Vi har gjort en tillbyggnad mot vårt gamla hus. Varje morgon hela sommaren har alla fönster i bara tillbyggnaden haft dagg/kondens på utsidan. Är det något att oroa sig för och att det är något som gör att fukt ansamlas på något sätt för att det brister i värme/ventilation?
Det gamla huset är trähus med krypgrund och gamla tvåglas träfönster. Tillbyggnaden har golvvärme och treglas. Ventilationen i huset är självdrag
 
  • Dagg på utsidan av fönster i en tillbyggnad med treglasfönster, trägolv och golvvärme, sett från insidan av ett rum med ljus träinredning och vita möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är normalt på nya fönster med bra U- värde. Glaset släpper inte igenom så mycket värme så att kondensen hålls borta.
Vilket är bra för din energiåtgång men den tråkiga bieffekten märker du
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 18 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är normalt på nya fönster med bra U- värde. Glaset släpper inte igenom så mycket värme så att kondensen hålls borta.
Vilket är bra för din energiåtgång men den tråkiga bieffekten märker du
Ah skönt att veta att det inte är något konstruktionsfel och den bieffekten kan jag leva med för mindre elräkning!
 
  • Gilla
NybörjarNicke
  • Laddar…
Med ett ordentligt överbleck, utstickande takfot eller markis kan du slippa kondensen. Eller med mindre luftfuktighet utomhus, men det är svårare att påverka :)
 
  • Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Med ett ordentligt överbleck, utstickande takfot eller markis kan du slippa kondensen. Eller med mindre luftfuktighet utomhus, men det är svårare att påverka :)
Tack för tipsen, det sistnämnda vågar jag inte ge mig på av geopolitiska skäl ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 8 till
  • Laddar…
Blir värre sen när frosten kommer. Är det - 2 ute så har du frostat glas och inte ser ut några timmar om dagen.
 
  • Gilla
Haksav
  • Laddar…
R
Nja det går inte att utröna utan är beroende av flera faktorer som väderläge mm.
 
Fönsterfrosten är ju charmig på hösten. För mig är det bara när det varit lite fuktigt ute och blir en natt med omslag till bar himmel
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är normalt på nya fönster med bra U- värde. Glaset släpper inte igenom så mycket värme så att kondensen hålls borta.
Vilket är bra för din energiåtgång men den tråkiga bieffekten märker du
Intressant att se värmebryggorna som de ”äkta” spröjsarna åstadkommer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Göran Stjernberg skrev:
Intressant att se värmebryggorna som de ”äkta” spröjsarna åstadkommer.
Inte värmebrygga, lagrad energi i spröjsen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte värmebrygga, lagrad energi i spröjsen.
Precis, alltså en påklistrad fuskspröjs.
 
G Göran Stjernberg skrev:
Intressant att se värmebryggorna som de ”äkta” spröjsarna åstadkommer.
Man ser också effekten av att ha något som täcker mellan glas och himlen. Betydligt mer kondens ovan vågräta spröjsen än under.
 
  • Gilla
Göran Stjernberg och 3 till
  • Laddar…
S segerstolpe skrev:
Vi har gjort en tillbyggnad mot vårt gamla hus. Varje morgon hela sommaren har alla fönster i bara tillbyggnaden haft dagg/kondens på utsidan. Är det något att oroa sig för och att det är något som gör att fukt ansamlas på något sätt för att det brister i värme/ventilation?
Det gamla huset är trähus med krypgrund och gamla tvåglas träfönster. Tillbyggnaden har golvvärme och treglas. Ventilationen i huset är självdrag
Du har moderna fönster med lågt u-värde vilket innebär att de isolerar bra och minimalt med värme "vandrar" till utsidan och torkar kondens på glasets utsida. Bra, ska vara så.
 
Inte nödvändigtvis bara när huset är nytt. Förekommer på mina snedtaksfönster fortfarande efter många år. Försvinner när solen går upp. Bor kustnära med hög luftfuktighet. (Jag har mycket låg värmeförbrukning.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.