Jag kan se att det finns två behållare för gas - en med gängad(?) anslutningsnippel för brännare, och en utan anslutning. Hur använder man den utan anslutning??! Jag har googlat men utan framgång. På något vis måste användaren punktera burken, men hur ser en sådan brännare ut och hur fungerar den? Länka gärna om du hittar nåon passande brännare.

Gasbehållare med texten "Primus" i vitt på en gul bakgrund, utan synlig anslutningsnippel för brännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag kan se att det finns två behållare för gas - en med gängad(?) anslutningsnippel för brännare, och en utan anslutning. Hur använder man den utan anslutning??! Jag har googlat men utan framgång. På något vis måste användaren punktera burken, men hur ser en sådan brännare ut och hur fungerar den? Länka gärna om du hittar nåon passande brännare.

[bild]
Apparaten ser ut som och fungerar som vilken brännare/lampa som helst. Undertill på själva brännardelen finns ett spetsigt rör omslutet av en gummipackning. Gasolburken trycks uppåt, punkteras av spetsen och hålls kvar av en spännanordning. Funkar bra men burkarna är relativt små och orkar inte driva alltför stora brännare och man måste ju vänta tills gasen är helt slut innan man kan byta till en ny i och med att det inte finns en ventil som hindrar läckage som på en gasolflaska med gänga.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Apparaten ser ut som och fungerar som vilken brännare/lampa som helst. Undertill på själva brännardelen finns ett spetsigt rör omslutet av en gummipackning. Gasolburken trycks uppåt, punkteras av spetsen och hålls kvar av en spännanordning. Funkar bra men burkarna är relativt små och orkar inte driva alltför stora brännare och man måste ju vänta tills gasen är helt slut innan man kan byta till en ny i och med att det inte finns en ventil som hindrar läckage som på en gasolflaska med gänga.
Så du menar att i botten på denna brännare i bild, så finns det en anordning som kan penetrera metallen på gasburken och sedan med någon form av hullingar fixeras? (Notera att gasburken i bild inte har någon utstickande anslutningsnippel.) Gasbrännare med metallkonstruktion, stöttande ben med taggade kanter, och gasventilsanslutning nedtill. Gasburken saknar utstickande anslutningsnippel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Harald Blåtumme skrev:
Länka en tydlig bild på vad du har för gasolkök.

Normalt använd inte den typen av gasolbehållare du visar men som sagt visa så får du anvisningar vad du behöver.

Här är ett typexempel på bra portabla gasolkök, finns på Biltema etc: [länk]

Laddas med gasoltuber typ dessa: [länk]
tack för tips! I mitt fall är det för vandring och därmed lättare typ av kök. Jag ska skaffa burkar med gängad nippel, men råkade ha en sådan annan modell liggandes hemma.
 
RoTe
Biltema hade tidigare en "blåslampa" till för gasbehållare utan gänga, men utöver den har jag aldrig kommit i kontakt med såna. För ett kök lär det vara gänga som gäller.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Blå plastbehållare med "Campingaz"-logotyp, en brännare ovanpå och silvriga stödklaffar för matlagning. Används som gasbehållare för camping.
Hittade en bild på ett kök för denna sorts gasbehållare. Finns lampor också.

Så gasbehållaren är inuti den blå plastburken, och det är troligen ett lock undertill som trycker upp gasbehållare mot ventilen högst upp under brännaren.

Nackdelen är att behållaren måste sitta i tills den är tom, för gasen läcker ut om behållaren tas bort när det finns innehåll kvar i den.

Det finns också en adapter som kläms fast på behållaren med en vanlig gängad ventil. Då går det att ta loss anslutningen som på en vanlig gängad gasbehållare.
Orange gasbehållare i metallhållare med svart ventil och ett fäste ovanpå, placerad på en grön yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill minnas att dessa ventillösa behållare var mycket billigare för 15-20 år sedan. 10 kronor på biltema mot 20 för de med ventil.
Nackdelen är att de bara finns med propan/butan, så det är en ren sommargas.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Kan finna fler märken men campingaz har sådana brännare och flaskor. Skulle snarare rekommendera tex primus eller ngt annat av högre kvalitet. Kolla på en friluftsbutik, inte köpladorna för sport så får du bättre råd och grejer.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
[bild]
Hittade en bild på ett kök för denna sorts gasbehållare. Finns lampor också.

Så gasbehållaren är inuti den blå plastburken, och det är troligen ett lock undertill som trycker upp gasbehållare mot ventilen högst upp under brännaren.

Nackdelen är att behållaren måste sitta i tills den är tom, för gasen läcker ut om behållaren tas bort när det finns innehåll kvar i den.

Det finns också en adapter som kläms fast på behållaren med en vanlig gängad ventil. Då går det att ta loss anslutningen som på en vanlig gängad gasbehållare.
[bild]

Jag vill minnas att dessa ventillösa behållare var mycket billigare för 15-20 år sedan. 10 kronor på biltema mot 20 för de med ventil.
Nackdelen är att de bara finns med propan/butan, så det är en ren sommargas.
Vad vill man ha istället för propan/butan ?
 
En blandning med isobutan istället, som klarar att övergå från flytande till gas i lägre temperaturer än vad butan klarar.

Butan/propan går bra att använda under vår/sommar/höst. Så det är bara om du vill använda köket en rejäl vinter du kan behöva vintergas.
Eller värma behållaren med sommargas till exempel genom att ställa den i en kastrull med ljummet vatten.
 
Jag har en väska med olika saker som använder den typen av behållare men orkade inte ta fram den och ta bilder.
Nu är det långe sedan jag använde dem men vill minnas att man skruvar fast den, inte behållaren utan det finns ett lock i botten som skruvar fast gas tuben.
 
Trodde brännare mm. med punkteringsbehållare var mer eller mindre helt utfasade idag.

Det som är helt dominerande idag är primus-ventil, även kallad 7/16-gängan med återförslutande ventil. CP250-flaskor har också kommit stort den senaste snart 20 åren med sk. japankök men börja användas till betydligt fler saker.

Sedan fins en variant från campingaz där ventilen är ogängad och det låser sig in på kragen istället och ser ut som en 7/16-ventil men saknar gängorna, lätt att ta fel... - inte så vanligt i Sverige men mer nedåt Europa/Frankrike.

Den mest universella ventilgängan på campingasolflaskor som går att hitta i hela världen är 7/16 aka primusgängan.

det finns också en fjärde typ av gänga främst på engångs propanflaskor från colman och kallas ofta US1-anslutning - inte så vanlig i sverige men kan förekomma mer i tex. Norge (ned NATO:s närvaro och mer amerikansk campingutrustning kommer den vägen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.