Hej,
Köpte en betsad utemöbelgrupp (vet inte om det är äkta bets eller oljebaserad), som har fått någon slags påväxt - misstänker svartmögel.
Säljaren har behandlat med Timberex Natural, en djuppenetrerande träolja.
Läste att olja kan gynna mögelpåväxt, så jag har tvättat och behandlat med Jape Prickfi.
Prickarna försvinner inte helt, men jag undrar om jag ändå har dödat mögelsporerna och kan låta det vara som det är, eller om jag måste slipa och/eller måla om.

Skickar med tre bilder:
1 Undersida innan tvätt
2 Ovansida efter tvätt
3 Ovansida efter Prickfri
 
  • Närbild av träplankor på en utemöbel undersida före tvätt, täckt med mörka fläckar misstänkta vara svartmögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av betsad trämöbel med svartmögelfläckar efter tvätt och behandling med Jape Prickfri, vissa prickar syns fortfarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betsad utemöbelgrupp med träsprickor och små svarta prickar på ovansidan efter behandling med Jape Prickfri. Mönster från träets ådror är synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt dem bara stå i solen så kommer det där försvinna, solens uvstrålar dödar mögel på samma sätt som det bleker tvätt. Om du vill ha en snabbare process så dra av med ett sandpapper.
 
  • Gilla
Hus-man
  • Laddar…
AXS
Såpa, yes eller "mirakelspray" med ättika brukar göra susen.

Tror som ovan att det sista försvinner i solen.
 
  • Gilla
Hus-man
  • Laddar…
Tack!
Jag har haft bänk och bord stående ute i sommar och det har varit relativt mycket sol och det har blivit sämre.
Kanske ska testa med borste eller sandpapper om det inte blir bättre.
Om jag har lyckats döda möglet kan jag ju ev. slipa ner det lite och måla om...
 
sen får man ju komma ihåg att det är ju inget man utrotar på det viset. Står möbeln lite fuktigt och luftväxlingen inte är optimal så får man ju dylik påväxt igen av de sporer som finns i luften omkring oss 24/7
 
  • Gilla
Hus-man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.