Totte_S
Vi börjar med en bild
Rött uthus med två svarta dörrar och en trädgård framför, beläget i skogskanten med träd runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lurkat på byggahus nästan från starten 2001, men aldrig redovisat något projekt. Framförallt för att alla projekt varit av nöd eller att hantverkare gjort allt. Nu finns både tid, pengar och lust att göra något som behövs och för att det är roligt. Dessutom lust och tid att dokumentera och dela med mig.

O så lite bakgrund
Vi har bott här sen 2001, ja inte i huset på bilden, men ni fattar. Fastighetens äldsta dokument är från 1896, och ligger i utkanten av nyare bebyggelse. Fram till mitten av -90 talet fanns bara 7 hus här i området som ligger i skogskanten på en moränås.
Uthuset går under benämningen stora uthuset för att skilja det från den lägre delen. Det har en gång i tiden använts för slakteri i liten skala, KalvaLotta ska hon hetat som höll på och bodde här. Lilla uthuset var isrum, isolerat med halmisolering. Har senare fungerat som vedbod och nu diverseförvaring 🙄😇.
Längst till vänster har varit utedass, hönshus, numera trädgårdsbod.
Allt är byggt med enklast tänkbara material, rundvirke, obarkat och alla dimensioner.
Våra barn har under sin uppväxt velat ha spelhåla, tvrum, gym osv, men aldrig fått något. Vi har sett på någon fotboll, firat ett par midsomrar och nån fest men det är allt. Nu har barnen flyttat hemifrån och lämnar tid och pengar över, så nu gör vi något åt det här.
Vi tycker det är charmigt inne och har inte velat ta bort den känslan, men nu ska vi göra det som krävs.
Enklast och billigast hade varit riv och bygg nytt, men vi har för många byggnader enligt detaljplanen, så vi riskerar inte att inte få bygglov. Hela uthuset är ca 34 m2, stora är 19m2. Vi har växthus som friggebod och vill spara attefall till nåt annat.

Projektet
Stora uthuset är det som gäller nu. Vi har haft en takläcka i säkert 10 år. 5 år med presenning på taket, 5 år utan, istället har man lärt sig att inte ställa saker där det rinner in 🫣
Bakre hammarbandet är rejält skadat, även en stor del av syllen. Taket är omlagt minst en gång.
Planen nu är att få tätt tak. Efter inledande rivning så landar vi i att vi börjar nerifrån så får vi se hur det slutar…

Myrbo under pannorna, det är här det har regnat in. Konstigt…

Delvis borttagna takpannor på ett gammalt tak visar omfattande skador orsakade av läckage, med ruttnande och fuktig trästruktur samt smuts och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halva syllen i bakkant var lätt och luftig.
Rundvirke och sågspån på golvet innanför träväggarna i det stora uthuset, tydliga tecken på pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Forts. följer…
 
  • En röd byggnad med träpanel och ett lutande tak, viss förvaring på höger sida under ett utstickande tak. Gräsmatta och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Cruzze och 10 till
  • Laddar…
Totte_S
Så här har det sett ut nån gång när vi haft kalas
Uteservering med träväggar, bord med röd-vitrandig duk och flera stolar. Väggarna dekorerade med skyltar och en livboj. Ljusslingor hänger i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 1, 29 juli

Rivning påbörjas. Pannor ner, skall återbrukas.
Röda takpannor travade på en lastpall, diverse brädor och papp bredvid, en blå släpvagn och kompostbehållare i bakgrunden, omgärdade av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra lagret, papp och läkt, bara att sopa ner det mesta.
Ett delvis rivet tak, med papp och smala träplankor synliga. En stege och en sopskyffel ligger på taket, och gröna träd omger byggnaden i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje lagret, diverse brädor i olika tjocklekar och bredder. Rötskadat under myrboet såklart.
Tak under rivning visar gamla träplankor i olika tjocklekar, varav en del är rötskadade. Stege syns i bildens högra nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rötskadat trätak med vit beläggning och mörka fläckar. Del av ett renoveringsprojekt dokumenterat i diskussionsforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 2
Fjärde lagret, förmodligen ursprungliga taket. Gissningsvis från 40-talet baserat på den muntliga information vi har om fastigheten. Verkar ursprungligen varit trätak, de breda brädorna har fasningar i kanterna där jag gissar att det legat smalare täckbrädor som tätat mot spåren. Kanske nån har koll på den tekniken.

