Jag försöker hitta info om att köpa en färdig bod, kanske 2x6 meter, för att förvara gräsklippare, verktyg och ha en bänk som jag kan sätta en slip på. Jag är inte säker att jag kan bygga den själv med lösvirke för en billigare peng än vad färdigbyggda bodar säljer för idag (Bauhaus & Co).

Jag vet inte vilka aktörer på marknaden som är bäst respektive ska undvikas så är nyfiken på det.

Jag letar alltså efter en bod som man kan stå upprätt i och ha nog med utrymme bakom rumpan för att flytta en lie. Jag vet inte om två meters djup räcker men jag tror det, jag ska ju inte sova där.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Måste den vara färdigbyggd? Sådant resulterar ofta i lite dyrare krångligare frakt och måste lyftas på plats med kran.
Det finns ju massvis med byggsatser där väggarna är färdiga block som utan problem kan bäras och resas av två personer och är inte alls svårt att gå ihop om man är normalhändig.

Själv har jag nyligen satt upp en bod från Vibostugan. Skånska byggvaror har ofta 20% kampanj på dem. Blir såklart lite dyrare än lösvirke men går rätt snabbt.

Min bod är typ 2,5x4,5m och sattes ihop på en helg. Det som tog längst tid var att förbereda för grunden (Gräva bort gräs och jord, fylla på med grus och väga in lecablock och plattor), men det jobbet måste man ju göra även om man köper en färdig bod
 
S Stuff skrev:
Måste den vara färdigbyggd? Sådant resulterar ofta i lite dyrare krångligare frakt och måste lyftas på plats med kran.
Det finns ju massvis med byggsatser där väggarna är färdiga block som utan problem kan bäras och resas av två personer och är inte alls svårt att gå ihop om man är normalhändig.

Själv har jag nyligen satt upp en bod från Vibostugan. Skånska byggvaror har ofta 20% kampanj på dem. Blir såklart lite dyrare än lösvirke men går rätt snabbt.

Min bod är typ 2,5x4,5m och sattes ihop på en helg. Det som tog längst tid var att förbereda för grunden (Gräva bort gräs och jord, fylla på med grus och väga in lecablock och plattor), men det jobbet måste man ju göra även om man köper en färdig bod
Intressant. Ja byggsats kan ju gå, det är sant att platsen boden ska upp på är rätt otillgänglig för lastbil när jag tänker efter.

Vad kostade ditt projekt, allt som allt?
 
S Selves skrev:
Intressant. Ja byggsats kan ju gå, det är sant att platsen boden ska upp på är rätt otillgänglig för lastbil när jag tänker efter.

Vad kostade ditt projekt, allt som allt?
Har inte skrivit upp allt.
Själva boden gick på typ 20k med 20% rabatt.
Sen tillkom lite grus, några lecablock, hängrännor, stuprör och färg. Så säkert kring 30k när det var målat och klart (men ej inrett).

Hyllor, krokar och sånt kan ju också dra iväg om man ska köpa allt nytt. Jag körde en blandning av gamla hyllar som vi redan hade och en del som jag byggde själv av spill.

De reglar till golvet som vibostugan skickade med är faktiskt/tyvärr av obehandlat virke, så jag valde att använda det till att bygga hyllor och åkte till byggmax och köpte några längder tryckimpregnerat till golvreglarna istället. Det gjorde också att jag kunde tjuvstarta och förbereda golvbjälklaget i förväg då det är några veckor leveranstid innan boden levereras. Måtten hade jag från beskrivningen som gick att ladda ner i webshoppen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.