Redirep 45 RSF har en min läggning på 3mm så det är fel produkt att använda.
Vad säger firman om att dom kan släppa det hela för ett avdrag på en viss summa. 50k? Så tar ni över skjutandekonstand för spacklingen på ert konto? Eftersom ni skall använda epoxi så är det ju tämligen noga att det är bra underlag och då kan ni dessutom göra det någon dag innan ni skacklar och slipper täcka golven under byggperioden
 
R
Froja Froja skrev:
Ja det är nog troligt att det inte blir bra med bara spackling. Känner att jag inte har så mycket att sätta emot då det heter att de har rätt att försöka korrigera felet. Spacklet de ska använda heter Redirep 45 RSF.
Jag är så irriterad över min naivitet om att de skulle göra ett golv så jämnt att inte ett bord/stol står och väger på tre ben. Har kontaktat ett företag som utför entreprenadbesiktning och tänker att när de gjuterifirman gjort sina patcher kan jag kalla in dem för besiktning. Han jag snackade på besiktningsfirman var inne på att flytspackling var det enda vettiga för att få det bra.

Vi är så osäkra på hur vi ska driva detta steg för steg för att få gjuterifirman att få till den grund vi förväntade oss. Känns inte ok att vi ska bekosta flytspackling, men ämnar de bara nå spec för generösa AMA-hus standarden så är det kanske enda lösningen.
Redirep är ingett spackel utan det är ett betonglagningsbruk kanske inte det lämpligaste att lägga på ett golv i ett tunt lager..
 
A atomlab skrev:
Redirep 45 RSF har en min läggning på 3mm så det är fel produkt att använda.
Vad säger firman om att dom kan släppa det hela för ett avdrag på en viss summa. 50k? Så tar ni över skjutandekonstand för spacklingen på ert konto? Eftersom ni skall använda epoxi så är det ju tämligen noga att det är bra underlag och då kan ni dessutom göra det någon dag innan ni skacklar och slipper täcka golven under byggperioden
Vill börja med att tacka för alla svar du och andra gett. Är verkligen ett stöd i något jag aldrig varit i kontakt med innan och förhoppningsvis heller aldrig efter detta.

Ja jag förstod redan innan spacklingen att det inte skulle bli bra. Tack för info om min-tjocklek på 3mm, så du har helt rätt, det var helt fel produkt. Jag använde lördagen till att granska/mäta grunderna och skrev sedan en mätrapport som vi skickat till en entreprenadbesiktare som vi förhoppningsvis får hit i början av veckan. Vi vill driva det till att få flytspackling gjord på båda grunderna men av annan firma. Vi håller på slutbetalningen av dryga 60 kSEK kan förhoppningsvis räcka till båda grunderna.

Uppmätningarna visade som mest drygt 9 mm svacka på 2m rätskiva. Lutningen kanske var än värre där jag hittade 17mm lutning på 1,2 meter. Många gropar och ojämnheter på upp till 5mm samt bomljud där det fanns "mushål" som antas beror på avbruten vibrering när regnet föll, dvs instängda luftkaviteter. Bifogar lite bilder som kanske inte är så granna!

Detaljbild som visar en mätning av höjdskillnaden på flytspackel på en betongyta med texten "4,4mm höjdskillnad".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en 10-kronors mynt ståendes i en spricka i betong, vilket visar storleken på sprickan och ojämnheten i ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på sprickor och ojämnheter i en betongyta, med en tumstock som visar måtten av sprickorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttstock visar djupet på en grop i en ospacksad betonggrund, med grov och ojämn betongyta runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ojämn och skadad betongyta med flera sprickor och gropar.
 
  • Ledsen
trenchcoat
  • Laddar…
Froja Froja skrev:
Vi fick två grunder gjutna samma dag som vädergudarna vände himlen upp och ner. Betongplattorna blev inte vackra i ytan men vi blev utlovade att få de slipade som skulle göra dem släta. Jo släta blev de allt, men också vågiga. Grunderna är 120m2 och 40m2

Det känns när man går att plattorna buktar sig. Vi förstår nu i efterhand att vi skulle satt en kravspec på rimlig buktighet så att inte ett bord ska stå och vingla. Kontrollansvarig menar på att vi nu går på AMA 43 som är en mycket tillåtande standard. Trots det mäter vi att den går utanför AMA 43:s toleranser.

Till den stora plattan på 120m2 har vi köpt byggsats från Lövångers bygg. Dock tog vi inte material från dem till plattan då vi ville att den ska klara väsentligt högre trycklaster. Rejälare isolerblock (S200), kraftigare armering och tjockare lager betong. För 40m2 plattan var det normal dimensionering då den blir en utbyggnad på bostadshuset. Båda plattorna har vi själva lagt vattenburen golvvärmen och på stora plattan blir det delvis kontor (så man kan gå i strumpor) och delvis prototypverkstad som ska hålla för tung CNC maskin. På stora plattan så är det planerat epoxifärg, lilla plattan ej något bestämt.

