BirgitS
Här är ett förtydligande eller utdrag utifrån GVK:s branschregler: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-mot-fonster

Tätskikt vid fönster​

  • Fönster ska ej placeras i plats för bad eller dusch.
  • Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.
  • Tätskiktet ska anslutas mot fönsterkarm enligt tätskiktsleverantörens anvisning.
  • Fönstersmygar i bad- och duschutrymmen ska luta in mot badrummet för att säkerställa avrinning.
Så kommer det två rekommendationer ang. höjd för fönstrets underkant samt skydd för fönstret om det blir utsatt för stänk. Därpå är det två bilder om hur man ansluter tätskiktet mot karmen när fönstret är i våtzon 1 (men ej i duschen). Jag vet inte men går det att vika en våtrumstapet på det sätt som det är ritat att man ska göra när fönstret sitter en bit in i väggen?
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Antar att man också måste montera våtrumsskivor på väggen där duschen ska sitta. Så i zon 1 måste man ha våtrumsskivor, resten kan vara vanliga skivor.
 
E Ewald skrev:
Antar att man också måste montera våtrumsskivor på väggen där duschen ska sitta. Så i zon 1 måste man ha våtrumsskivor, resten kan vara vanliga skivor.
Vanlig gips duger.
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vanlig gips duger.
Här säger de ngt annat.

 
E Ewald skrev:
Här säger de ngt annat.

[media]
Det var rek ang våtrumsgips ett år eller så men inte längre.
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var rek ang våtrumsgips ett år eller så men inte längre.
Okej, då vet jag.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var rek ang våtrumsgips ett år eller så men inte längre.
Så i princip är det bara att tapetsera väggen med våtrumstapet ... ?
 
E Ewald skrev:
Så i princip är det bara att tapetsera väggen med våtrumstapet ... ?
Kolla först vad tillverkaren av tapeten rekommenderar.
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
E Ewald skrev:
Så i princip är det bara att tapetsera väggen med våtrumstapet ... ?
Du kommer behöva leja bort det jobbet. Nu för tiden tapetserar man inte i våder med skarvar utan man rullar ut tapeten horisontellt runt hela rummet. Enda skarven blir vid dörren. Inget jag skulle göra själv om jag var helt oerfaren.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Du kommer behöva leja bort det jobbet. Nu för tiden tapetserar man inte i våder med skarvar utan man rullar ut tapeten horisontellt runt hela rummet. Enda skarven blir vid dörren. Inget jag skulle göra själv om jag var helt oerfaren.
Ja, kan vara så. Ja, allt ska vara helt tätt.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla först vad tillverkaren av tapeten rekommenderar.
Ja, låter som en bra idé.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Du kommer behöva leja bort det jobbet. Nu för tiden tapetserar man inte i våder med skarvar utan man rullar ut tapeten horisontellt runt hela rummet. Enda skarven blir vid dörren. Inget jag skulle göra själv om jag var helt oerfaren.
Hur långt tid tog renoveringen? Att lägga in ny plastmatta?
 
E Ewald skrev:
Hur långt tid tog renoveringen? Att lägga in ny plastmatta?
Svårt att säga. Vi renoverade flera saker samtidigt under en månad mellan tillträde och flytt. Så jag minns inte vad som gjordes när.
Själva mattan sätts på en dag, men det ska ju spacklas mm innan och jag vet inte om de kan lägga golvmattan och sätta väggmattan samma dag eller om det måste härda emellan.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Svårt att säga. Vi renoverade flera saker samtidigt under en månad mellan tillträde och flytt. Så jag minns inte vad som gjordes när.
Själva mattan sätts på en dag, men det ska ju spacklas mm innan och jag vet inte om de kan lägga golvmattan och sätta väggmattan samma dag eller om det måste härda emellan.
Vem utförde spacklingen?

Företaget som la in mattan?
 
Sen en sak till. Förr i tiden hade man ju inte samma regler som idag. T.ex. var det okej med rörgenomförningar i golvet. Så är det inte idag. Vad gäller då vid en renovering? Måste då alla aktuella krav vara uppfyllda? Eller kan man komma överens om ngt annat?
 
E Ewald skrev:
Vad gäller då vid en renovering?
De nya reglerna behöver inte vara uppfyllda. Det räcker med de regler som fanns när badrummet byggdes (totalrenoverades senast?). Men vid ett framtida försäkringsärende kommer man ta hänsyn till den gamla rördragningen med negativ ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.