torparavgrund torparavgrund skrev:
Här kommer lite bilder. Vaxet hade lite oväntade effekter, men på det hela är jag nöjd. Det var lite tidspress, så jag fick knäskura på hela golvet (ca 13m²) med en grov svamp. Nästa gång måste det bli skurnylon på någon slags skaft, fy fan vad mina armbågar inte förlät mig för detta på flera dagar. Detta var alltså Allbäck Linoljevax gråpigmenterad på ett obehandlat grangolv som rengjorts med linoljesåpa innan applicering.

1. Allbäcks linoljevax har en mycket mer täckande lasyreffekt än de knapphändiga bilderna på hemsidan visar.
[bild]

2. Oväntad mindre nackdel: vaxet framhävde tidigare osynliga ränder/vågmönster i vissa bräder som måste vara från hyvleriet. Detta är dock nästan osynligt om man inte hukar sig så jag störs inte nämnvärt av detta.
[bild]

3. Oväntad fördel: ett obehandlat grangolv är ju mycket mjukt, och detta har varit en byggarbetsplats i över ett år. Det var i synnerhet ett ställe där jag ofta slagit i med bräder och verktyg och golvet såg rent ut sagt förjävligt ut, men vaxet gjorde oväntat mycket för att jämna ut utseendet på detta och göra det nästan osynligt. På liknande sätt var det många små hack och repor som nu smälter in så bra att de knappt syns. Vaxet täcker även rätt bra på kvistar, som blir klart mindre framträdande.
[bild]
Jag är på det hela taget mycket nöjd! Resultatet kunde blivit jämnare, men så hade jag inte rätt verktyg denna gång heller. Härnäst blir det att oljevaxa golven i ingångarna där det blir grus och väta, övriga golv kommer såpskuras.

Vaxet är väldigt drygt, de säger att 1kg ska räcka till ca 40 m², och här tror jag kanske 150-200g gott och väl räckte till ett golv på ca 13 m².
Tack så jättemycket för bilderna! Ser jättefint ut
 
Hej @torparavgrund !

Är nyfiken på hur ditt golv åldrats under de två år som gått. Är du fortfarande nöjd med resultatet? Hur pigmentet slitits mycket på de ytor man går på mest och har du någon erfarenhet av att bättra på (och i så fall med vilket resultat)?

Vi går i valet och kvalet att använda Allbäcks pigmenterade oljevax i vår källartrapp som vi just slipat ren från gammal fernissa och lack.
 
C cmb skrev:
Hej @torparavgrund !

Är nyfiken på hur ditt golv åldrats under de två år som gått. Är du fortfarande nöjd med resultatet? Hur pigmentet slitits mycket på de ytor man går på mest och har du någon erfarenhet av att bättra på (och i så fall med vilket resultat)?

Vi går i valet och kvalet att använda Allbäcks pigmenterade oljevax i vår källartrapp som vi just slipat ren från gammal fernissa och lack.
Vad ska man säga.

Produkten är bra, men att jag hade den på köksgolvet var idiotiskt. Felanvändning från min sida helt enkelt. I synnerhet när lillen tappar blåbär som man sedan inte ser och råkar trampa på blir det lila fläckar i oljevaxet som inte går bort. Det ÄR lätt att applicera om, men jag tycker det släpper alldeles för lätt; bara du gnuggar lite med en bit papper där man spillt något så har man nästan alltid lite vax på trasan sedan.

I ett vardagsrum eller så hade det säkert blivit skitbra.
 
Stort tack för din input!

Vi håller just på att prova ut olika kulörkombinationer och jag förstår vad du menar med att man får med pigment och vax när man torkar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.