488 läst · 8 svar
488 läst
8 svar
Effektavgifter
Många elnätsföretag har redan börjat ta ut de nya effektavgifterna. Om man har timpris på el, så kan man ofta passa på att använda sitt eluttag av energikrävande aktiviteter till tider när elen är billig. Men gör man det så får man i stället betala effektavgifter för hela månadens eluttag, beräknat på ett fåtal timmars högsta uttag.
Hur kan man räkna ut vad som lönar sig mest? Använda mycket el när elen är billig, eller HELA tiden tänka på att inte ta ut mycket el på en gång, och då kanske istället betala för dyrare el? Går det att optimera?
Hur kan man räkna ut vad som lönar sig mest? Använda mycket el när elen är billig, eller HELA tiden tänka på att inte ta ut mycket el på en gång, och då kanske istället betala för dyrare el? Går det att optimera?
Beroende på elnätsavtal kan månadskostnaden för effektavgiften bli rejält hög. Laddar man el-bil på hög effekt samtidigt som man lagar middag och t.ex. tvättar ligger man riktigt illa till. Absolut är det bäst att ladda bilen med lägre effekt utsträckt under natten men ändå så att laddningen räcker för den körning man har planerat följande dag. kWh-priset är ju ofta också lägre på natten men det kan variera så det gäller att kolla varje dag. En knepig situation uppstår ju om effektavgiften dessutom är uppdelad och kanske dubbelt eller mer så hög under dagtid som under natten men all sol-el i Europa gör att kWh-priset är jättelågt på dagen. Då gäller det att snabbt räkna ut hur det slår på kostnaden och utan att glömma skatter och avgifter.
Jaså kan effektavgiften variera under dygnet, det får jag kolla upp. Bra synpunkter, blir spännande att försöka hitta ett sätt att "räkna rätt"J Josth skrev:Beroende på elnätsavtal kan månadskostnaden för effektavgiften bli rejält hög. Laddar man el-bil på hög effekt samtidigt som man lagar middag och t.ex. tvättar ligger man riktigt illa till. Absolut är det bäst att ladda bilen med lägre effekt utsträckt under natten men ändå så att laddningen räcker för den körning man har planerat följande dag. kWh-priset är ju ofta också lägre på natten men det kan variera så det gäller att kolla varje dag. En knepig situation uppstår ju om effektavgiften dessutom är uppdelad och kanske dubbelt eller mer så hög under dagtid som under natten men all sol-el i Europa gör att kWh-priset är jättelågt på dagen. Då gäller det att snabbt räkna ut hur det slår på kostnaden och utan att glömma skatter och avgifter.
Man får räkna en hel del.
En bra startpunkt är ju ungefär hur mycket energi man behöver ladda en natt för sin elbil, och ungefär hur dyr effekttaxa man har. I vårt nät är det även skillnad på både effektavgiften och överföringsavgiften mellan låg och högpristid.
En bra startpunkt är ju ungefär hur mycket energi man behöver ladda en natt för sin elbil, och ungefär hur dyr effekttaxa man har. I vårt nät är det även skillnad på både effektavgiften och överföringsavgiften mellan låg och högpristid.
På vintern, ja. Sommaren brukar det vara omvänt, speciellt om det blåser under dagen. Annars är det helgen man ska ladda bilen på då det brukar vara billigare när industrin inte är igång.J Josth skrev:
EU-reglerna sa väl att det måste finnas någon tidsdifferentiering inblandad. För mig blev det att man fick välja mellan att betala A/kWh på dag + B/kWh på natt eller nästan A/kWh för hela dagen (så ingen väljer att försöka flytta förbrukning till natten skulle jag tro).K Kristina J skrev:
Tack, blir en hel del att ta reda på, verkar som om det är lite olika i olika nätområden också.B BSOD skrev: