Hej!

Vi planerar att renovera vårt kök i vårt knutade timmerhus från 1901. Vi vill behålla den gamla känslan i huset men samtidigt modernisera, t.ex. höja arbetshöjden på diskbänk och installera diskmaskin. Det finns idag en halvkyl på nedervåning och en halvfrys där uppe. Tämligen opraktiskt....

Vi satsar på att renovera alla skåp och luckor som en start. Golvet en hemsk plastmatta som vi verkligen vill byta ut - men det får nog vänta lite. Det akuta är att få ett fungerade kök. Det får bli en senare fråga hur vi vill göra med golvet där - antingen ta det fram det gamla härliga om det är kvar, eller lägga dit något annat. Frågan är om man är lite naiv när man tror att man kunna låta bli det.....

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu. Rent färgmässigt är det nästan ok, men kaklet på väggen vid diskbänken måste bort. Tapeterna är otrevliga också, speciellt borden. Vedspisen behåller vi såklart, detta gäller även den gamla bakugnen. IKEA Home Planner var inte så flexibel som man kan önska där. :)

Vad gäller planlösning så är det en integrerad diskmaskin till vänster om diskhon och en integrerad kyl/frys till vänster om vedspisen (som representeras av den mystiska vita saken i planlösningen). Det vita kaklet vid vedspisen får väl försvinna och på något vis matchas mot väggen vid diskbänken - men det är ett senare projekt.

*puh* nu börjas det!
 
  • 20071228286.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20071228287.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image_006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image_021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte hur slitet det är, men ni har inte funderat på att behålla det gamla och höja det?
Jag tycker att det ser fint ut på bilderna nämligen.

Annars så tycker jag definitivt att ni ska fundera på två hoar. Använder ni inte bägge som det är nu? Jag tror att ni kommer att sakna den ena hon om ni tar bort den. Och så tycker jag att hel diskbänk passar mycket bättre än trä/laminat som ni har ritat nu som skiva.

Och så tycker jag också att den där hörnhyllan åp överskåpen känns 90-tal. Tror att det skulle vara bättre om den var vit om ni verklien vill behålla den. Jag skulle ta bort den helt och sätta en smal hylla som går ovanför både bänken och fönstret i hörnet där istället.
 
Jag skulle ta bort hörnhyllan uppe och sätta ett överskåp där istället. Fundera också på detta med rund disk-ho,
en stor, fyrkantig är i mitt tycke mer praktisk.
Annars verkar ni ha ett jättemysigt gammalt kök . Ett sånt som jag som bor i 70-tals radhus endast kan drömma om :)
 
pinebar skrev:
Jag vet inte hur slitet det är, men ni har inte funderat på att behålla det gamla och höja det? Jag tycker att det ser fint ut på bilderna nämligen.
Jo, vi har funderat på det. Problemet som vi ser det är att vi måste införa nya stil i köket eftersom vl helst vill ha integrerade vitvaror. Detta eftersom vi inte tycker rostfritt nytt och fränt passar i husets övriga stil. Det kommer då bli lite trubbel att hitta eller göra likadana luckor som i övriga köket. Om vi skulle höja så kommer diskbänken att vara väldigt nära överskåpen också (cirka 35 cm), vilket också bidrar till vår skepsis när det gäller att höja. Det känns lite för tajt. Om vi höjer så får vi även kapa kaklet horisontellt snyggt och fint i den höjden som vi höjer i så fall. Alternativet är ju att ta bort kaklet helt och ersätta med annat, men då måste vi se till att inte skada överskåpen för mycket när kaklet tas bort. Men det kanske inte är några problem.

pinebar skrev:
Annars så tycker jag definitivt att ni ska fundera på två hoar. Använder ni inte bägge som det är nu? Jag tror att ni kommer att sakna den ena hon om ni tar bort den. Och så tycker jag att hel diskbänk passar mycket bättre än trä/laminat som ni har ritat nu som skiva.
Vi använder två hoar nu, men det fylls snabbt med disk och annat kraft som borde tas hand om istället. Vi testade att inte använda vår ena ho och resultatet blev att vi diskade mer. Det kan ju ha varit nyhetens behag såklart. Men det är klart, utan en extraho finns ju inget akutställe att ställa ner saker i som man inte har tid med.

