Jag isolerade garaget i vintras och det har stått utan att jag byggt igen med skivor/gips sedan dess.

jag har 170stomme som är isolerad, plast på insidan och sedan en liggande 45-regel med isolering innanför plasten.

jag märkte i våras att det blivit fläckar på isoleringen här och var. Se bilderna. Ser typ lila ut. Jag har haft ventilation i form av fresh-ventiler (3st) i garaget hela tiden. Jag har även haft lite koll på luftfuktigheten som legat normalt mellan 40-55 ungefär.

varför uppstår dessa fläckar ? Någon som vet ? Behöver jag bry mig om detta? Tanken är att bygga igen med skivor i veckan.

tilläggas ska att även överbliven isolering som legat i garaget på ett bord har blivit fläckig.

Jag har haft ett litet element igång där inne under vintern så tempen har ej understigit 10 grader.

isoleringen är glasull.


Isolering med lila fläckar på ett betonggolv bredvid en gul Isover-säck och väggisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat garage med lila fläckar på glasull, byggmaterial på golvet och en ventil i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glasullsisolering i vägg med lila fläckar och synlig träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säker på att dom inte såg ut så från början och att du först nu lägger märke till det och tänker att det är något knas?
Har aldrig varit med om något lila innan men tvivlar på att det är farligt och är du osäker så kassera den eller dom skivorna som är lila.
Isolering från Isover har hållit jämn bra kvalitet när jag isolerat men däremot har isolering från Ursa skiftat rejält i kvalitet där det varit väldigt tunna mjuka skivor och där det varit diverse gula/orange klumpar/bitar , svårt att beskriva men som något som smält fast inte helt och sen runnit och sen torkat ihop och blivit hårt. Den isolering från Isover har varit helt homogen
 
N Nyfiknast skrev:
Säker på att dom inte såg ut så från början och att du först nu lägger märke till det och tänker att det är något knas?
Har aldrig varit med om något lila innan men tvivlar på att det är farligt och är du osäker så kassera den eller dom skivorna som är lila.
Isolering från Isover har hållit jämn bra kvalitet när jag isolerat men däremot har isolering från Ursa skiftat rejält i kvalitet där det varit väldigt tunna mjuka skivor och där det varit diverse gula/orange klumpar/bitar , svårt att beskriva men som något som smält fast inte helt och sen runnit och sen torkat ihop och blivit hårt. Den isolering från Isover har varit helt homogen

Tack för svar !
Det kan mycket väl ha varit så från början. Men den varken luktar eller känns konstig i övrigt så jag tror bara jag bygger igen helt enkelt. Har inte mer isolering hemma annars kunde jag bytt lite. Känns overkill att åka och köpa ny kanske ?
 
S Svensson91 skrev:
Tack för svar !
Det kan mycket väl ha varit så från början. Men den varken luktar eller känns konstig i övrigt så jag tror bara jag bygger igen helt enkelt. Har inte mer isolering hemma annars kunde jag bytt lite. Känns overkill att åka och köpa ny kanske ?
Jag har just öppnat en säck isolering av samma sort och fabrikat där det är lila fläckar på ALLA skivor.
Blir såklart fundersam vad det är. Hur har det gått för dig efter att du satte upp det. Märkt av ngt mysko? :)
 
  • Närbild på en isoleringsskiva med lila fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vist är dom fläckarna lite hårdare än det gula?
 
R Rejäl skrev:
Vist är dom fläckarna lite hårdare än det gula?
Ja, det stämmer.
Fattar inte vad det är. Plasten var hel och den har legat helt skyddat.
Det är otänkbart att ngt djur tagit sig in, finns inga ingångshål. Kommer det från fabrik kanske?
Stora frågan är ju om jag ska använda isoleringen..?
 
R
O Oboyen skrev:
Ja, det stämmer.
Fattar inte vad det är. Plasten var hel och den har legat helt skyddat.
Det är ifrån tillverkningen att glasullen har smält lite för mycket under hög värme..
Ingett som påverkar dig eller isoleringen utan bara att montera upp det😉
 
R Rejäl skrev:
Det är ifrån tillverkningen att glasullen har smält lite för mycket under hög värme..
Ingett som påverkar dig eller isoleringen utan bara att montera upp det😉
Stort tack!!! Blev som brydd ett tag där.
Toppentack!!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.