelade sedan med vattenslang. Vatten rinner på utsidan av kaminröret inne i vardagsrummet.

Ska precis anmäla till försäkringsbolaget.

Plåtslagaren kommer tillbaka imorgon och ska göra första hjälpen men han säger att jobbet är bedrövligt gjort och behöver göras om riktigt för att han ska lämna garanti.

Huset är nytt men husföretaget säger att allt är riktigt gjort 😀

Så här ser det ut i hörnet närmast skorsten. Synligt trä.
Närbild på ett hörn av en metallkonstruktion med synligt trä i ett mellanrum, två skruvar och en synlig silikontätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Stubai
  • Laddar…
Är det en riktig bandtäckning eller är det ett klicktak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.