pinebar skrev:
Och så tycker jag också att den där hörnhyllan åp överskåpen känns 90-tal. Tror att det skulle vara bättre om den var vit om ni verklien vill behålla den. Jag skulle ta bort den helt och sätta en smal hylla som går ovanför både bänken och fönstret i hörnet där istället.
Hörnhyllan ska vara samma stil som övriga (IKEA DUVBO gråvit), den råkade bara vara markerad. En hylla ovanför fönstret är ingen dum idé! Anledningen till den där hörngrejen är att vi vill få in så mycket naturligt ljus som möjligt, så ett vanligt skåp får inte komma för nära heller. Det får inte se tajt ut heller, helst lite luftigt för att öka rymden i rummet.

Tack för feedbacken!
 
Tessan100 skrev:
Jag skulle ta bort hörnhyllan uppe och sätta ett överskåp där istället. Fundera också på detta med rund disk-ho, en stor, fyrkantig är i mitt tycke mer praktisk. Annars verkar ni ha ett jättemysigt gammalt kök . Ett sånt som jag som bor i 70-tals radhus endast kan drömma om :)
Hej!
Ang. hörnhyllan så skrev jag lite om det i mitt svar till pinebar.

Vad gäller diskho så har diskussionerna gått varma här hemma. Jag gillar vita fyrkantiga i keramik, typ IKEA DOMSJÖ. Vi har dock funderat på om saker lättare går sönder i en sådan? Någon som har någon erfarenhet där? Man vill ju inte att alla extra fina saker man handdiskar ska gå sönder om man slinter. Hur är hållbarheten på DOMSJÖ-diskhon i övrigt? Blir den repig lätt och tappar glans och lyster?

/Jonas
 
Vi har ikea Domsjö, den varianten med en stor ho.
Ett måste är att ha en kran där du kan svänga pipen så man kan spola på sidorna tycker vi.
Det som ser mest slitet ut nu efter snart ett år är ventilen, själva metallen är lite medfaren.
Det går rätt smidigt att få den ren, det märks dock att det inte är samma finish som på vårt 30 år gamla porslin på toaletterna, det är helt enkelt bättre kvalite på de gamla.
Annars är vi nöjda med en stor ho, ser inte några nackdeler gentemot en dubbelho.
 
  • normal_IMGP2246.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har en domsjö dubbelho och visst saker går sönder lättare men man kan va lite fförsiktigare bara så funkar det, våran ho både porslinet metallen till avloppet håller sig fräscht om man använder Vim medel.
 
Ett annat tips är att ni tar två stycken 80cm överskåp istället. Ett långt hyllplan som går från fönstrets övre del till överkåpen och ett kortare hyllplan under det. Vad ni än gör, släng inte bort reda-hyllan! Den går def. att återanvända någonstans i köket (annars är jag en ivrig spekulant!)
En annan sak jag undrar... Behöver ni verkligen så många besticklådor? Jag skulle behålla 40 cm bestickskåpet med flytta det längst till höger. Sedan skulle jag ha ett 60 cm grytskåp till vänster om diskmaskinen, för att lätt kunna tömma DM på tallrikar och annat tungt direkt ner i en låda.
Som andra redan påpekat tycker jag verkligen att ni ska tänka om ang. den lilla runda hon, jag tror att ni kommer att ångra er.
Om möjligt tycker jag att ni ska försöka spara den diskbänk ni har, om det är en gammal variant är det tjock, bra plåt som kommer bli som ny med starka armmuskler och autosol (älskar min gamla 240cm diskbänk från -56, autosolar den ngn gång per år).
Tror att när ni börjar riva ut köket sparkar nog motivationen in att dra bort den gamla plastmattan också. Om det gamla golvet under inte är jättevackert kan ni ju alltid måla det (inte ovanligt i gamla hus)

När jag ändå håller på att kommentera planlösningen kan jag ju rita förändringarna i Kitchen Planner.

