Hej!

Blir första frågan här på forumet för mig!
Blev med gammalt hus i augusti och har en egen djupborrad brunn som vi hämtar vatten ur. Systemet fungerar och ger oss vatten varje dag. Jag har på egen hand och med hjälp av andra trådar här på forumet lyckats klura ut det mesta av hur vårt system fungerar men några frågor har jag inte lyckats hitta svar på!

Vi har en hyfroforpump med tillslagstryck på 3 bar, en hydropress som jag fyllt på till 2,7 bar och ett frånslagstryck på 4 bar. Allt detta är i sin ordning enligt vad jag kunnat läsa mig till. Vi har efter detta en rad filter, först filter mot järn, mangan etc, sedan en avhärdare och sist ett litet kolfilter innan vattnet leds till vvb och vidare upp i huset.

När vi startar en kran känns trycket rimligt, har mätt det till ca 6l per minut (otroligt lekmannamässigt mätt med en enlitersflaska och ett stoppur). Öppnar vi blandaren i köket och badrummet samtidigt så ger varje kran ca 3l per minut. Om vi har igång vattenutkastet på fasaden till max (som kommer först efter källaren) så får vi inget vatten alls i resten av huset.

Detta är egentligen ett ganska litet problem, vi har klarat oss bra sedan augusti men det stör mig, då jag tänker att det borde finnas en lösning för att lösa detta, men jag är inte sugen på att byta ut allt bara för att få bättre tryck i kranen.

Vi har en hydroforpump av typen Maxi Jet 100M
Ganska högljudd rackare så min förhoppning är att den är för svag så vi kan byta den mot något modernare.

Vår hydropress är en Pentair WellMate 110l

Pumpen är ansluten till detta kärl? Så denna är först i ledet, inte lyckats klura ut dess syfte. Även två ledningar anslutna ovanpå som leds ut utomhus?
Blå vattentank under diskbänk, rörledningar, kopplingar, täta utrymmen, röd lock, vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här ser ni systemet efter pump med sandfilter, hydropress och vvb.
VVS-installationer, expansionskärl, filter, rör, mätare och en varmvattenberedare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Känns rimligt att tillägga att jag fyllde på vår hydropress nu i mars, hade skjutit på det allt för länge, och då var trycket nästan 0. Efter påfyllning märks ingen skillnad på hur vårt system förser oss med vatten. Pumpen slår på och av precis lika mycket som tidigare.


Hoppas på lite kloka råd! Tack!
 
  • Blå vattentank under diskbänk, rörsystem, slarvigt installerad, säkerhetsrisk, oordnat, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Löste du problemet?
 
S Sfbgeneral skrev:
Hej! Löste du problemet?
Hej!

Jodå vi fick en lösning på det till slut!

Kort och gott:
Tunnan som brunnspumpen pumpade upp vatten i hade syftet att fälla ut järn för att minska belastningen på järnfiltret. Det satt därmed en stor mängd utfällt järn i kopparröret innan inloppet till järnfiltret som blockerade. Det samlades mer och mer järn där så till slut var det ohållbart då det knappt kom något vatten alls. Vi körde den långsiktiga lösningen och tog ut i princip allt det gamla och ersatte med ett stort järnfilter och ett stort kombifilter för järn och kalk. Numera matas systemet direkt av brunnspumpen så inget utfällt järn och vi har bra vattentryck i alla kranar samtidigt!

Vi har extremt mycket järn i vattnet därav 2 stora järnfilter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.