Hej.
Det har uppstått en diskussion här hemma om nåt som väl egentligen är en ickesak, men iallafall:
Vi har en träplatta utomhus, stommen är stående 2tum4 eller 2tum5. Det är lutande mark så det är gjutna "stolpar" (lecablock) i några av hörnen. Tanken är nu att ordna eluttag vid den, på sidan "nedanför" själva plattan, dvs fästa i stommen som plattan/trallen ligger på.

Diskussionen handlar nu om ifall det ska vara utanpåliggande eller infällda uttag. Med utanpåliggande så är det väl inte så mycket att säga, då skruvas de bara fast utanpå. Men infällda, dvs 73(? Det är det mått på en eldosa som jag hittat.) mm hål hela vägen igenom en 2tum4 eller 2tum5? (Centrerat på höjden i träet) En del tycker att det skulle vara snyggare, och kanske mindre risk för att något trycker på uttaget och bryter loss det, worst case. Men hur påverkar ett sånt hål hållfastheten? Kommer den brädan att gå av sen när det går folk på den? Man kan ha hålen/dosorna ovanför leca-stolparna, antar jag, det borde minska pressen på stommen?
 
Totte_S
Normalt sett så kan man ta upp ganska stora hål i mitten av en balk. Men att ta upp ett doshål där känns enbart som hempuleri.
Du måste ändå se till att få rätt kapslingsklass på uttaget.
Välj ett diskret svart (eller vitt, rött…) utanpåliggande uttag och borra 10 mm hål för kabeln. Finns även infällda ip44 som du kan sätta i låg förhöjningsram med rätt klass.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för svar. Det är absolut inte sikte på nåt farligt hempuleri. Folk med kunskap får göra själva jobbet, det här är en öppen för-diskussion mellan personer med synpunkter på vad som skulle kunna vara snyggt och tillgång till bilder på uttag. Om det är farligt, bad practice eller så så ska det sättet såklart undvikas. Det var inte riktigt meningen att den här frågan skulle gå så "långt", jag var främst osäker på om träet skulle hålla. Men jag är öppen för det, all info är bra info :).
 
C
T Tobbe St skrev:
Folk med kunskap får göra själva jobbet
Nej, någon nyinstallation av uttag får du inte göra utan att jobba under en auktorisation.

Annars instämmer jag med @Totte_S - hålet för en apparatdosa är 74 mm. 4" regelvirke är 95 mm, 5" 120 mm. Ett hål med en diameter på 60-80% av regelns bredd är definitivt att utmana ödet
 
Tack för svar. Ska jag vara ärlig så tolkade jag faktiskt hans svar tvärtemot hur du gjorde det, "Normalt sett så kan man ta upp ganska stora hål...". (Det är inget måste med ett genomgående hål, men nyfiken som jag är..) Skulle du se det som en "icke försumbar risk" att göra ett hål så även om det var en "stolpe" under brädan där hålet var? (Som jag skrev ovan, lecablock, så det kan kanske räknas som "mycket större än hålet"?) Hur brett trä skulle du vilja ha för att känna säkerhet med ett 74 mm-hål?
 
C
T Tobbe St skrev:
Tack för svar. Ska jag vara ärlig så tolkade jag faktiskt hans svar tvärtemot hur du gjorde det
Skillnaden ligger väl i hur man skall tolka "ganska stora" hål. Jag tror inte @Totte_S menade hål där mer än hälften av materialet i tvärsnittet försvinner. Annars är detta med hål i balkar väldigt komplext. Det är inte linjärt, hålets placering påverkar och olika hållfasthetsmässiga storheter påverkas på olika sätt.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Precis.
Tex i ett bjälklag av 170-220 mm reglar så tar man ibland upp hål för avlopp och el, men då görs det med eftertanke med hänsyn till var laster finns, och alltid så nära centrum på balken som möjligt.
 
C
Sen finns det ju många sätt att lösa problemet. I och med att hålet inte behöver vara genomgående kan man t.ex. avväxla bärlinan runt hålet, man kan placera hålet ovanför en av plintarna, eller man kan skarva på en bräda under bärlinan där man placerar uttaget.
 
D
Totte_S Totte_S skrev:
Precis.
Tex i ett bjälklag av 170-220 mm reglar så tar man ibland upp hål för avlopp och el, men då görs det med eftertanke med hänsyn till var laster finns, och alltid så nära centrum på balken som möjligt.
Är det inte kutym att skruv limma typ 21 mm plyfa i samband med såna övningar?
 
Totte_S
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Är det inte kutym att skruv limma typ 21 mm plyfa i samband med såna övningar?
Inte för elklåpare som mig, vi smyger in ett eller två 16mm hål och gör vårt 😈
 
D
Totte_S Totte_S skrev:
Inte för elklåpare som mig, vi smyger in ett eller två 16mm hål och gör vårt 😈
Ja, 16 mm är ungefär lika med noll. Men 110 mm avlopp är något annat, tänker jag.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.