Jag tänkte bygga ett cykelskjul i stil med denna ritning, med 3 stängda sidor och en öppen. Jag tänker mig ca 340 x 160 invändig yta för 5 cyklar, med takutsprång på 40-50cm på långsidan för att skydda cyklarna, men med indragna stolpar för att spara plats, skjulet är intill en parkeringsplats.

Problemet är att den lämpligaste platsen är alldeles intill två stora bokträd, och där det inte är rötter ivägen är det väldigt stenigt. Möjligen kommer jag stöta på berggrund men det finns också väldigt stora stenbumlingar i närheten.

Min plan är att spetta och jordborra tills jag hittar tre punkter så nära träden det går där jag lyckas gräva ett tillräckligt djupt hål. Den mellersta stolpen blir den inre gränsen för skjulet invändigt. Sen placerar jag de tre yttre stolparna som ju är längre från träden och förhoppningsvis lättare att få ner.

Mina frågor är:

1. Om jag inte lyckas gräva så nära träden, hur mycket vågar jag låta taket och fasaden skjuta ut i hörnen?
2. Hur djupt behöver jag gräva, i Göteborgstrakten?
2. Finns det någon mer lämplig takkonstruktion här än den från Svenskt Trä? Ska jag regla upp taket i två lager, först längs kortsidorna och sen på längden?
 
  • Handritad skiss av ett cykelskjul med fem stolpar nära två träd. Fasad och plintar markerade på ritningen som även visar takdimensioner och avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S straffarbete skrev:
Jag tänkte bygga ett cykelskjul i stil med denna ritning, med 3 stängda sidor och en öppen. Jag tänker mig ca 340 x 160 invändig yta för 5 cyklar, med takutsprång på 40-50cm på långsidan för att skydda cyklarna, men med indragna stolpar för att spara plats, skjulet är intill en parkeringsplats.

Problemet är att den lämpligaste platsen är alldeles intill två stora bokträd, och där det inte är rötter ivägen är det väldigt stenigt. Möjligen kommer jag stöta på berggrund men det finns också väldigt stora stenbumlingar i närheten.

Min plan är att spetta och jordborra tills jag hittar tre punkter så nära träden det går där jag lyckas gräva ett tillräckligt djupt hål. Den mellersta stolpen blir den inre gränsen för skjulet invändigt. Sen placerar jag de tre yttre stolparna som ju är längre från träden och förhoppningsvis lättare att få ner.

Mina frågor är:

1. Om jag inte lyckas gräva så nära träden, hur mycket vågar jag låta taket och fasaden skjuta ut i hörnen?
2. Hur djupt behöver jag gräva, i Göteborgstrakten?
2. Finns det någon mer lämplig takkonstruktion här än den från Svenskt Trä? Ska jag regla upp taket i två lager, först längs kortsidorna och sen på längden?
Nu när jag skrivit detta och kollat på min egen ritning inser jag att krafterna i hörnet ju är neråt mot marken, så jag kanske kan skrapa bort lite matjord i varje hörn, lägga grus och en betongplatta och sätta en stolpe, och sen kan plintarna som sitter längre in på mitten ta hand om krafterna från vindar osv?
 
Har nu även stött på kablar som går i marken längs den tänkta baksidan av skjulet. Hur stor är risken att skjulet blåser iväg om jag bara har plintar fram och inga bak, bara stolpar på betongplattor?

Taket blir 1,6m högt i bak och 2,1 fram. Bak är det också ganska skyddat pga nivåskillnad i slänt, dock blåser det ofta snett bakifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.