”Frontsensorn” har dels ett antal sensorer (2 st?) som känner av magnetfälten, dels ett par kontaktstycken som står för att leverera ström via laddspjuten som trycks in i ”frontsensorn” vid dockning till laddstationen.

Diagnosfunktionen (”2:an” på knappsatsen) kan detektera fel på (även anslutningarna till) de båda sensorerna där fram men jag betvivlar att man skulle kunna se om laddkablaget/kontakter funkar som de ska. För detta krävs nog demontering och att man kollar kontinuitet i aktuella kablar ”manuellt” så att säga.
 
Har igen multimeter hemma men kablarna ser ju fräscha ut iaf?
 
  • Elanslutning med flera färgade kablar och kontakter inuti en gräsklippare täckt av gräsklipp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte där dom går sönder oftast utan vid dom metallblecken som viker in när den åker in i laddstationen, väldigt oskyddade och mkt fukt samt mekanisk rörelse på tunna ledare
 
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Mycket riktigt. Hittade precis detta brott. Bara köpa ny frontsensor då?
 
  • Närbild på en trasig fordonssensor med synligt brott på plastkomponenten och smutsansamlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle aldrig själv ge mig på att försöka laga det där, men så är jag inget duktig på små-el. Behöver ju skarvas, lödas, tätas osv.

700kr ungefär och klipparen går i ett gäng med år till är mer värt för mig
 
  • Gilla
Petter_e
  • Laddar…
Du visar det interna kablaget innanför bussningen. Det du ska kolla är kablage som ligger utanför bussningen, första delen ligger i en gummihylsa som har en tendens att ruttna upp och exponera kablarna innanför. Det är en kabel som är menad att vara flexibel och böjs litet varje gång din robot stöter på ett hinder.

Kolla kontinuitet på alla ingående kablar från där de börjar (tex vid de båda kontaktblecken) till deras ändpunkter i kontakterna du pillat fram.
__
Ps. Såg din bild nu, oklar över vad du identifierat för brott på kablaget men du letar på rätta sektionerna.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Du visar det interna kablaget innanför bussningen. Det du ska kolla är kablage som ligger utanför bussningen, första delen ligger i en gummihylsa som har en tendens att ruttna upp och exponera kablarna innanför. Det är en kabel som är menad att vara flexibel och böjs litet varje gång din robot stöter på ett hinder.

Kolla kontinuitet på alla ingående kablar från där de börjar (tex vid de båda kontaktblecken) till deras ändpunkter i kontakterna du pillat fram.
Ja, hittade kabelbrottet vid kontaktblecken snarare. Stort tack för hjälpen, blir att köpa ny sensor och sen byta. Men hur gör jag för att lyckas få bussningen på plats tillräckligt stabilt? Måste man inte dra från ”andra sidan” egentligen?

svar till ditt ps: den svarta kabeln är helt av. Måste vara den som ställer till det?
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Du smörjer den med typ silicon eller väldigt lite diskmedel, är inte skitlätt att få tillbaka den det går, man får bara ge sig F på det
 
Jag tryckte bara dit den, ”uppoljad” med en droppe Yes i litet vatten. Visst det blir inte lika 100% som om man drar även från insidan men jag tycker det är för mycket pill att dela på maskinen helt och hållet bara för en sådan här grej.

Nu fick jag iofs göra detta ändå för att byta fronthjulen, inte ogörligt men betydligt bökigare jobb och jag ser det som onödigt. Det lär bli tillräckligt tätt där i muffen.
___
PS. Bra jobbat! Du har med stor sannolikhet identifierat problemet och kommer att fixa detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Alright. Bara det blir helt torrt, men det kanske man kan räkna med bara man får den där grejen på plats igen. Får testa med lite Yes.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Verkar som att jag löst problemet med frontsensorn och laddning nu när jag bytt frontsensorn. Däremot så krånglar en annan grej nu som jag tidigare haft problem med men kunnat åtgärda med omstart av roboten: jag kan inte trycka på alla knappar på displayen. Ibland har enter/ok-knappen krånglat, ibland nån siffra. Just nu kan jag inte trycka på 0an vilket ställer till det eftersom roboten säger att den är ”Fångad” (jag har ju lyft på den under felsökningen beskriven i denna tråd). Enda sättet att få den att gå vidare och släppa att den blivit fångad verkar vara att trycka på 0an - omstart räcker inte. Inte heller att ta ut batteriet. Och eftersom inget händer när jag trycker på 0an (har testat allt) så kommer jag ju tyvärr inte vidare. Så dels undrar jag om man kan forcera en rejäl omstart där roboten glömmer att den blivit fångad, kanske nån slags nollställning, dels vad är det som krånglar när man inte kan trycka på vissa knappar ibland?


Edit: upptäckte nu att jag kan trycka på 0an när jag ska trycka pinkod, så det verkar inte vara fel på just siffran 0. Snarare att jag inte kan återställa att roboten blivit fångad?

Edit 2: Slog mig att krånglet med återställning efter ”Fångad” började typ i samma veva som jag uppdatera mjukvaran. Så egentligen borde jag backa till äldre mjukvara. Kan man göra det?
 
Redigerat:
Ja lovar ingen men som jag fattat ska man kunna byta hur som helst.
 
Bra
 
H Harald Blåtumme skrev:
Frontsensorn är lätt att demontera och byta. Gjorde det i våras på svärmors WG796E från ca 2015. Fyra skruv som fäster frontsensorn, litet lirkande så får man loss den inkl en plastram. Kablaget går in i maskinen via en gummibussning, där får man använda en del kontrollerat våld med typ en flat skruvmejsel för att få loss bussningen från chassit. Därefter lirkar man försiktigt ut kontaktstyckena genom hålet, demonterar dessa enkelt utanför chassit.

Kollar noga hur kablaget ser ut, använd gärna multimeter med kontinuitets eller motståndsmätning för att verifiera de olika kablarnas funktion. Ser det skadat och ruttet ut, bara byt hela rasket direkt. Ser det ok ut förutom säg en enda skadad kabel, kanske kan vara lönt att laga kabeln. Kolla även så magneten som sitter på ett spröt ser rimligt ok ut, de har en tendens att rosta bort. Återmontering i omvänd ordning och använd gärna litet såpvatten på bussningen så den glider på plats ordentligt.

Ny frontsensor kan finnas på ClasOhlson (iaf tidigare), eller kolla på Letmerepair och beställ rätt sensor för din modell. Kostnad ca 700 kr inkl frakt. Se tex [länk]

Tid för byte: ca en halvtimme om man inte gjort det förut.
Hej,
Kapar denna tråden lite. Vet ni om det är möjligt att laga om magneten rostat loss eller är de bara att köpa en ny frontsensor då?
 
C Carl Esping Stärner skrev:
Hej,
Kapar denna tråden lite. Vet ni om det är möjligt att laga om magneten rostat loss eller är de bara att köpa en ny frontsensor då?
Läste om någon som bara satte dit en annan magnet men minns tyvärr inte vilken tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.