Hej alla!
Tänkte fråga er om det är någon här som har använt dig av företaget Klint och dess målarfärg? (Vägg, tak och snickeri)
Vad är er erfarenhet av den och är det kvalite?
Gillar deras färgutbud de har!
 
Lyfter denna, är också nyfiken!
 
  • Gilla
Helena_1994
  • Laddar…
Jag beställde hem några provark och är nöjd än så länge 😂 tycker att det är skönt att ”känna på dem” då det är handmålade 2 gånger som man ska enligt hur man målar med deras färger… men inte kunnat prova dem exakt då vi inte har tillträde till huset förrän oktober 😂
 
Jag blev nyfiken och började undra vag det är för färg, alltså hur den är konstruerad rent tekniskt och kemiskt, och hittar just ingenting om det på hemsidan. Det kanske finns, men då har dom gömt informationen noga.

Hemsidan är mest en massa blomsterspråk om hur vackra kulörer det finns, och så finns lite allmänna anvisningar om hur man gör när man målar.

Alla kemisk-tekniska produkter ska ha blad som beskriver den kemiska sammansättning, och om det finns några farliga ämnen, samt hur man ska agera om man får in något av produkten t.ex. i munnen eller ögonen.

Jag skulle inte vilja måla med en färg som man inte vet något om.

Dessutom så ska ju sådant man målar, målas om, förr eller senare. Vet man inte vilken färgtyp som använts kan det bli knepigt att få ett bra resultat och förstå vilket underarbete som krävs.

Har ni andra hittat datablad och säkerhetsdatablad?

Jag tycker det verkar väldigt oseriöst.
 
  • Gilla
Helena_1994
  • Laddar…
Efter mycket tittande på hemsida, så hittade jag till slut det där obligatoriska säkerhetsdatabladet.

Det är alltså en vanlig akrylat (plast) färg.
 
S skogaliten skrev:
Jag blev nyfiken och började undra vag det är för färg, alltså hur den är konstruerad rent tekniskt och kemiskt, och hittar just ingenting om det på hemsidan. Det kanske finns, men då har dom gömt informationen noga.

Hemsidan är mest en massa blomsterspråk om hur vackra kulörer det finns, och så finns lite allmänna anvisningar om hur man gör när man målar.

Alla kemisk-tekniska produkter ska ha blad som beskriver den kemiska sammansättning, och om det finns några farliga ämnen, samt hur man ska agera om man får in något av produkten t.ex. i munnen eller ögonen.

Jag skulle inte vilja måla med en färg som man inte vet något om.

Dessutom så ska ju sådant man målar, målas om, förr eller senare. Vet man inte vilken färgtyp som använts kan det bli knepigt att få ett bra resultat och förstå vilket underarbete som krävs.

Har ni andra hittat datablad och säkerhetsdatablad?

Jag tycker det verkar väldigt oseriöst.
Tack för ditt tankesätt! Har inte tänkt på det, och det är absolut något jag kommer att fråga dem om om de finns och om de kan dela med sig av det! Är ny gällande allt med att äga hus och då gäller det även att måla inomhus 😂 så tack för ögonöppnaren!
 
  • Gilla
Monkan74
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Efter mycket tittande på hemsida, så hittade jag till slut det där obligatoriska säkerhetsdatabladet.

Det är alltså en vanlig akrylat (plast) färg.
Aha, haha jag läste inte vidare… men då undrar jag alla de andra stora företagen, typ Beckers, Flügger, Jotun, colorama är de också samma typ av färg?

Vilken färg är bäst för att måla om inomhus på redan tapetserade väggar? (Och sen på köksluckor och panel)
 
H Helena_1994 skrev:
Aha, haha jag läste inte vidare… men då undrar jag alla de andra stora företagen, typ Beckers, Flügger, Jotun, colorama är de också samma typ av färg?

Vilken färg är bäst för att måla om inomhus på redan tapetserade väggar? (Och sen på köksluckor och panel)
På tapetserade väggar inomhus, så fungerar akrylatfärg, vilket tekniskt sett är samma sak som Latexfärg bra.

Snickerier gillar jag inte det intryck som sådan färg ger, i synnerhet efter ett par år.
Färgtypen bygger tjocka lager, och efter ett par ommålningar, så ser liksom snickerierna "inplastade" ut, utan att man kan se tydligt hur de är hyvlade med fina spröjsar och liknande.

Ommålning hemma/själv av köksluckor med latexfärg som inte är särskilt avsedd för köksluckor/snickerier, skulle jag absolut undvika av följande anledningar: många köksluckor är inte målade, utan en del är folierade istället. Det är svårt, kanske omöjligt, att få ett hållbart resultat om man försöker måla folierade luckor hemma. Så först behöver man ta reda på om luckorna är så att säga lämpliga att måla.
Underarbetet på målade/lackade köksluckor, som ändå är möjligt att måla själv, måste göras riktigt ordentligt för att färgen man målar med ska fästa ordentligt, och inte börja släppa fläckvis eller i hörnen efter ett kortare tag, eller att det bildas bubblor eller ser ojämnt ut.

Köksluckor utsatts för mycket hårdare slitage än andra snickerier i hemmet: vattenstänk, matrester som stänker iväg, fett, smutsiga fingrar, och torkas och rengörs ofta och mycket, i synnerhet runt spis/häll/ugn, diskmaskin och diskbänk. Luckorna ska helt enkelt tåla betydligt mer slitage, och tåla att torkas med fettlösande rengöringsmedel flera gånger i veckan.

Skulle jag vilja måla om luckorna i köket, så skulle jag stark överväga att lämna in luckor och lådfronter till ett lackeringsföretag istället för att göra det själv. Det ger oftast ett utmärkt hållbart resultat som fungerar i flertalet år.


Jag föredrar rent allmänt gammaldags färgtyper som t.ex. linoljefärg, äggoljetempera med mera på snickerier.

På väggar som ska målas rollar jag på latexfärg (akrylfärg) på gipsvägg eller tapet.
 
Okej tack för svar!

Jag förstår hur du menar med att det ser inplastat ut, målade om en stokke stol med färg från Claes Ohlsson. Dock så har det hållit bra trotts tvättning och massa spill av mat.

Våra köksluckor har tidigare ägare satt dit pärlspont på utsidan och målat, med vad vet jag ej men man ser att kvistar har tagit sig igenom. Min pappa har en spruta som man själv kan sprutmåla så ser det lite snyggare ut. Men om man skulle använda linoljefärg på luckorna (måla för hand isåfall) skulle dessa klara av det slitaget som köksluckor går igenom med åren?

Ska kolla in ställen där man kan lämna in själva för målning! Har även hört talas om ett bolag som gör luckor för befintliga stommar. Men då ska man ju ha ekonomi för det också

Detta är så svårt 🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.