En tapet jag tror skulle vara fin till erat kök är Sandbergs Svante (den grå varianten)http://www.sandbergtapeter.com/default.asp?lid=10&ulid=18&show=3&katdel=3&psid=72&vid=272&vrank=4
 
  • 080206 jonas.gustavsson.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Den ritningen blev bättre! Skulle också ge mig på golvet. Annars blir det "aldrig av" Har ni ett fungerande trägolv under så är det ju en vinst, annars är det som sagt snyggt att måla det.
 
Argh.... skrev ett långt svar till alla fina svar men famlade bort det.... nåja här kommer några kortare svar istället:

Linska: Din ritning blev verkligen jättebra! Vi tänkte att vi skulle ha smalare skåp och hylloer eftersom köket är ganska litet. Men ni ser vi att det inte alls behöver vara så. Tack! När det gäller diskho så blir det kanske en BOHOLMEN utan avrinningsyta istället - vi var inne på DOMSJÖ också men har vidgat våra vyer lite. Rund, vanlig eller keramik, här svänger det.

Ang. redalådan så kan jag avslöja att vi har en till, en "tvåvånings" som nästan är en meter bred. Det kan bli så att den ena blir till salu eftersom vi har svårt att finna nytta av bägge. Vi är osäkra på värde dock, men bud kan ju emottagas. Bilder kan ordnas (PM:a).

Angående trägolvet så hoppas vi innerligt att det är ett fint sådant där under. Jag bifogar en bild på hur vardagsrum och matsal ser ut bredvid köket. Hade varit fint med samma golvbredd. Vi får se vad som är där under plastmattan... Det råkade komma med en bild på huset också. Vi har alltså inte flyttat in än, så det är inte våra möbler som syns.

/Jonas
 
  • image_007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image_011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image_018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pinebar skrev:
Jag vet inte hur slitet det är, men ni har inte funderat på att behålla det gamla och höja det?
Åååh vad mysiga dom där 1900-talsköken är!!! Det är såå synd att ni inte bevarar dom gamla härliga skåpen o snickrar in lite moderna roliga o praktiska detaljer, höjer det befintliga och anpassar till nya vitvaror. Men det blir en hel del snickeri:ande då så jag förstår att ni väljer nya skåp ... :(

Jag tror dom som bevarar de här köken i framtiden kommer att få en slant mera för kåken.
 
Hemmakatten
Framförallt är det mycket bra att "bo in sig" i huset innan man gör några större förändringar och låta idéer ligga till sig. Oftast, i alla fall jag, brukar man hinna ändra sig några gånger innan man känner att man fått till en bra lösning.

Det är ett fint litet hus ni köpt och köket har en hel del fina detaljer. Vore synd om dessa försvinner och ni ångrar er sedan. Ett Ikea-kök känns ju inte helt optimalt att slänga in. Nog måste ni kunna vänta ett tag med renoveringen. Det är ju också möjligt att det finns problem som man inte upptäcker till en början, tex fel fall på golv, fuktskador i golv eller väggar, dragigt från fönster eller golv mm. Sådana saker är bra att ha klurat ut innan köksrenoveringen.
 
jonas.gustafsson skrev:
Argh.... skrev ett långt svar till alla fina svar men famlade bort det.... nåja här kommer några kortare svar istället:

Linska: Din ritning blev verkligen jättebra! Vi tänkte att vi skulle ha smalare skåp och hylloer eftersom köket är ganska litet. Men ni ser vi att det inte alls behöver vara så. Tack! När det gäller diskho så blir det kanske en BOHOLMEN utan avrinningsyta istället - vi var inne på DOMSJÖ också men har vidgat våra vyer lite. Rund, vanlig eller keramik, här svänger det.

Ang. redalådan så kan jag avslöja att vi har en till, en "tvåvånings" som nästan är en meter bred. Det kan bli så att den ena blir till salu eftersom vi har svårt att finna nytta av bägge. Vi är osäkra på värde dock, men bud kan ju emottagas. Bilder kan ordnas (PM:a).

