Hej ni kunniga, kunniga badrumsbyggare för att vara specifik.

Hur långt ut ska aparatdosor sticka ut för att tätskiktet ska kunna appliceras och tätas på rätt sätt runt aparatdosor?
Tänker 15mm skivor + 13mm gips.

Tack på förhand!
 
  • Inbyggd apparatdosa med runda kablar, placerad på en träregel i en badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
15+13+ytskiktet minus ca 1 mm
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
15+13+ytskiktet minus ca 1 mm
Tack för svar! Dosan är för dubbelgips vilket jag tänker räcker för skiva+gips. Funkar det att skruva ut för resterande, alltså för kakel i mitt fall, med hjälp av justergängan?
Eller hur ska tätskiktet ansluta mot dosan?
Elinstallationsdosa med justergänga monterad på ett träreglar, markerad med texten "13+13" för dubbelgips inklusive skiva och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte den där dosan justerbart djup?
 
F Frassenyfiken skrev:
Tack för svar! Dosan är för dubbelgips vilket jag tänker räcker för skiva+gips. Funkar det att skruva ut för resterande, alltså för kakel i mitt fall, med hjälp av justergängan?
Eller hur ska tätskiktet ansluta mot dosan?
[bild]
Det funkar bra med justergängan för sista biten.
 
Du vet att dosa i våtzon 2 inte behöver tätning väl ? :)

T.ex strömbrytardosan, dosa för ev. golvvärmetermostat och liknande.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Skall du sätta kakel så behöver du en dosa med ännu längre stos. En vanlig för trippelskiva blir lite för kort med 10mm klinker och fix. Tror den på din bild bara är dubbelskiva. Kan ha fel, men känns inte som att den ringen går att gänga ut 30mm.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den dosan är för väggtjocklek 26-39 mm, alltså 3*13 mm,
[länk]
Ja men detta är tjockare än 3x gips. Om han sätter 10mm plattor. Så skulle jag gissa totalt ca 45mm.
 
BirgitS
Nått som kanske ska uppmärksammas är att våtrumszoner är nått helt annat än dom zoner som finns för elinstallationer i våtrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en sammanfattning av branschreglerna när det gäller elgenomföringar i badrum, inte bara ev. tätning att tänka på: [länk]
Det mest komiska var när de ändrade så man inte får ha flexslang i våtzon 1 utan det ska vara ett slätt vp-rör för tätningen skull. 😱

Jag väntar fortfarande på att det ska komma släta PEX till duschblandare etc. 😉😮

De som skriver reglerna har fan noll koll på verkligheten känns det som ibland. 👎
 
  • Haha
  • Gilla
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en sammanfattning av branschreglerna när det gäller elgenomföringar i badrum, inte bara ev. tätning att tänka på: [länk]
Hej!

Tack för alla era svar.

Enligt gvks förtydligande så står det att:
Skärmbild av ett stycke ur en förtydligande text från GVK om förutsättningar för tät anslutning av tätskikt mot genomföringar för el, med en mening inringad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom nämner inget om tätskiktet i inringat. Bara att ytskiktet kommer att bygga emot.

De kanske lutar sig åt punkt 1. Dock väldigt svepande formulering.
 
BirgitS
Men tätskikt bakom keramik är väl inte mer än 1 mm så det är rätt försumbart i sammanhanget.

Men du kanske kan förtydliga om det gäller våtzon 1 eller 2?
Så kan diskussionen begränsas till det aktuella fallet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men tätskikt bakom keramik är väl inte mer än 1 mm så det är rätt försumbart i sammanhanget.

Men du kanske kan förtydliga om det gäller våtzon 1 eller 2?
Så kan diskussionen begränsas till det aktuella fallet.
Nej det bygger ju inget, men frågan är huruvida man ska ansluta och täta tätskiktet emot dosan.

Så här tänker jag att tillverkarna och gvk menar med hur tätskikt skall anslutas mot dosor.
Efter att både skiva och gips är uppe (15+13mm) i mitt fall, så ska dosan sticka ut 10mm ungefär. Då kan man sätta tätskiktet emot dosan och det bildas en ”krage” mot dosan som man kan täta. Sen lägger man ytskikt.

Låter detta rimligt?
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.