Hej
Husägare sen 4 månader och har nu sprungit på ännu ett område jag inte är bekant med och behöver hjälp från er som vet mer.

Idag efter ett massivt regn började en lampa lysa vid elcentralen, googlar mig fram till att det vara något slags nivålarm? ”Hittade” även en brunn på trädgården som ser ut som på bilderna. I brunnen samt i beteckningen över säkringarna ser det ju även ut som det finns en pump.

Vad är egentligen brunnens funktion? Samt vart pumpas vattnet och varför? Släcka lampan igen vid rätt nivå? Ser nästan ut som samt känns som den har en knapp i botten.

Huset finns i Bromma. Hade översvämning för ett par år sedan (förra ägare) och då sattes även sk backventil in.

Tack!
 
  • Röd varningslampa lyser vid elcentral med flera säkringar och en säkringsschema på väggen bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongbrunn med lock belägen i en trädgård omgiven av gräsmatta och buskar. Brunnen har en knopp på sitt lock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn i trädgård med kablar, en pump och vatten i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn i marken med en röd pumpflytkropp, rör och elektriska kablar som är delvis nedsänkta i vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen brunn i en trädgård med avtaget lock bredvid och en buske som växer nära kanten. En liten spade ligger på gräset intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tippa på att den skall hålla vatten nivå i marken lägre än huset källare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle tippa på att den skall hålla vatten nivå i marken lägre än huset källare.
Tack låter rimligt! Vart pumpar då pumpen ut vattnet någonstans? Samt kan jag på något vis bekräfta att anordningen/pumpen är funktionsduglig?
 
har den slocknat ännu? - det kanske kommer så mycket vatten att den inte hinner undan på ett tag när x antal kubik med vatten skall pumpas iväg och därför larmar - med tanke på att det är i samband med regnoväder.

om pumpen går så borde det märkas något ljud på slangen eller någon form av vibrationer. vattnet går säkert till kommunens dagvattenhantering gissar jag och det kan mycket väl ligga högre upp än vattenytan och din dränkpump nere i brunnen ligger- därav varför brunn och pump finns...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
har den slocknat ännu? - det kanske kommer så mycket vatten att den inte hinner undan på ett tag när x antal kubik med vatten skall pumpas iväg och därför larmar - med tanke på att det är i samband med regnoväder.

om pumpen går så borde det märkas något ljud på slangen eller någon form av vibrationer. vattnet går säkert till kommunens dagvattenhantering gissar jag och det kan mycket väl ligga högre upp än vattenytan och din dränkpump nere i brunnen ligger- därav varför brunn och pump finns...
Tack för bra svar! Nej inte slocknat ännu. Regnet och därmed lampan var vid cirka klockan 15 idag så det var ett tag sen nu men som du skriver så kan det säkert vara mycket vatten.

Vi har inga problem i huset eller källaren dock så känns ganska lugnt.

Försökte lyssna men hörde eller anade ingenting som lät som en pump som arbetade. Jag får ta en ny check i brunnen imorgon i dagsljus (och förhoppningsvis har det även slocknat då).
 
C
O Olofce skrev:
Idag efter ett massivt regn började en lampa lysa vid elcentralen
Så spännande...!
Vilken idiotgrej att montera en stor larmsignal och sedan strunta i att märka upp den med information om vad den larmar om.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
strunta i att märka upp den med information om vad den larmar om.
De tidigare ägarna tänkte kanske att det var på need-to-know basis. 😂
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
O Olofce skrev:
Försökte lyssna men hörde eller anade ingenting som lät som en pump som arbetade. Jag får ta en ny check i brunnen imorgon i dagsljus (och förhoppningsvis har det även slocknat då).
mejsel mot vinkelböjern i metall och mot pannben/ben vid örat kan göra att man känner/hör vibrationer bättre - hade en kamrat som jobbade på SAAB och de körde med olika typer av stetoskop för att lyssna på mekaniska ljud av drev, kamkedjor etc. för att höra skicket på dessa medans motorerna arbetade.
 
Tack ska testa det under dagen.

I övrigt goda nyheter, lampan var släckt nu på morgonen så allt ska va lugnt (eller så har den gått sönder 🧐).

Nu får jag försöka sätta mig in i systemet bättre så jag är redo inför nästa gång..
 
O Olofce skrev:
Tack ska testa det under dagen.

I övrigt goda nyheter, lampan var släckt nu på morgonen så allt ska va lugnt (eller så har den gått sönder 🧐).

Nu får jag försöka sätta mig in i systemet bättre så jag är redo inför nästa gång..
Testa pumpen, ta vatten slangen och fyll i brunnen för att se om pump startar. Lampan borde ju rimligtvis vara kopplad till nivå vakt som löser ut om pump är trasig och vattnet stiger. Har råkat ut för detta, vatten tryckte in i huset då dränerings systemet var helt fullt, pump paj ;-(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.