Rivning av gammalt tak med synliga brädor och hål, omgivande grönska i bakgrunden. Planer på att återanvända takpannorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Texas barnhouse feeling tyckte äldsta sonen om den här bilden
Halvt rivet tak med breda, horisontella brädor som släpper in solljus. Vägg i bakgrunden med vägskyltar och trädtoppar synliga genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite luftigare och ljusare utan tak
Ett tak löst borttaget från ett gammalt trähus under ett renoveringsprojekt, med synliga takbjälkar och diverse verktyg och material spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Totte_S
Dax att hämta virke. Hittad en mindre såg som är markant billigare än byggmax, bättre sortiment, rakt virke och ingen trängsel. 2 mil att köra istället för byggmax som ligger 2 km bort.
Bil med släp lastat med virke för byggprojekt, parkerad på en grusväg nära skog. Virket är säkrat med remmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut i naket format
Träväggen på ett renoveringsprojekt, med en blandning av nya och gamla brädor samt en fönsteröppning utan glas. En stor spade lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir ju lite att sortera, spikrensa och köra till tippen
Virkeslast på släpkärra bredvid en blå tunna, med fler plankor på marken och en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 3
Dax att börja spika till slut.
Självklart gjorde jag ett nybörjarfel - missade att mäta av högsta punkten på gamla syllen, började i motsatt hörn. Diffar 3 cm som jag får lösa med bjälklaget senare.

Byggprojekt med träväggar och golv under konstruktion, brädor och verktyg spridda på golvet, delvis färdigställd stomme med stagbrädor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 4 blev halvdag, siesta efter lunch pga värmen. Tomtens varmaste hörn blir varmt i 25 grader

Dag 5
Sista syllkompletteringen gjord, fick såga ur röta på flera ställen, som tur e så är kärnvirket stenhårt.
Renoveringsprojektets början med ny syll och första regeln på plats, omringade av verktyg och gammalt virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat komplettera stommen. Hemsågat virke från öland. Tungt som satan, stenhårt och mycket kåda i botten på första regeln så den ska nog inte ruttna under min livstid.
En närbild av ett trästycke med synliga årsringar, placerat på en byggarbetsplats med stegar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen första regeln på plats. Lite sned i toppen och mallande för att anpassa till gamla hammarbandet. Blev tillräckligt bra.
Byggarbetsplats med halvfärdig trästomme och flera stegar, verktyg på marken, samt blå himmel och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Totte_S
Dag 6-7 nånting

Det går sakta när man ska behålla gammalt och ha semester och köra till tippen….

Den här gamla rötskadan i bakre hammarbandet/balken är ju lite tråkig. Bestämde mig för att lappa i lite och förstärka med nytt istället för att riva all panel och byta hela.
Timmermän bör undvika titta, för det är inte vackert, men kul att hugga lite.

Före
Skadad träbalk på en trävägg som håller på att renoveras. Balken är gammal och har rötangrepp, med några fästa skruvar och en ställning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden
Avhuggen gammal träbalk med rötskada förstärkt med nya träbitar, sett från insidan av en byggnad under renovering med en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Reparerad rötskada på träbalk i byggnad, med gammalt och nytt virke synligt. Träd och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser lite ok ut på håll, men inget japansk snickeri precis. Shimsade det värsta med board och drog ihop med ett antal feta skruv, förhoppningsvis så att de tar lasten så bra som möjligt. Kommer blir fler reglar än en enda stolpe så det kommer bära bra.

Fått finbesök av sparvhök och den här rackaren som jag tror är en bitbock. Fick varsam skjuts till skogen.
En nära bild på en svart skalbagge som sitter på en träyta, eventuellt en bitbock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första regeln på plats för upplag till takbalkarna.
Kommer sätta en regel till på högkant under denna och förankra den i gamla balken och nya upplagsregeln. Regelverk under det så blir det nog tillräckligt stadigt.
Inte helt vågrätt än, har sjunkit drygt 1 cm precis vid skadan, ska se om jag kan pressa tillbaka balken, annars så salar jag under regeln så jag slipper krångel med takbalkarna sedan.
Takbalkarna jag kommer använda är 45x220 C24 på c/c ca 850mm. Spännvidden är ca 3600 horisontellt. Beroende på taktyngd så säger dimensioneringsverktygen att det är ok. Men jag tänker att det gamla huset har stått i över 80-år med bra gung i taket så jag har nog dimensionerat upp rätt rejält jämfört med det.

