Hej,

Jag ska till att bygga en liten vedbod/redskapssjul på 3,8x3,5 meter. Jag har grävt hål för plintar ca 60 cm djupa. I hålen tänkte jag fylla lite grus och sen ställa ner färdiga plintar som jag har köpt. Hålen efter ena kanten fylls upp med vatten väldigt fort, efter ca en timme var ett av hålen fyllt med ca 45 cm vatten. Marken består av jord och under jordlagret blålera. Går det att ställa plintar under dessa förutsättningar eller måste jag försöka dränera bort vattnet? Jag hade tänkt att detta skulle bli ett snabbt projekt men har fastnat helt nu på grund av vattnet.
 
S
Tänkte du att betongplintar inte tål vatten?
 
S Sernando skrev:
Tänkte du att betongplintar inte tål vatten?
Nej, jag är rädd att tjälen ska ställa till det och börja flytta på plintarna. Kanske ska tilläggas att jag bor i norra Jämtland
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
För att undvika att tjäle lyfter plintarna bör du gräva ner dem till frostfritt, alternativt isolera så kylan inte tränger ned. En dränering runt plintarna bör du också satsa på när det redan står vatten där.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
För att undvika att tjäle lyfter plintarna bör du gräva ner dem till frostfritt, alternativt isolera så kylan inte tränger ned. En dränering runt plintarna bör du också satsa på när det redan står vatten där.
Det var just det där med dräneringen som jag ville slippa. Det blir så väldigt mycket mer jobb om jag måste gräva ner en sådan också. Jag antar att den ska ligga utanför och strax under plintarna i höjd? Blev plötsligt väldigt mycket grävning..
 
R
Som jag ser det så är dräneringen det viktigaste för dig då det verkar vara vattensjukt o marken..
 
Olleamatör Olleamatör skrev:
Det var just det där med dräneringen som jag ville slippa. Det blir så väldigt mycket mer jobb om jag måste gräva ner en sådan också. Jag antar att den ska ligga utanför och strax under plintarna i höjd? Blev plötsligt väldigt mycket grävning..
vet precis :( bor på lera med flera meters djup i Ångermanland, inget står stilla utan rejäl grundläggning :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.