F Frassenyfiken skrev:
Nej det bygger ju inget, men frågan är huruvida man ska ansluta och täta tätskiktet emot dosan.

Så här tänker jag att tillverkarna och gvk menar med hur tätskikt skall anslutas mot dosor.
Efter att både skiva och gips är uppe (15+13mm) i mitt fall, så ska dosan sticka ut 10mm ungefär. Då kan man sätta tätskiktet emot dosan och det bildas en ”krage” mot dosan som man kan täta. Sen lägger man ytskikt.

Låter detta rimligt?
Det gäller både våtzon 1 och 2. Men jag tänker att jag gör likadant på alla, med våtzon 1 som riktlinje.
Jag ska ha el i kommoden nämligen.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det mest komiska var när de ändrade så man inte får ha flexslang i våtzon 1 utan det ska vara ett slätt vp-rör för tätningen skull. 😱

Jag väntar fortfarande på att det ska komma släta PEX till duschblandare etc. 😉😮

De som skriver reglerna har fan noll koll på verkligheten känns det som ibland. 👎
Fast om du använder pexslang så montears väl den i en väggenomföring, som i sig tätas mot tätskikt. . Mao man sätter ingen tätningsmanchett direkt mot pex öret. Däremot kan man ju använda ett plastisolerat kopparör direkt ut genom vägg om man vill (Dom som säljs på rulle). Dom är släta.
 
M mojjen skrev:
Fast om du använder pexslang så montears väl den i en väggenomföring, som i sig tätas mot tätskikt. . Mao man sätter ingen tätningsmanchett direkt mot pex öret. Däremot kan man ju använda ett plastisolerat kopparör direkt ut genom vägg om man vill (Dom som säljs på rulle). Dom är släta.
Om du inte använder V6 så tätar man ju mot Pex och inte mot bockstödet.
 
F Frassenyfiken skrev:
Nej det bygger ju inget, men frågan är huruvida man ska ansluta och täta tätskiktet emot dosan.

Så här tänker jag att tillverkarna och gvk menar med hur tätskikt skall anslutas mot dosor.
Efter att både skiva och gips är uppe (15+13mm) i mitt fall, så ska dosan sticka ut 10mm ungefär. Då kan man sätta tätskiktet emot dosan och det bildas en ”krage” mot dosan som man kan täta. Sen lägger man ytskikt.

Låter detta rimligt?
Ja det finns väl inga andra sätt att göra det på men fortfarande behövs det inga tätningar mot dosor vid dörren och var ska du ha dosor ?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Om du inte använder V6 så tätar man ju mot Pex och inte mot bockstödet.
Ah trodde man var tvungen att använda bockstöd ihop med pex.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo det ska man ju göra men man tätar inte mot bockstödet utan mot skydds-slangen.

Använder man Vatettes V6 tätar man däremot mot bockstödet och inte mot skydds-slangen

[länk]
Då förstår jag, har själv bara använt V6.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Då förstår jag, har själv bara använt V6.
Ja de är guld... blir så jäkla bra. 👍
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja de är guld... blir så jäkla bra. 👍
Det enda jag stött på var att det blev på gränsen för djupt med att montera Takdusch på vatette V6 blandarfästen. Blandaren kommer ut något långt från väggen, så distansen som håller dushestången i överkant får lite vinkel in, och lätt spänn. Inte så mycket så det syns. Men ahde avrit bra om man kommit in 5mm till. Givetvis lite olika mellan tillverakre. Detta var en damixa med 150cc. (Hade ju gått att sätta en distans i överkant om det inet hade funakt, men ändå)
 
M mojjen skrev:
Det enda jag stött på var att det blev på gränsen för djupt med att montera Takdusch på vatette V6 blandarfästen. Blandaren kommer ut något långt från väggen, så distansen som håller dushestången i överkant får lite vinkel in, och lätt spänn. Inte så mycket så det syns. Men ahde avrit bra om man kommit in 5mm till. Givetvis lite olika mellan tillverakre. Detta var en damixa med 150cc. (Hade ju gått att sätta en distans i överkant om det inet hade funakt, men ändå)
Ok, skumt... de flesta takduschar har ju antingen olika långa fästen mot vägg eller kapningsbara väl ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.