Hej! Nån vänlig själ här som vet hur man får isär en sån här koppling som har fastnat? Jag skulle försöka täta röret, men skruvade för mycket så den bruna delen skruvades fast i den vita. Om ni inte vet hur man får isär den så kanske ni vet vad delarna heter och var man kan köpa nya så att jag kan ersätta dem?

Mvh
Gustav
 
  • Brun och vit fastskruvad rörkoppling, hålls av en svarts handske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit avloppskoppling under diskhon med brun gängande del inskruvad i vit del och röda markeringar runt den gängade delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gäller att inte klämma ihop den bruna muttern utan bara "greppa" på sidan av räfflorna. (Lättare sagt än gjort)
Om man ska klämma på muttern så ska man klämma runt om hela.

För klämmer man bara på två sidor så gör man muttern oval och då nyper det.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det gäller att inte klämma ihop den bruna muttern utan bara "greppa" på sidan av räfflorna. (Lättare sagt än gjort)
Om man ska klämma på muttern så ska man klämma runt om hela.

För klämmer man bara på två sidor så gör man muttern oval och då nyper det.
Tack för tips och snabbt svar. Har du tips på hur/med vad man greppar på bästa sätt? Jag har lagt den i frysen nu över natten för att det kanske hjälper om materialet komprimeras eller nåt. Vet du annars vad "skiten" heter så man kan köpa nytt nånstans imorgon vid behov? På't igen imorgon då!💪 Hållt på med detta typ 4 timmar ikväll, vad har man semester till liksom...🤷🏻
 
Kolla om du ha en rem av lämplig bredd, livrem, spännband...
Linda några varv runt muttern så den låser sig själv. Det bästa är om du sedan kan låsa remmen i ett skruvstycke och skruva på den vita delen. Saknas skruvstycke kanske remmen räcker för att fördela kraften runt om.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Kolla om du ha en rem av lämplig bredd, livrem, spännband...
Linda några varv runt muttern så den låser sig själv. Det bästa är om du sedan kan låsa remmen i ett skruvstycke och skruva på den vita delen. Saknas skruvstycke kanske remmen räcker för att fördela kraften runt om.

/Höghus
Muttern är ju redan låst och det är det som är problemet så jag fattar tyvärr inte hur du menar. Och tyvärr har jag inget skruvstycke. Vet någon vad sakerna heter så jag kan byta ut dem mot nåt annat?
/Gustav
 
Delarna för avloppsrör hittar du väl på vilket byggvaruhus som helst? Ta med grejerna du hade löst o en bild i telefonen så kan nog en expedit hjälpa dig.
 
  • Gilla
Gustav Berming
  • Laddar…
Värm grejerna istället för att lägga dem i frysen
 
  • Gilla
Gustav Berming
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tror inte de där delarna från 60-/70-talet finns att köpa, däremot finns det nyare varianter som passar de gamla hoarna,

[länk]

[länk]

[länk]
Tack för tips, ja det får nog bli ett nytt system! 🤷🏻
 
Cheesen
G Gustav Berming skrev:
Tack för tips och snabbt svar. Har du tips på hur/med vad man greppar på bästa sätt? Jag har lagt den i frysen nu över natten för att det kanske hjälper om materialet komprimeras eller nåt. Vet du annars vad "skiten" heter så man kan köpa nytt nånstans imorgon vid behov? På't igen imorgon då!💪 Hållt på med detta typ 4 timmar ikväll, vad har man semester till liksom...🤷🏻
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...MV8Ww2uV3nIoG4fChK0guUdoR1QyFj2RoCthUQAvD_BwE
brukar klara av sådana problem
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
G Gustav Berming skrev:
Muttern är ju redan låst och det är det som är problemet så jag fattar tyvärr inte hur du menar. Och tyvärr har jag inget skruvstycke. Vet någon vad sakerna heter så jag kan byta ut dem mot nåt annat?
/Gustav
Dåligt förklarat av mig. En youtubevideo som visar ungefär vad jag menade.

/Höghus
 
Tack, det där tricket hjälpte. Nuvarande problem: det verkar som om den bruna muttern är utsliten och behöver bytas ut(yttermått typ 55 mm i den breda änden och 50 mm i den smalare). Nån som vet var det kan beställas (om nånstans överhuvudtaget). Vi har insett att det inte går att byta vattenlås till ett modernare med mindre att man river ut hela handfatet, eftersom vårt system är för gammalt. Därför tänker jag att en tillfällig lösning vore att byta ut muttern.
/Gustav
 
T TypRätt skrev:
Delarna för avloppsrör hittar du väl på vilket byggvaruhus som helst? Ta med grejerna du hade löst o en bild i telefonen så kan nog en expedit hjälpa dig.
Nej, det är för gamla grejer så det var inte riktigt så enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.