Hej!

Jag ska bygga en liten laddningsstation att fästa på väggen till alla olika batterier jag har.
Sökte efter en timer man vrider upp, tyckte det var en lagom komplicerad och bra lösning

Men de jag hittar är snordyra?😅

Det är detta jag villa ha
Gira tidsbrytare 120 min WG AP 032130 https://amzn.eu/d/4q9ky6T

Finns det inga billigare? Verkar ju som att digitala på DIN-skena kan fås för typ 150 spänn???
 
J Josth skrev:
Om det går bra med vanlig "vägguttagsmodell" så finns det ju billigt på ClasOhlson: [länk]
Nja då måste jag montera ett uttag.
Jag tror det blir snyggare med en utan stickpropp.
Jag tänker liksom skära en bit plywood och ha alla laddarna på. Tänker nog ta bort stickproppar också så man kan få lagom längd och dölja det mesta.
Men jag vill kunna sätta batterierna på laddning och sen att strömmen bryts efter två timmar.
Det går ju att lösa med en smart puck också detta men det är ju väldigt lätt att bara vria på ett vred när man satt batteriet på laddning.....
🤔
 
Vad är det för batterier du ska ladda och med vilken typ/fabrikat/modell av laddare?

Anledningen till frågan är att vissa laddare som är spänningslösa drar ur batterierna bakvägen om man inte tar bort dom från laddaren.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är det för batterier du ska ladda och med vilken typ/fabrikat/modell av laddare?

Anledningen till frågan är att vissa laddare som är spänningslösa drar ur batterierna bakvägen om man inte tar bort dom från laddaren.
Det är till verktyg. 18v 12v. Tänk Bosch Husqvarna, sånt!
 
Som sagt, det finns risk att laddaren drar ur batteriet om den blir spänningslös. Troligen mindre risk med märkesmaskiner som Husqvarna, Bosch osv. Men var uppmärksam på det!
 
  • Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, det finns risk att laddaren drar ur batteriet om den blir spänningslös. Troligen mindre risk med märkesmaskiner som Husqvarna, Bosch osv. Men var uppmärksam på det!
Drar ur batteriet? Alltså fysiskt kastar ut det ur hållaren eller vad menar du?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nej strömmen går baklänges ur batteriet tillbaka till laddaren.
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Nej vissa laddare börjar försörja sig själva från batteriet om de inte får ström från 230V sidan. Har iofs. inte själv konstaterat det, men det sägs att vissa laddare beter sig så.

Jag tittade lite snabbt på amazon.se. De har ett antal vrid timers för under 200 kr. Men jag såg (hastigt) ingen som gick längre än 2h.

Sedan kanske man bör vara lite misstänksam mot elmaterial därifrån, frågan är om timern eller batteriet blir den största brandfaran. Det är ju rätt okända fabrikat.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Nej strömmen går baklänges ur batteriet tillbaka till laddaren.
Till vad? Alltså var går strömmen då? Blir värme i laddaren eller?
 
MultiMan
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Till vad? Alltså var går strömmen då? Blir värme i laddaren eller?
Det gäller samma för alla laddare. Ctek t ex anger detta som en separat post i tekniska specifikationerna, kallat "backström" i detta fallet och angett så alla ska förstå. Detta är dock rätt ovanligt och de gör det bara eftersom de har ovanligt lågt läckage på "fel håll" när de är strömlösa. Det är inte det normala, eller tänkt, att man ska ha laddare sitta anslutna till batterierna om laddaren är strömlös.

Teknisk information för en batteriladdare inklusive specifikationer som laddningskategori, effekt, uteffekt, batterikemi, batterityper och backström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det läcker tillbaka till batteriet, bakvägen, urladdning alltså. En liten del kan avgå som värme i elektroniken, men normalt sett mycket lite.

Jag hade personligen inte gjort en sådan lösning som du tänker på, men det är inte mina batterier.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det gäller samma för alla laddare. Ctek t ex anger detta som en separat post i tekniska specifikationerna, kallat "backström" i detta fallet och angett så alla ska förstå. Detta är dock rätt ovanligt och de gör det bara eftersom de har ovanligt lågt läckage på "fel håll" när de är strömlösa. Det är inte det normala, eller tänkt, att man ska ha laddare sitta anslutna till batterierna om laddaren är strömlös.

[bild]

Det läcker tillbaka till batteriet, bakvägen, urladdning alltså. En liten del kan avgå som värme i elektroniken, men normalt sett mycket lite.

Jag hade personligen inte gjort en sådan lösning som du tänker på, men det är inte mina batterier.
Hmm jag har oftast mina batterier i laddarna och det funkar bra hittils, har aldrig märkt nåt...🤔

Så någon försämring från nuvarande situation blir det inte i alla fall 😅
 
Jag har lite blandad belysning, radion och en dubbel makitaladdare efter en strömbrytare i garaget... Ibland glömmer jag att ta ur batterierna jag hade på laddning och har märkt att laddaren drar ur dem .. inte mycket, men tillräckligt för att uppmärksammas i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det billigaste är antagligen något smart uttag som man kan koppla till Apple eller Googles hemmasystem och sätta tider när de ska vara aktiva. IKEA har t ex billigt, men för att kunna programmera krävs normalt sett Dirigera-hubben, annars funkar inte appen. Dock kanske det finns genvägar. Finns stort utbud, bara titta runt och fundera. Risken är att budgetprylar inte mår bra av startströmmen som krävs för att ladda primärkondensatorerna vid kallstart på en mängd laddare samtidigt.

En köksfläkt på 65W (helt utan elektronik) vid normal drift dödade effektivt en av mina Tuya-pluggar. Höll 25 start/stopp ungefär, sedan stendöd.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har lite blandad belysning, radion och en dubbel makitaladdare efter en strömbrytare i garaget... Ibland glömmer jag att ta ur batterierna jag hade på laddning och har märkt att laddaren drar ur dem .. inte mycket, men tillräckligt för att uppmärksammas i alla fall.
Jag har typ aldrig stört mig på att jag har för lite batteri, jag har rätt många. Det jag stör mig på är att jag behöver låna ett uttag jag egentligen har till nåt annat och så har jag allt i en låda. Hade velat ha det mer tillgängligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.