Kolet utbytt, nu fungerar allt igen. De var väldigt lite kvar (3-5 mm), så skrapljudet kom från fjädrarna som skrapade emot rotorn. Siemens homeservice bytte, kostade 1300 inkl material och skatteavdrag. Först blev det tokigt, serviceteknikern, en ung kille fr Tyskland, började först montera isär motorn.....och kom sedan på, efter min uppmaning, att man inte behöver plocka isär motorn för att byta kolet. Sedan fick han problem att få ihop motorn....men det löste sig till slut. Nu funkar maskin klockrent och faktiskt blivit bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
LMNB LMNB skrev:
Kolet utbytt, nu fungerar allt igen. De var väldigt lite kvar (3-5 mm), så skrapljudet kom från fjädrarna som skrapade emot rotorn. Siemens homeservice bytte, kostade 1300 inkl material och skatteavdrag. Först blev det tokigt, serviceteknikern, en ung kille fr Tyskland, började först montera isär motorn.....och kom sedan på, efter min uppmaning, att man inte behöver plocka isär motorn för att byta kolet. Sedan fick han problem att få ihop motorn....men det löste sig till slut. Nu funkar maskin klockrent och faktiskt blivit bättre.
Hej, väcker liv i denna tråden igen.
Jag har en Siemens tvättmaskin som fyller och tömmer vatten som den ska men snurrar inte. Motorn rycker till som att den ska börja snurra men snurrar bara caett halvt varv (vilket bara ger ett litet ryck i trumman), den gör ett antal försök att snurra innan den avbryter programmet, men ger ingen felkod.
Drivremmen är ok, har även testat att ta bort den och kört maskinen, men samma sak då också.
Hör inget missljud då jag roterar motorn.

Är en Siemens modell: WF70F5E5P4W


Har ni något tips på vad det kan vara?

Mvh Göran
 
Kolen kanske? Om det finns
Hur gammal är den?
 
nino nino skrev:
Kolen kanske? Om det finns
Hur gammal är den?
Den är inte många år gammal. Ger bara ström stötvis fram till motorn. Syns inget koldamm heller.
Den är max 5 år gammal.

Har testat med andra program och då fungerade motorn. Håller på att testa ett program nu.

Men verkar inte vara fel på motorn då.

Vad kan annars bli fel på? Kretskort?
 
Fairlane
V Vadgorhan skrev:
Är en Siemens modell: WF70F5E5P4W
Googlar man på WT70F5E5P4W dyker det upp ett antal träffar, men alla säger Samsung?!

Är du säker på märke/modell?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Googlar man på WT70F5E5P4W dyker det upp ett antal träffar, men alla säger Samsung?!

Är du säker på märke/modell?
Hej, jag skrev givetvis fel, det är en Samsung.

Det konstiga i det hela är att den fungerade med flera olika program igår, men idag är det återigen samma problem, den startar programmet med att fylla på vatten, sen "rycker" den bara till i trumman och kommer inte längre i programmet.

Allt verkar ju fungera som det ska emellanåt, vad kan det då vara? Motorn är helt ren (inget koldamm) och fungerar ju emellanåt så borde inte vara kolen.
 
Fairlane
Jag kan inget om maskinen, men ser att det är en borstlös motor så kolen lär ju inte vara problemet.
 
MultiMan
Är väl induktionsmotor (utan kol) och kanske trasigt drivkort till motorn. Även motorn kan vara defekt. Jag gissar på drivkort till motorn.

Antar att du redan uteslutit glappande lås till dörren, så maskinen tror att luckan är öppen helt plötsligt?

Allmänt tips är att alltid köpa vitvaror med 5 års garanti då kvaliteten är sämre numera. Ibland har tillverkarna motorgarantier. Siemens har eller haft 10 år på drivning, likaså LG, kanske även Samsung, värt att kolla upp. Dock brukar det ofta vara krav på att registrera maskinen inom en viss tid för att det ska gälla. Tyvärr gäller garantin ibland bara delar och inte arbetet att byta, så det kan bli rejält dyrt ändå.