Ett byggprojekt där ett gammalt balkträ har förstärkts med en ny regel. I bakgrunden syns skog och en byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gamla utstickande tassar avkapade och knutarna säkrade med flertal feta skruv i lämpliga riktningar.
Gamla virket är okantat sågat 4”x 6”. På sämsta ställena kvar ungefär en 45x95 med friskt trä.
Ett hörn av en byggnad med rödfärgad panel och synlig träskada vid taket. En svart stupränna syns till höger. En stege står lutad mot byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av två vertikala träbalkar med rötskador längst ner, fixerade med spikar mot en målad rödvägg på en grusbelagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr kom regnet nu, kan jag leva med, men elverktygen mår dåligt så det blir en paus. Får nog städa garaget så jag inte klättrar på väggarna.
 
  • Två avslitna träplankor med rötskador vid basen, fotade nära marken, mot en röd träpanel och omgivna av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hammarband/balk i träställning med nyligen installerade stöd- och förstärkningsreglar. Grön växt i bakgrunden och ett träd synligt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Totte_S
Dag 4000 känns det som…

Hels gårdagen i princip gick åt till inköp. Dubbla rundor till sågen pga att jag behövde låna deras släp då de bara hade 480 råspont. Ställde till det lite med spillberäkningen så vi får se om det felar i slutändan.
Började tidigt idag pga stekande sol. Smällde upp takreglarna innan lunch. Väldigt tacksam att jag gjorde en testbräda innan jag började jacka ur takreglarna. Gjorde 4 försök innan jag insåg att jag har en skum vinkel som ställde till det. Sen gick det som smort.

Hyrde spikpistoler och fick åka dubbla vändor eftersom han glömde tala om att ena pistolen behöver högtryckskompressor. Hyra sån och mer tid till spillo. Börjar kännas stressigt eftersom regn såklart är på ingång, alltid när man lägger tak!
Körde på fram tills jag gjorde två idiotfel på raken, då insåg jag att 11 timmar i solen tagit ut sin rätt. Slitigt att vara själv också. Närmsta kompetenta hjälpkompis bor i Dalarna sådär 50-60 mil bort.


Gamla takbjälkarna inklädda med en liggande 145 och en stående 95. Takreglar på ett byggprojekt sett från taket med skog i bakgrunden och byggnadsställningar vid sidan. Himlen är molnig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick dra ihop väggarna med spännband.
Inklädda takbjälkar och fastsatta takreglar på en byggarbetsplats med träd i bakgrunden, stegar ställda mot träväggen, och ett orange spännband som håller ihop strukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skön känsla när takreglarna är på plats.
Kollade med rätskiva och bara mittersta regeln avviker i höjd, tack och lov uppåt och bara nån enstaka cm. Perfekt, för där lär det säcka ändå.
Takreglar installerade på en byggnad under klarblå himmel, med en stege lutad mot den öppna strukturen och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygget av ett trätak med takreglar på en träkonstruktion under en solig dag, omgivande träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär så här långt kom jag idag. Ett jävla springande upp o ner på stegar och ställning innan jag kunde gå upp på taket.

Byggarbetsplats med nylagda takreglar, hammare och spikpistol på taket, soligt väder och trädgård med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagda takreglar till ett trätak med en stege och byggställning bredvid. Klarblå himmel syns genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag duschat iskallt, städat av och njuter av denna …
En burk Oppigårds Pilsner står på ett slitet träbord utomhus, med solbelysta blommor och en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I väntan på denna
Grillat kött på en kolgrill med en aluminiumform med saft under, klar att avnjutas efter en lång dag av byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Byggprojekt med nylagda takreglar på ett rött hus under en klarblå himmel. Detaljer som gröna träd och en annan byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 18 till
  • Laddar…
Totte_S
Hade ju tänkt lägga upp bilder från taklagsfesten, men får vänta lite med att pappa pga av sommarregnet från bibeln.
Resterande svall gick fort att lägga idag.
Hann precis med att lägga första pappremsan innan takfotsplåten innan himlen öppnade sig.

