Drabbades av en mindre vattenskada från ett element som droppade som gjorde golvet blir fuktigt på ett ställe och behövdes rivas upp för att kontrollera att det inte blivit värre. Det hade det inte blivit skadat av vattnet men nu måste golvet bytas ut ändå eftersom det är upprivet. Jag har fått en offert från hantverkaren som försäkringsbolaget anlitat på 32000 för dessa 10 kvm, varav jag måste betala 20000 (med självrisk inkluderat) och försäkringsbolaget 12000.

Det känns spontant väldigt dyrt tycker jag men jag har egentligen inte så bra koll på vad golv kostar. Golvet är ett gammalt brädgolv och bryr mig inte jättemycket om att det måste bli samma typ av golv, kanske finns billigare.

Är det här verkligen rimligt eller kan jag på något sätt komma undan billigare?
 
BirgitS
Framgår det inte av offerten vad olika delar i jobbet kostar?
Då kan du ju se vad just själva golvbrädorna kostar.
Vårt försäkringsbolag var väldigt noga med att offerten skulle vara väl specificerad med tidsåtgång för varje moment och kostnader för varje material för sig.

Om du kan tänka dig att göra jobbet själv så kan du begära att få en kontantutbetalning i stället. Prata med handläggaren på försäkringsbolaget. Du bör också ha rätt att ta in en annan hantverkare, men försäkringsbolaget kommer inte att betala mer än offerten från "deras" hantverkare, men gärna mindre.
 
  • Gilla
magink och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Framgår det inte av offerten vad olika delar i jobbet kostar?
Då kan du ju se vad just själva golvbrädorna kostar.
Vårt försäkringsbolag var väldigt noga med att offerten skulle vara väl specificerad med tidsåtgång för varje moment och kostnader för varje material för sig.

Om du kan tänka dig att göra jobbet själv så kan du begära att få en kontantutbetalning i stället. Prata med handläggaren på försäkringsbolaget. Du bör också ha rätt att ta in en annan hantverkare, men försäkringsbolaget kommer inte att betala mer än offerten från "deras" hantverkare, men gärna mindre.
Tack för svaret.
Det har beräknat golvet på 690 kr kvm på materialet, vad som ingår där står det inget om men har återkopplat till hantverkaren om klarhet i det. Slår inget om tidsåtgång utan offerten har bara tre poster, Arbete. Material och Indirekt Arbete(transport osv).

Har skickat iväg några offertförfrågningar till hantverkare i området så får se vad de svarar.
 
BirgitS
Du kan ju kolla vad olika sorters golv kostar på byggvaruhusen, men tunna golv (jämfört med dagens brädor) kräver ju då spånskivor under för att komma upp i rätt nivå.

Hur fördelas kostnaderna på de olika posterna?
Det hjälper ju inte så mycket att minska på materialpriset om arbetskostnaden är mycket högre.
 
Har pratat med försäkringshandläggaren och fått reda på anledningen till priset är att hantverkarna även vill byta isoleringen från spån till mineralull. Står absolut ingenting om detta i kalkylen men förstår att priset då känns rimligare och snickarna som var ute och rev upp golvet sa att de inte hittade några fuktskador under golvytan. Förstår inte riktigt varför de vill byta då spånet fungerat bra och inte haft några problem. Mineralull har jag uppfattningen att det inte släpper ifrån sig fukt på samma sätt som spån gör så risken för mögel borde väl öka iom att det är ett gammalt trähus från 40-talet? Eller övertoner jag?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M magink skrev:
Har pratat med försäkringshandläggaren och fått reda på anledningen till priset är att hantverkarna även vill byta isoleringen från spån till mineralull. Står absolut ingenting om detta i kalkylen men förstår att priset då känns rimligare och snickarna som var ute och rev upp golvet sa att de inte hittade några fuktskador under golvytan. Förstår inte riktigt varför de vill byta då spånet fungerat bra och inte haft några problem. Mineralull har jag uppfattningen att det inte släpper ifrån sig fukt på samma sätt som spån gör så risken för mögel borde väl öka iom att det är ett gammalt trähus från 40-talet? Eller övertoner jag?
Hej
Du har helt rätt.
Se till att bara golvet byts, vilket du kan göra själv, kanske med hjälp av en god vän.
Annars byt hantverkare.
/W
 
  • Gilla
magink
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.