13th Marine 13th Marine skrev:
Fredag till onsdagen där 500/800 butiker kunde öppna. Så 5dagar.
Men visst, de hade väl en plan och avgjorde att det var billigare att vänta in en lösning.
Min gissning är att dom inte hade en plan för det skulle säkert inte kunna hända. Det kostar pengar att ha planer och reservsystem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om det nu är så enkelt varför valde Coop att stänga istället för att ta kontanter och skriva manuella kvitton? 🤔
Helt enkelt för det är en riktigt usel butik även när den fungerar. Kan inte fatta ens att den butiken finns här. Det är verkligen bara stamgäster och folk som inte förstår bättre =)

Kollektivet hatar väl sig själva eller något.
 
J Jocke Best skrev:
Coop har tagit långsamt självmord redan innan. Tveksam till att de finns kvar i nuvarande form om 2 år.
Det var en största butiken i vår stad innan. Hela 2 våningar och riktigt stor butik. Den har skalat ner sig till 1 våning och därefter 4 ggr i storlek. Så nu i samma byggnad är bottenvåningen halvtom, finns en fiskebutik i källaren. Och på ovanvåningen så är där coop, rusta och jula. Varav coop är minst.

Om man glömt något inför julafton så är det dit man åker för det finns inga köer där medans ica maxi och kvantum är där kö genom hela butiken och inga parkeringar :D
 
C cpalm skrev:
Dagens krav är väldigt väldigt långt från att kunna uppfyllas med kvittoblock och penna.
Rent ut sagt löjeväckande långtgående.
[länk]
Dressman gjorde så, och de sparade givetvis alla kvitton för att skriva in i kassan när det fungerade. Jag frågade nämligen, hon hade skrivkramp men det var det värt för att hålla igång.

Det är för jävla bra med ett register. Använder tex aldrig kontanter på pizzerian. ;)
 
Fast klädbutik vs matbutik har ganska olika köp profiler, två par jeans för 2000 kr eller en kundvagn fylld med blandade produkter är ganska stor skillnad i att handskriva kvitton för, samt troligen väldigt annorlunda system för automatisk beställning av nytt baserat på vad som köps.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Niq skrev:
Min gissning är att dom inte hade en plan för det skulle säkert inte kunna hända. Det kostar pengar att ha planer och reservsystem.
Menar att när väl skiten träffat fläkten så fick man utarbeta en plan.
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast klädbutik vs matbutik har ganska olika köp profiler, två par jeans för 2000 kr eller en kundvagn fylld med blandade produkter är ganska stor skillnad i att handskriva kvitton för, samt troligen väldigt annorlunda system för automatisk beställning av nytt baserat på vad som köps.
Och produkterna har väl prislapparna hängandes på? Det är sällan jag varit med om att kassören i matbutiken kan priset på varan utantill.
 
C
R Rkarlsson skrev:
de sparade givetvis alla kvitton för att skriva in i kassan när det fungerade.
Efterregistrering duger dock inte, formellt sett. Registreringen skall ske vid försäljningstillfället och kunden skall erbjudas ett kvitto från kassaregistret med alla kontrollsiffror m.m. Kassalådan måste stängas efter varje försäljning, osv.
 
R
Vid en större kris så är det någ inga problem att skippa vissa regler och lagar, det blir liksom sekundärt om befolkningen inte har mat på bordet eller andra basala behov kan tillgodoses..
Så kontant betalning och byteshandel kommer att fungera som det alltid har gjort..
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Vi får hoppas det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är för jävla bra med ett register. Använder tex aldrig kontanter på pizzerian
När lokala pizzerian fick kortterminal så började jag använda kortet där, alltid, och förmodligen många med mig.
Efter någon månad så var kortläsaren förpassad till under disk och den var "trasig" ibland tills man ångrade sin beställning då åkte den fram 🙂
Vet inte om det är en skröna eller på riktigt men pizzagubben beställde en ny bil och kom varje vecka med en påse sedlar för att betala av bilen tills den blev levererad 😄
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Efterregistrering duger dock inte, formellt sett. Registreringen skall ske vid försäljningstillfället och kunden skall erbjudas ett kvitto från kassaregistret med alla kontrollsiffror m.m. Kassalådan måste stängas efter varje försäljning, osv.
Tror nog ändå att dressman vet vad de höll på med. Och det har skett vid fler platser. De har inte lagt ner ännu och har haft öppet när det strulat.

Att de blivit kapade tillhör absolut undantagen. Tror du att skatteverket tycker det är bätttre att stänga i 2 veckor och få in noll i skattemedel?
 
nino nino skrev:
När lokala pizzerian fick kortterminal så började jag använda kortet där, alltid, och förmodligen många med mig.
Efter någon månad så var kortläsaren förpassad till under disk och den var "trasig" ibland tills man ångrade sin beställning då åkte den fram 🙂
Vet inte om det är en skröna eller på riktigt men pizzagubben beställde en ny bil och kom varje vecka med en påse sedlar för att betala av bilen tills den blev levererad 😄
Jag betalar uteslutande med kort på pizzerian, och tar även kvittot. De får ju ändå betala skatt när de slänger skiten i skogen tycker jag. För det kom fram att de inte har soptömning och deras skit hittades i skogen =)

Ja jag byter pizzeria emellanåt skandalerna.

De flesta pizzeriorna tar helst kontanter, men sedan de höjde alla pizzorna 50-70 spänn så ska de fan inte ha svart.

Då får de slänga pizzan om den är "trasig"
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
@MathiasS

Jag svarar här istället för i Gaah tråden.

Jag tror inte att stoppa kontanthantering kommer att stoppa några kriminella. Dom hittar alltid nya lösningar. Kriminellas hantering av pengar är ändå på väg att digitaliseras. Mycket sker redan med kryptovalutor men dom är ännu för volatila för att vara ett stort alternativ ännu. Men det är troligen dit som dom kriminella pengarna är på väg i någon form.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
@MathiasS

Jag svarar här istället för i Gaah tråden.

Jag tror inte att stoppa kontanthantering kommer att stoppa några kriminella. Dom hittar alltid nya lösningar. Kriminellas hantering av pengar är ändå på väg att digitaliseras. Mycket sker redan med kryptovalutor men dom är ännu för volatila för att vara ett stort alternativ ännu. Men det är troligen dit som dom kriminella pengarna är på väg i någon form.
Stoppa är ett starkt ord. Försvåra är ett bra ord. Det får vi vara nöjda med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.