Så här ser det i all fall ut från insidan nu
Innerstak i trä med takfotsplåt installerad, sett från insidan av byggprojektet. En stege syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regnfilm:

 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Totte_S
Så!!!
Dag 12
Äntligen. Kransen på plats. Champagnen kommer ikväll med hämtmat, som omväxling mot korv och potatissallad som varit byggmat.
Nybyggt tak med takpapp och träpaneler på en röd byggnad, omgiven av gröna träd. En krans hänger på kanten av taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I morse sken solen, så bort med press och fram med grejerna. Frun kapade papp och jag spikade sista trekantslisten. (Ska ta lite detaljbilder)
Nyträspontad takyta med en stege och verktyg på ena sidan, omringad av skog och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyra pappspikpistol är win! Kommer aldrig pappa utan den.
Fick på ströläkten och trimmade pappen. La press över virket och ställde undan verktygen. Då var maten precis klar, uppdukad ute - då kom regnet igen! Jävla tur. Nu kommer tröttheten efter nästan 12 dagar i sträck med det här projektet. Nu blir det en liten paus, jobbet börjar på måndag så det här projektet blir kvällar o helger. Finns mycket idéer på lut.
En person står på ett nylagt tak med papp och ströläkt, iklädd shorts och arbetsskor. Verktyg och byggmaterial syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Totte_S
Smyger sakta framåt men idag gick det åt helvete litegrann. Svarttjärade takfotsbräda igår, så idag har jag lärt mig att trä som ska tjäras ska först sättas fast på plats. Jävlar vad kladdigt.
Sågade dessutom denna bräda för kort, men hann spika fast den med 14 st 4” spik innan jag insåg mitt misstag. Borde gå ändå.
Väger av rännkrokarna. Är duktig och kollar med vattenpass också, mycket riktigt lutar takfoten åt fel håll. Kompenserar för detta och drar fast 10 rännkrok och låser dessa. Rinner nästan ut rännan i alla fall.
Dålig jävla byggdag idag.

Igår däremot målades 260 meter panel, så nåt vettigt blev gjort.
Person i blå t-shirt och arbetsbyxor hanterar rödmålade träbrädor utomhus. Träbrädorna ligger på arbetsbockar i en grönskande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Firade lite bygge och semesterslut med denna också
Flaska Champagne Comtesse de Nöels Brut och ett vinglas med champagne, placerade på en vit duk med en bricka och bestick i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrikklint och 13 till
  • Laddar…
Totte_S
Hoppsan - tråden dök upp på första forumsidan. 🤗
Lönejobbet är igång så byggprojeket går på lågfart.
Lite idéer som finns är:
Ny panel runtom. Gamla ytterpanelen skall användas som innepanel så långt den räcker, eller i alla fall delar av väggen. ( då behöver jag köpa en bordssåg 😈)

Golvet blir spontat 45mm, så brett vi törs, dvs 195 eller 220. Eventuellt spikat synligt med smidd spik om vi har tillräckligt många.

Isolering skall bli, därmed uppstår en grej med portarna eftersom dessa inte precis är isolerade eller täta 🙄

Troligen blir det två svarta portar i mitten, på skjutskenor. Bakom dessa blir det först en vanlig dörr, men på sikt ett skjutdörrsparti i glas.

Kanske 2 liggande fönster ovan portarna. Kanske ett mindre fönster högt på västra gaveln.

Inget vatten är planerat i detta bygge, ev förbereds nåt skyddsrör för enkel komplettering av kaffevatten. Finns ingen nära anslutning till avloppet så det får blir nån specialare…

El blir det såklart i tillräcklig omfattning.

Fortsättning följer.
 
  • Gilla
mlaf och 15 till
  • Laddar…
Stiligt!
 
  • Älska
Totte_S
  • Laddar…
Bra jobbat!
 
Bra jobbat! Bytte själv panel på två sidor av garaget under semestern och tyckte duktigt synd om mig själv för att det inte blev någon egentlig "semester", i betydelsen hänga med dottern, ligga på stranden osv. Men detta är sju resor mer jobb! Snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.