Angående trägolvet så hoppas vi innerligt att det är ett fint sådant där under. Jag bifogar en bild på hur vardagsrum och matsal ser ut bredvid köket. Hade varit fint med samma golvbredd. Vi får se vad som är där under plastmattan... Det råkade komma med en bild på huset också. Vi har alltså inte flyttat in än, så det är inte våra möbler som syns.

/Jonas
Gjorde precis desamma igår! Du fick ett betydligt längre svar "första" gången.

Om jag fick välja mellan en dubbel Domsjö eller en Boholmen, skulle det def. bli en Domsjö! Är personligen väldigt förtjust i porslinshoar och har i princip bara hört neg. saker om Ikeas rostfria diskbänkar. De är av väldigt tunn plåt, grunda och blir snabbt buckliga och repiga, därav mitt förra råd att behålla den gamla diskbänken. En till varning är att inte köpa blandare från Ikea, har läst här flera gånger på Byggahus om vvs-kunnigt folk som dömer ut dem!

En annat råd är att ni verklign mäter och kontrollmäter så att köket verkligen går in! Gamla hus har ju en förmåga att inte ha samma mått överallt! När ni rivit ut det gamla köket, fixat och spacklat väggarnam mät en gång till! Flera har gjort det felet att de kontrollmätt innan spacklingen, som byggt ut så pass att köket sedan inte passat.

Vilket mysigt hus! Man riktigt känner atmosfären och lugnet! En släkting såg när jag kollade bilderna och hon sa precis samma sak! När flyttar ni in?

Appropå Reda-hyllan/orna MUMS! De går ju att använda till hur mycket som helst! I badrummet för smink, nagellack o dyl, ovanför skrivbordet för pennor, gem, disketter mm, i pyssehörnan för trådrullar, band, scrapsaker, allmän förvaring för värmeljus, fröpåsar mm, hyllorna kan ju användas utan glasinsatserna och innehålla cd-skivor, pocketböcker, för prydnas/minnessaker mm. Möjligheterna är oändliga!

Lycka till med köket och huset!
/Malin
 
Hej och tack för komplimangerna om huset och det gamla köket. Officiell inflytt är sista helgen i april.

Vi var ute en sväng och kände lite på atmosfären, åt lite frallor i köket och vred och vände på våra tankar. Det kommer nog kännas lite konstigt att ta bort de gamla köksskåpen. Just nu är vi inne på att behålla så långt som det går och finsnickra in en diskmaskin och försöka integrera den. Detsamma gäller kyl och frys. Tyvärr blir ju arbetshöjden enbart 85 cm, men det är start iallafall och får vi känna in oss med tiden. Vi har även lite funderingar på att ha någon total kontrastfärg på de nya integrerade vitvarorna, typ IKEA RUBRIK grön. Just den gröna finns dock inte i lämpliga storlekar. Klurigt det här!

Jag tog mig en titt under plastmatta och underliggande spånskiva - där under låg tyvärr inte det gamla golvet kvar (antar jag). Det var 10 cm breda plankor. De i matsalen och vardagsrum är 16 cm breda och betydligt mer livfulla. Synd. Det var verkligen inga som helst problem att ta bort plastmattan, så den ryker nog ganska fort...! Trodde den skulle sitta under golvlisterna, men inte ens det.
 
jonas.gustafsson skrev:
Vi var ute en sväng och kände lite på atmosfären, åt lite frallor i köket och vred och vände på våra tankar. Det kommer nog kännas lite konstigt att ta bort de gamla köksskåpen. Just nu är vi inne på att behålla så långt som det går och finsnickra in en diskmaskin och försöka integrera den. Detsamma gäller kyl och frys. Tyvärr blir ju arbetshöjden enbart 85 cm, men det är start iallafall och får vi känna in oss med tiden.
Bra tycker jag att ni tar det lugnt ett tag o känner er fram :)

Jag la på en regel och bokbänkskiva på mitt 86 höga 40talskök så blev det enkelt 90-höjd! Diskmaskinen blev också inbyggd med lite 45x45 så nu är det lite roligt "fin"snickrat o inbyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.