V Vadgorhan skrev:
Hej, väcker liv i denna tråden igen.
Jag har en Siemens tvättmaskin som fyller och tömmer vatten som den ska men snurrar inte. Motorn rycker till som att den ska börja snurra men snurrar bara caett halvt varv (vilket bara ger ett litet ryck i trumman), den gör ett antal försök att snurra innan den avbryter programmet, men ger ingen felkod.
Drivremmen är ok, har även testat att ta bort den och kört maskinen, men samma sak då också.
Hör inget missljud då jag roterar motorn.

Är en Siemens modell: WF70F5E5P4W


Har ni något tips på vad det kan vara?

Mvh Göran
byt motorstyrningskortet bak längst ner till vänster
men iom att det är en samsung så sitter det ett huvudkort uppe till höger som du byter vilket har alla funktioner
du kan ju felsöka de komponenter som sitter på den gigantiska kylflänsen om du vill
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
returen returen skrev:
byt motorstyrningskortet bak längst ner till vänster
men iom att det är en samsung så sitter det ett huvudkort uppe till höger som du byter vilket har alla funktioner
du kan ju felsöka de komponenter som sitter på den gigantiska kylflänsen om du vill
Är det två olika, separata kort, eller menar du att Samsung integrerat allt på ett enda huvudkort? Vill försöka lära mig av det du skriver. Tack!
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är det två olika, separata kort, eller menar du att Samsung integrerat allt på ett enda huvudkort? Vill försöka lära mig av det du skriver. Tack!
i detta fallet är det integrerat rätt dumt i alla fall även om det inte är så dyrt
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
returen returen skrev:
byt motorstyrningskortet bak längst ner till vänster
men iom att det är en samsung så sitter det ett huvudkort uppe till höger som du byter vilket har alla funktioner
du kan ju felsöka de komponenter som sitter på den gigantiska kylflänsen om du vill
Hittar bara ett kort uppe, inget där nere.
Tycker mig skönja en svag doft av "elektronikfel" när jag luktar kring kretskortet. Det är ingjutet kort så kommer inte åt att se lödningarna på baksidan.

Testade att söka på nätet efter kort och hittade ett som är rätt till utseende på kortet men inte riktigt samma hållare. 1340 kr kostar det kortet, men hade helst hittat rätt kort med rätt hållare.

Vore kul om man fick igång den, för känns rent förjäkligt när maskinerna går sönder efter några år och så ska man slänga dom när allt utom en liten skitsak är helt.
 
  • Närbild av ett kretskort inuti en elektronisk apparat med flera anslutna färgglada kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett kretskort med texten "ARRAY INVERTER DC41-00189A", tillverkat 2012.03.22, och PCB-storleken angiven som 220 x 121.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vadgorhan skrev:
Hittar bara ett kort uppe, inget där nere.
Tycker mig skönja en svag doft av "elektronikfel" när jag luktar kring kretskortet. Det är ingjutet kort så kommer inte åt att se lödningarna på baksidan.

Testade att söka på nätet efter kort och hittade ett som är rätt till utseende på kortet men inte riktigt samma hållare. 1340 kr kostar det kortet, men hade helst hittat rätt kort med rätt hållare.

Vore kul om man fick igång den, för känns rent förjäkligt när maskinerna går sönder efter några år och så ska man slänga dom när allt utom en liten skitsak är helt.
Japp det är rätt kort
Samsung har för vana att gjuta in alla kort i epoxi, där de missat brukar det rosta, därför går de aldrig att reparera med rimlig insats.
mycket viktigt att du får exakt rätt kort till din maskin annars fungerarar inte kommunikationen (användargränssnittet) till displaykortet då de skiljer på gränssnitten och programvaran över tiden och modellerna
 
Bra tajming att jag såg den här tråden.

Har en Bosch-maskin (WAW32899SN) som också slutat snurra för ett par dagar sedan som också efter lite googlande också verkar vara en borstlös variant. Har dock inte öppnat den ännu och kollat drivremmen men den beter sig typ exakt som beskrivs här i tråden så då kanske det är kortet även på den. 🤔
 
berisen berisen skrev:
Bra tajming att jag såg den här tråden.

Har en Bosch-maskin (WAW32899SN) som också slutat snurra för ett par dagar sedan som också efter lite googlande också verkar vara en borstlös variant. Har dock inte öppnat den ännu och kollat drivremmen men den beter sig typ exakt som beskrivs här i tråden så då kanske det är kortet även på den. 🤔
ja det är det men den har ett separat kort bredvid motorn
men kolla din modellbeteckning för den finns inte
 
returen returen skrev:
ja det är det men den har ett separat kort bredvid motorn
men kolla din modellbeteckning för den finns inte
Ok tack! Ska inte kapa den här tråden allt för mycket men råkade skriva fel, jag har
WAW32899SN. Oklart exakt vilket tillverkningsår bara, får luska lite mer i det.
 
berisen berisen skrev:
Ok tack! Ska inte kapa den här tråden allt för mycket men råkade skriva fel, jag har
WAW32899SN. Oklart exakt vilket tillverkningsår bara, får luska lite mer i det.
det modellnumret är inte giltigt
 
returen returen skrev:
det modellnumret är inte giltigt
Ja det står då så på manualen ogiltigt eller ej. 😅
 
  • Bruksanvisning med texten "Tvättmaskin WAW32899SN" samt en URL för registrering av Bosch tvättmaskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
berisen berisen skrev:
Ja det står då så på manualen ogiltigt eller ej. 😅
konstigt för bosch reservdelar sparkar bakut
du måste titta på skylten som sitter på luckramen
 
returen returen skrev:
konstigt för bosch reservdelar sparkar bakut
du måste titta på skylten som sitter på luckramen
Ja där stod det ett annat nummer mycket riktigt 👍🏻

Remmen var hel, motor och allting så jättefint ut men den beter sig konstigt. Känns som den ”hänger sig” några minuter in i ett program efter att den tagit in vatten. Urpumpning fungerar bra om jag kör det programmet. Filter rengjort. Kan det vara det här inverterkortet som spökar även för mig? 🤔
 
  • Närbild på en produktetikett från Bosch med information som adress, serienummer, typnummer och FD-nummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
berisen berisen skrev:
Ja där stod det ett annat nummer mycket riktigt 👍🏻

Remmen var hel, motor och allting så jättefint ut men den beter sig konstigt. Känns som den ”hänger sig” några minuter in i ett program efter att den tagit in vatten. Urpumpning fungerar bra om jag kör det programmet. Filter rengjort. Kan det vara det här inverterkortet som spökar även för mig? 🤔
way är top of the line -home professional-
men ändå troligt motrokort
11032419 2835.-
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
way är top of the line -home professional-
men ändå troligt motrokort
11032419 2835.-
Grymt, stort tack!

Hur kan jag ta reda på mer om det verkligen är det som spökar? Är ändå lite mycket pengar att bara chansa på..

- Gjort ren filter
- Testat att göra tvättmaskinen strömlös genom att sätta i och dra ur kontakten
- Kontrollerat så att urpumpning fungerar bra genom att göra ett sådant program
- Kontrollerat att inspolning fungerar bra och det gör det
- Kontrollerat att luckan stängs som den ska och att det inte är den som orsakar det hela
- Tagit bort luckan på baksidan för att kolla om drivremmen är hel och det såg jättebra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.