634 läst · 5 svar
634 läst
5 svar
El till banvaktsstugorna och Trafikverket, ser mörkt ut för de boende
Nu har Trafikverket skickat ut nya avtal till de boende i de gamla f.d. banvaktsstugorna och som fortfarande får elen från järnvägen eftersom allmänna elnät saknas i området där stugorna står.
Citat från DN, https://www.dn.se/ekonomi/far-behalla-viss-el-men-fakturan-tiodubblas-inte-anstandigt/:
"Den som vill ha elen kvar måste säga ja till det färdigskrivna avtalet före 30 september i år. De nya villkoren lyder så här:
Den fasta årsavgiften höjs tiofalt, i Davids fall från 868 kronor till 8 200 kronor plus moms. Det elektriska ”gränssnittet” till järnvägens elnät blir enfas 230 volt med en 10 amperes säkring, i dag har fastigheterna vanligen två- eller trefas med säkringar på 16 eller 20 ampere. Avtalet får inte överlåtas utan gäller bara den person som står för abonnemanget i dag. Om personen säljer eller dör försvinner alltså elen för gott."
Med bara 1-fas 10 A elanslutning kvar är det knappast realistiskt att någon ska kunna bo kvar permanent i stugorna och driva värme, kyl, frys, vattenpump, tvättmaskin etc. Med gasolspis eller vedspis och gammal handdriven vattenbrunn kan man väl klara sommarhalvåret men knappast mer. Många av stugorna ligger ju också en bra bit norrut i landet.
Kan tycka det vore rimligt om Trafikverket erbjöd återköp/inlösen av stugorna för de som vill och till någon form av marknadspris som baseras på att stugorna är elektrifierade. Nu blir det ju först kanske sommarstugor ett antal år men på sikt ödestugor som bara förfaller. Finns det bättre förslag?
Citat från DN, https://www.dn.se/ekonomi/far-behalla-viss-el-men-fakturan-tiodubblas-inte-anstandigt/:
"Den som vill ha elen kvar måste säga ja till det färdigskrivna avtalet före 30 september i år. De nya villkoren lyder så här:
Den fasta årsavgiften höjs tiofalt, i Davids fall från 868 kronor till 8 200 kronor plus moms. Det elektriska ”gränssnittet” till järnvägens elnät blir enfas 230 volt med en 10 amperes säkring, i dag har fastigheterna vanligen två- eller trefas med säkringar på 16 eller 20 ampere. Avtalet får inte överlåtas utan gäller bara den person som står för abonnemanget i dag. Om personen säljer eller dör försvinner alltså elen för gott."
Med bara 1-fas 10 A elanslutning kvar är det knappast realistiskt att någon ska kunna bo kvar permanent i stugorna och driva värme, kyl, frys, vattenpump, tvättmaskin etc. Med gasolspis eller vedspis och gammal handdriven vattenbrunn kan man väl klara sommarhalvåret men knappast mer. Många av stugorna ligger ju också en bra bit norrut i landet.
Kan tycka det vore rimligt om Trafikverket erbjöd återköp/inlösen av stugorna för de som vill och till någon form av marknadspris som baseras på att stugorna är elektrifierade. Nu blir det ju först kanske sommarstugor ett antal år men på sikt ödestugor som bara förfaller. Finns det bättre förslag?
JO-anmälan.
En mycket relevant fråga. Jag kan förstå charmen med att bo en kort stund i en sommarstuga långt ute i skogen, utan el och rinnande vatten. Långt ifrån grannar och civilisation. Men inte granne med en järnväg som troligtvis lär störa naturupplevelsen rejält.Claes Sörmland skrev:
Om man tittar på vad som är till salu just nu finns t.ex. följande f.d. banvaktsstuga i Södermanland som dessutom är utan el i nuläget: https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-5rum-trosa-kommun-kallnas-21350443 Pris 595 tkr. En annan f.d. banvaktsstuga utanför Norrtälje som byggts till m.m. går för 2,1 MSEK. https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-skebobruk-norrtalje-kommun-banvaktarstigen-1-20415477 Dock går det ju inga tåg längre på Roslagsbanan där men desto fler bilar på vägen.
Att bo nära järnväg är helt klart en vanefråga. Om man tittar runt de större städerna är det ju många som i princip har rälsen precis vid tomtgränsen. Och då brakar det förbi kanske 10 till 20 tåg i timmen som kanske håller runt 100 km/h. Att bo i Norrland och det kommer kanske ett tåg i timmen i snitt verkar lindrigt. Personligen störs jag mer av motorväg med konstant högt ljud.
Att bo nära järnväg är helt klart en vanefråga. Om man tittar runt de större städerna är det ju många som i princip har rälsen precis vid tomtgränsen. Och då brakar det förbi kanske 10 till 20 tåg i timmen som kanske håller runt 100 km/h. Att bo i Norrland och det kommer kanske ett tåg i timmen i snitt verkar lindrigt. Personligen störs jag mer av motorväg med konstant högt ljud.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Batteri till solceller? Nån som har?
Miljö & Hälsa -
El kopplad till gästhus utan jord?
El -
Badkar, fästa mot vägg? hjälp tolka instruktion till frontpanel
Badrum -
Reservdel till bordssåg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Nu klipper Trafikverket el-kablarna till de gamla f.d. banvaktsstugorna
Elavtal, elpriser & elförbrukning