Hej,

Håller på med en dränering runt ett tegelhus som är minst 100år gammalt. Tänker göra enligt bild och fylla hela diket med 8-22mm dräneringssingel. Tänkte först lägga platonmatta men inser nu att det kommer bli svårt att få det bra pga stengrunden under marknivå består av stora stenbumlingar som är mycket ojämna samt jord/lera som jag ej vågar gräva bort pga rasrisk. Är det någon ide att lägga en låg platonmatta som täcker de övre stenblocken ändå eller är det overkill? Något annat jag missar som man borde tänka på?

Siktar på att göra diket från 60cm ner till ca 80cm med fallet. Räcker detta tro?

Nya rör för takavvattningen kommer också läggas ovanpå dräneringsrören.

Tack på förhand.
 
  • Illustration som visar dränering kring ett minst 100 år gammalt tegelhus med krypgrund, inklusive markduk, dräneringsrör, platonmatta, stenar och jord/lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Nej Platon kommer inte hjälpa
 
Claes Sörmland
Platonmattan fyller ingen funktion.

Fyll inte makadam hela vägen upp till ytan, då skapar du en stensil som leder ned vatten till grunden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Platonmattan fyller ingen funktion.

Fyll inte makadam hela vägen upp till ytan, då skapar du en stensil som leder ned vatten till grunden.
Är rädd att jorden kommer binda fukt som kan sugas in i krypgrunden... En rad med plattor som lutar utåt kanske är en bra lösning annars?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
O O2001 skrev:
Är rädd att jorden kommer binda fukt som kan sugas in i krypgrunden... En rad med plattor som lutar utåt kanske är en bra lösning annars?
Något tätt som sluttar ut från huset i alla fall så att dagvattnet rinner bort från huset och inte ned i marken vid grunden.
 
Excel
Håller med @Claes Sörmland. Skulle göra ett paket med singel, dränrör med fiberfuk runt, därefter jord med lutning från huset. Går det lägga plattor som lutar utåt närmast huset skulle jag även satsa på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.