Samsung är inte de stabilaste elektronikkonstruktörerna enligt min erfarenhet utan mästare på planerat åldrande. Troligen någon enstaka komponent för några kronor som gått sönder, men idag svårt att felsöka och byta utan dyr utrustning. Personligen väljer jag alltid tyskbyggt om möjligt, inte för att de alltid är bäst utan för att reservdelshållningen brukar vara bättre om något går sönder. Jag sätter också hellre mat på bordet hos en tysk än en korean eftersom jag tror det gynnar Europa.
 
Redigerat:
Vad menar du med att den fungerar på andra program? Eller handlar det om att felet kanske kommer och går oavsett vilken program du tar?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är väl induktionsmotor (utan kol) och kanske trasigt drivkort till motorn. Även motorn kan vara defekt. Jag gissar på drivkort till motorn.

Antar att du redan uteslutit glappande lås till dörren, så maskinen tror att luckan är öppen helt plötsligt?

Allmänt tips är att alltid köpa vitvaror med 5 års garanti då kvaliteten är sämre numera. Ibland har tillverkarna motorgarantier. Siemens har eller haft 10 år på drivning, likaså LG, kanske även Samsung, värt att kolla upp. Dock brukar det ofta vara krav på att registrera maskinen inom en viss tid för att det ska gälla. Tyvärr gäller garantin ibland bara delar och inte arbetet att byta, så det kan bli rejält dyrt ändå.

Samsung är inte de stabilaste elektronikkonstruktörerna enligt min erfarenhet utan mästare på planerat åldrande. Troligen någon enstaka komponent för några kronor som gått sönder, men idag svårt att felsöka och byta utan dyr utrustning. Personligen väljer jag alltid tyskbyggt om möjligt, inte för att de alltid är bäst utan för att reservdelshållningen brukar vara bättre om något går sönder. Jag sätter också hellre mat på bordet hos en tysk än en korean eftersom jag tror det gynnar Europa.
Har inte testat dörrgivaren annat än att röra i luckan då den försöker köra motorn.
Känns spontant som att det inte är givaren till luckan för det strular aldrig med att fylla eller tömma vatten, och den borde ju inte fylla vatten om den tror att luckan är öppen.

Kan motorn vara trasig och ändå fungera ibland?
Då den bestämmer sig för att fungera så fungerar den, när den inte fungerar så är det vid motorstart som den krånglar.
 
MultiMan
Om det är defekta komponenter (även lödningar) på drivkortet så kan felet komma och gå. Kan räcka med några graders temperaturskillnad (komponenter) eller lite vibrationer (lödningar).

Induktionsmotorer har avancerad styrning där allt måste fungera felfritt, annars blir det stopp.

Edit: Vad jag har sett på maskiner med induktionsmotor så brukar de rycka till precis vid programstart och kör då troligen ett test av drivningen. Kommer det tillbaka med fel kör den inte vidare. Det kan i princip vara ett så pass enkelt fel som att varvtals/positionsgivaren glappar och den inte kan känna av hur motorn roterar. Det felet kan lika gärna ha sin orsak i defekt elektronik som att själva givaren eller kablaget är trasigt. Det kan också t ex vara drivtransistorerna som inte kan ge den effekt som krävs, och mycket annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad menar du med att den fungerar på andra program? Eller handlar det om att felet kanske kommer och går oavsett vilken program du tar?
Felet kommer och går oavsett program vad det verkar. När den fungerar så verkar det vara på alla program och när den inte fungerar så fungerar den inte på något program.
 
jag skulle nog syna motorns kontrollkort om det går och inte är ingjutet. Motorn matas ju från något och det är ju inte otroligt att det kanske finns spruckna lödningar i det området.
 
MultiMan
Just när det gäller Samsung är jag mer rädd för dålig komponentkvalitet än lödningar, men visst kan det vara det och värt att kontrollera kortet/korten oavsett, förutsatt att man har utrustningen och vågar ge sig på det. Tvättmaskiner vibrerar ju duktigt, så lödningar är extra utsatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.