Vi har en dubbel-ytterdörr som är fin på insidan och håller tätt. Men den ser riktigt tråkig ut på utsidan. Med lite tvätt och färg skulle den hålla många år till, men mitt problem är det utvändiga listverket runt glaskasetterna som är i MDF och helt slut. Hur gör jag här?

Kan jag lossa listerna invändigt, lyfta ur glaskasetterna och sedan slå bort de utvändiga för att sedan skruva dit nya? Eller hur hade ni gjort?

En ny dörr kostar ju som en röd liten Mazda så vill helst behålla den vi har några år till.
 
  • Två vita dörrar med fönster, dörrhandtag i mitten, skyltar, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild med fönster, snöig trädgård utanför, kondens eller smuts på fönsterglaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med triangulärt fönster och reliefdetaljer, närbild, delvis skitiga kanter, modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med sprucken och flagande vit färg, behov av underhåll eller ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gunnar Johansson69 skrev:
Vi har en dubbel-ytterdörr som är fin på insidan och håller tätt. Men den ser riktigt tråkig ut på utsidan. Med lite tvätt och färg skulle den hålla många år till, men mitt problem är det utvändiga listverket runt glaskasetterna som är i MDF och helt slut. Hur gör jag här?

Kan jag lossa listerna invändigt, lyfta ur glaskasetterna och sedan slå bort de utvändiga för att sedan skruva dit nya? Eller hur hade ni gjort?

En ny dörr kostar ju som en röd liten Mazda så vill helst behålla den vi har några år till.
Listerna är antingen limmade eller frästa direkt i boarden. Jag hade nog tagit bort kassetten och försökt dela listverket utifrån med stämjärn eller liknade. Slår du innefrån kanske det riskerar att lossna mer än nödvändigt.
 
Redigerat:
Jag har en liknande dörr där listen till fönstret är uppsvälld. Hur gjorde du tillslut?
 
Ingenting. Märkte att karmen också är rutten. Så just nu lutar det åt ny dörr.
 
Okej tack för svar. Jag funderar på om det går att rädda min dörr och bara byta ut listen som svällt upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.