Hej. Jag hoppas denna tråd är på rätt plats. Annars får någon gärna peka den rätt.
Vi köpte huset vi bor i för tre år sedan. Två-plans villa i trä på krypgrund som är byggt 1991. Idag när jag klippte ner buskarna runt vår veranda så såg jag att ena hörnet sjunkit en bra bit. Svårt att avgöra hur mycket men ett par centimeter kanske. Och nu när jag ser det så förklarar ju det en hel del andra saker som jag tänkt på tidigare. Exempelvis så har stupröret "lossnat" (se bild) och "korset" har stora springer upptill. Vi har dubbel-ytterdörr och vanligtvis så är den ena alltid stängd. Men om man öppnar den så slår dörren i taket. Medans den vi vanligtvis öppnar, inte gör det.

Det är tydligt att hörnet har sjunkit. Svårt att säga hur mycket med kanske 1-2cm?

Nojjig som jag är så började jag även kolla uterummet och även där kan man se att yttersta hörnet sjunkit och det är en glipa i fönstermonteringen. Det går dock fortfarande bra att öppna alla fönster osv.

Jag är givetvis rädd att det ska vara sättningar även i huset men jag tycker inte att jag sätt något. Det är klart att det blivit någon lite spricka här och där men inget större. Jag tycker inte heller att golvet lutar något någonstans.

Jag är osäker p hur länge det har varit så här. Jag är dock rätt säker på att stupröret på verandan inte "åkt ur" när vi flyttade in. Men samtidigt har jag för mig att man inte kunde öppna både ytterdörrarna helt när vi flyttade in heller.

Borde jag ta in någon som kollar så inte huset har några sättningar eller sjunker? Om ja, var får man tag i det?
Borde jag åtgärda verandan eller ska man "vänta och se om det satt sig klart"? Om det ska åtgärdas, vem kan hjälpa till med sånt?

Tacksam för svar.
 
  • Ett vattenpass placerat på en vit träveranda, med gula blommor i bakgrunden och delar av ett gulmålat trähus till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en gul villa med vit veranda. Verandan visar tecken på sättningar; notera springor i dörr och veranda hörn som har sjunkit. Sträcka med svart trädäck syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förstukvist med snedställd X-konstruktion som har sjunkit, del av svart stuprör synligt till vänster, vit ytterdörr och gul fasadpanel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart stuprör som delvis lossnat från en gul träfasad under en vit takkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stuprör som har lossnat från sitt fäste vid en veranda. Blommande grenar och växter runt om, skymtar av gult hus och vit veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan stuprör och fasad, nära veranda på en tvåplansvilla i trä, byggd 1991. Stupröret har åkt ur sitt fäste, troligen på grund av sättningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på fönster med vit karm och glipor mellan fönster och karm; en vit gardin syns bakom glaset. Tecken på att hörnet av verandan sjunkit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Saker händer på 30 år.
Antingen kan ni försöka lyfta verandan/huset, med en rejäl domkraft tex. Se till att ha dörrar och fönster öppna så ingen spricker. Vet inte om det bara är en enda plint dock om fönstren påverkar - dom sitter väl inte, utifrån bilderna att döma i verandan/farstukvisten ?

Stör det inte så mycket kanske det är enklare att ev. justera fönster/dörr och stuprör och låta verandan luta lite.
 
Hej. Tack för svar.
Fönstren på bilderna sitter i vårt uterum som sitter på andra sidan huset. Vad jag vet så är det inga större rörelser i själva huset. Det är lite snett i en del dörrposter på övergången men det har vart så sedan vi flyttade in. Jag hoppas/tror inte att det rört sig något sedan vi flyttade in men jag kan ju inte vara helt säker givetvis.
Altanen är det som lutar mest och som du säger så är det en plint som sjunker. Jag ser att förra ägaren försökt stötta upp med stenar och en träbit under trappan upp till verandan.
 
T Tjalve_85 skrev:
Hej. Tack för svar.
Fönstren på bilderna sitter i vårt uterum som sitter på andra sidan huset. Vad jag vet så är det inga större rörelser i själva huset. Det är lite snett i en del dörrposter på övergången men det har vart så sedan vi flyttade in. Jag hoppas/tror inte att det rört sig något sedan vi flyttade in men jag kan ju inte vara helt säker givetvis.
Altanen är det som lutar mest och som du säger så är det en plint som sjunker. Jag ser att förra ägaren försökt stötta upp med stenar och en träbit under trappan upp till verandan.
Då är det troligen en sättning osm pågått ett tag.
antingen fortsätter du och höjer mha domkraft och sätter ngn stämp mellan plint o veranda, eller så gör man ett mer omfattande omtag och gräver för en ny plint (på frostfritt djup, eller tom river verandan, gräver ur och bygger nytt) - om det känns värt det.
 
Tack för input. Känner mig ju inte jättesugen på att bygga en helt ny veranda. Om jag hade kunnat göra det själv så är det väl en sak, men det känner jag inte för att ge mig på. Men jag ska se om jag kan hitta någon med domkraft så kanske jag kan lyfta verandan och stötta upp ytterligare och se om det håller sig.
För resten av huset/uterummet. Bör jag vara orolig? Bör jag kolla upp på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.