Hej!

Bor i ett hus med c:a 200mm timmerväggar. På utsidan är det vindpapp, och sedan stående panel.

På insidan är det vindpapp igen, samt glasfiberväv och så målat därpå.

Hur mycket mindre värme läcker ut genom väggen om jag lägger på antingen 45mm eller 95mm isolering på insidan?
 
Paroc har ett excelark som heter rwt.xls under rubriken ladda ner. Kanske kan det vara till någon nytta?
Enligt det så skulle jag spara ca 16000 :- / år =-O om mina skattade siffror stämmer.
Nu tror jag inte de gör det, men jag skall räkna om i kväll med vettigare siffror.
 
Tack för tipset.

Hittade deras guide, och mekade in lite värden i den som kändes rimliga. Enligt den skulle jag spara 800kr/år på att isolera ett rum med 20m2 ytterväggyta. Eftersom jag har bergvärme divderade jag den summan med tre, och får då c:a 270kr/år i besparing. Det vill säga, det kommer ta runt 25-30 år att få investeringen att gå ihop, mitt arbete oräknat, om energipriserna är oförändrade.

Känns inte som att det hamnar på priolistan just nu i alla fall.
 
Hur ser det ut på vinden?

våra element glödde men det höll 14c på övervåningen innan extra isolering på vind 30cm spån => + 35cm ekofiber.
2 dagar senare blev det 18c inne, och elementen lugnade sig markant.
 
På vinden ser det bra ut med c:a 50cm spån på halva vinden, och 45cm gullfiber på den andra halvan.

Vi har en rätt OK temperatur inomhus, och med bergvärmen en hanterbar uppvärmningskostnad. Nu tänkte jag renovera ytskikten i några rum och funderade då på om jag skulle isolera samtidigt. Hanterbara kostnader kan alltid bli lägre. Men, det känns som att det inte är rätt för mig, då reglar, isolering och gipsskivor kostar så att investeringen inte blir lönsam förrän på mycket lång sikt. Skall man dessutom göra det helt rätt måste jag flytta fram elementen så att isoleringen får plats mellan dem och väggen. Det betyder upprivet golv, rörmokarjobb etc, och tiden blir 35-40 år tills investeringen är betald.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.