Har precis köpt en ny bostadsrätt och håller på att få den lika fin som den jag precis sålt. En sak som skall fixas är vägghängd TV. Då dessa väggar låter som enkelgips försökte jag hitta reglar genom att knacka, men till min förvåning hittar jag inga reglar baserat på ljud. I köket har nu bänkskiva tagits bort för att göra plats för granit och i ett hörn ser man gipset direkt och ser exakt vart skruvarna är. Detta bör ju alltså vara där en regel finns. Jag knackar, men inget annorlunda ljud hörs.

Finns det metoder att fästa gipsväggar på som inte innefattar reglar? JM byggde detta hus.

Givetvis är ju att knacka knappast en vattentät metod, men i förra lägenheten hörde man en väldigt tydlig skillnad och det var dessutom dubbelgips.
 
Det är nog stålreglar i väggen. Men något så lätt som en tv är inga problem att sätta i gips. Gäller bara att använda rätt grejer. Vikt på tvn?
 
huggan skrev:
Det är nog stålreglar i väggen. Men något så lätt som en tv är inga problem att sätta i gips. Gäller bara att använda rätt grejer. Vikt på tvn?
Tack för ditt svar.

Det var stålreglar i förra med men man kunde tydligt höra en skillnad i dovhet genom att knacka.

I dubbelgips fäste jag TV:n direkt i väggen utan att träffa en regel men i enkelgips är jag lite mer tveksam.

TV:n väger nog 22-23 kg kan jag tänka mig, en 55''. I skenan som fästs i vägg får man i 4st 10mm expanders utan att de sitter för nära varandra.

Jag vet att expanders klarar vikten utan problem, till och med en av dessa fyra skulle nog klara det, men gipset är jag mindre säker på.
 
Gipset kommer klara vikten utan problem.
 
Precis. 6 kg per skruv är inga problem för varken skruv eller gips.
 
Tack för alla svar. På andra forum samt lite överallt får man lite blandade åsikter om enkelgips och stor vägghängd TV därav min osäkerhet.

Angående gips utan reglar så fanns det faktiskt inga reglar i köket utan det var en heltäckande träskiva bakom som gipset fästes i. Är detta en normal metod för just kök?
 
Bakom skiva finns givetvis reglarna. Hur skulle annars skiva hållas på plats?

Det är normalt att använda träskiva bakom gipset.
 
Helt otroligt! Men regelsökare visar att det finns regel bakom... när man borrat så finns det inte ett skit...
Ok. leta på ett annat ställe... nähe.... inte en enda regel i hela gipsvägg! Varken träreglar eller metallreglar...
En 86" TV skulle på den där väggen! 45 kg....
Satte i 7 metallexpanders och fästet verkade sitta ordentligt. Hängde upp TVn - inga komplikationer.
Men fan vad läskigt det känns med en såpass tung TV på en gipsvägg som är dessutom utan reglar.
 
Det finns reglar i kartong som börjat bli populära, för reglar finns det i väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.