Ansvarig för gjutningen menar på att plattan är på gränsen toleransmässigt. Vi och kontrollansvarig hävdar att den är utanför. Ansvarige har försökt med slipningen att få plattorna bra och funderar nu på andra metoder. Om vi förstår det rätt så skulle en flytspackling ge slätt golv men inte nödvändigtvis klara tryckkrafter lika bra som om det bara varit betong. Vad finns det för möjligheter att göra plattan bra? Vad kan vi kräva? Vi har redan sagt att vi inte godkänner plattorna men har ännu inte delgett dem det skriftligen. Ska vi hålla inne med betalning och isåfall hur mycket?
Fortsättning i ärendet.
När vi nu bestridit fakturan fick vi till svar att de vill fakturera oss 25kSEK till. Detta för arbetet som de gjorde för att försöka korrigera den mindre grunden (men som tyvärr blev ännu värre efter).

En oberoende entreprenadbesiktare har varit hos oss. Han sparade inte på krutet när han uttryckte sin åsikt om detta klåparjobb. I början av nästa vecka ska vi få hans rapport.

Vi tycker hela den här historian är mycket jobbig och min fru vill bara inte ha hit firman Core Production igen då de visat sig fullständigt inkompetenta. Själv vill jag bara inte att de ska slippa undan detta men känner att det nog är läge att blanda in en advokat eller jurist -firma. Det skulle kännas skönt om all dialog mot firman skedde genom dem. Är det någon som kan rekommendera advokat/jurist-firma som är bra på konsumenträtt (då vi beställde detta som privatpersoner).

Bifogar en fin video på spacklingen som de utförde på grunden. Är själv inte särdeles imponerad och vill få detta bortknackat innan man lägger flytspackel på grunderna.
 
Froja Froja skrev:
Är det någon som kan rekommendera advokat/jurist-firma som är bra på konsumenträtt (då vi beställde detta som privatpersoner).
Var i landet bor ni?
 
Froja Froja skrev:
Core Production
Hittar inget sådant företag när jag söker omkring, vet du exakt vad företaget heter?
 
Vi bor utanför Lund, miss av mig att glömma skriva det.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Skulle tro att det är för långt bort för att vara relevant för den jurist jag använt mig av tidigare.
Lycka till iaf och stå på er till hela saken är utredd!
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Hittar inget sådant företag när jag söker omkring, vet du exakt vad företaget heter?
Råkade skriva/tänka fel. Ska vara Core Projektutveckling AB.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Skulle tro att det är för långt bort för att vara relevant för den jurist jag använt mig av tidigare.
Lycka till iaf och stå på er till hela saken är utredd!
Tack.
 
MrJay
Vi hade över 300 m² platta som blev totalt misslyckad på grund av en oseriös entreprenör och hans okunniga "hantverkare". De hade knappt någon utrustning och plattan torkade för snabbt. Vi hade 2-3 cm skillnad på många ställen pga. det, så er platta är guld i jämförelse med hur vår var. Vi ville inte ha tillbaka firman, så vi fixade allt själva - från att riva upp hela plattan med Von Arx till att anlita en golvfirma som flytspacklade allt. De fick pröjs, det ångrar jag även om det var ”kompispris”.
 
Det viktiga är att du bestrider alla fakturor och inte betalar någonting alls i detta skede. Inte ett öre.
 
MrJay MrJay skrev:
Vi hade över 300 m² platta som blev totalt misslyckad på grund av en oseriös entreprenör och hans okunniga "hantverkare". De hade knappt någon utrustning och plattan torkade för snabbt. Vi hade 2-3 cm skillnad på många ställen pga. det, så er platta är guld i jämförelse med hur vår var. Vi ville inte ha tillbaka firman, så vi fixade allt själva - från att riva upp hela plattan med Von Arx till att anlita en golvfirma som flytspacklade allt. De fick pröjs, det ångrar jag även om det var ”kompispris”.
Ja det var väsentligt värre än för oss. Som ni gjorde och såg till att de inte kom tillbaka är en känsla vi verkligen delar och något de säkert spelar på. När tokiga åtgärder avlöser varandra är det lätt att bara betala så man blir av med dem. Hoppas det löste sig bra till slut för er och att det inte blev orimligt jobbigt/dyrt.
 
MrJay
Froja Froja skrev:
Ja det var väsentligt värre än för oss. Som ni gjorde och såg till att de inte kom tillbaka är en känsla vi verkligen delar och något de säkert spelar på. När tokiga åtgärder avlöser varandra är det lätt att bara betala så man blir av med dem. Hoppas det löste sig bra till slut för er och att det inte blev orimligt jobbigt/dyrt.
Det blev en merkostnad på ca. 50.000kr för oss + all tid vi la ner på att slipa plattan. Det är löst sedan länge och vi har stött på flera snarlika hinder under vår husresa som nu är snart slut (tack gud för det…)
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Det viktiga är att du bestrider alla fakturor och inte betalar någonting alls i detta skede. Inte ett öre.
Hehe, jo så är det helt säker. Dock är det frestande att bara betala och kalla in några som kan för att få ett avslut med klåparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.