M
Ett uthus i gott skick i bortre hörnet av trädgården skall kompletteras med någon form av platta eller däck. Detta för att kunna sätta några stolar eller hugga ved eller andra småjobb som suger att göra på gräsmattan.

Ett förslag är givetvis någon plattsättning, alternativt lågt trädäcn/golv.

Har dlck funderat på att helt enkelt bara gjuta en platta. Bygga en stabil form, armera upp rejält sen bara i med betong. Detta utan inderarbete direkt på det som ni är en lite ojämn gräsmatta.

Inte f** skulle denna konstruktionen spricka efter lite tid om övervakar gjutningen hyfsat med bevattning osv. Ränker 150 tjock, om det är överdrivet kanske 110 eller så.

Vad ser ni för ev risker och problem här?

Läser man runt lite menar de flesta, i alla fall i Sverige att det mäste till ett omfattande underarbete för minsta lilla arbete på marken. Grävas, fyllas med det ena och det andra för att bjo kämnt osv.

Men betong i en form direlt på marken, ev plast bara.
Borde inte det egentligen fungera när det bara ska vara en liten uteplats, ute på gräsmatta, skiljt från boningshuset?

Mycket tacksam för input!
 
Fulkemisten
Jag tänker såhär. Det kan säkert funka. Anledningen till att man gör omfattande markarbeten är ju för att man vill försäkra sig om att det ska bli bra. Det är en risk att den spricker när man gör som du tänker, men kanske går det bra. Du får göra en egen bedömning och chansa utifrån den. Jag hade i alla fall minst grävt ur 2 decimeter lagt ett packat dräneringslager makadam och armerat plattan. Alternativet är ju annars att bara gräva ur 2 decimeter lägga bärlager med nollfraktion och padda. Det blir också en bra arbetsyta. Spricker knappast.
 
M
Oavsett annat merarbete kommer jag armera ordentligt.
Känns nödvändigt med tanke på underlaget.

Möjligt att jag missar någon av betongens egenskaper. Men den ska väl inte spricka egentligen.
Oavsett underlaget.
 
Fulkemisten
Jodå. Betong har hög tryckhållfasthet men mycket lägre draghållfasthet. Det är därför man armerar. När man gör som du tänkt är det stor risk att underlaget tjälskjuter. Det blir enorma krafter som kan trycka upp eller sänka ned den tunga plattan på ett ställe och då kan den spricka. Troligen trots armering. Din metod kommer också att utsätta plattan för hög fuktbelastning och den blöta plattan riskerar då att frostsprängas.
 
Jag har några plattor som är gjutna direkt på.
Om man INTE gräver ur så mycket så är ju marken redan genom åren kompakterad.
Gräv bort matjorden släta till sätt en form, lägg i ett armeringsnät och gjut.
110 är fullt tillräckligt.

Skulle det spricka så är en spricka inte hela världen för den användningen.

Lycka till, Protte
 
M
prototypen prototypen skrev:
Jag har några plattor som är gjutna direkt på.
Om man INTE gräver ur så mycket så är ju marken redan genom åren kompakterad.
Gräv bort matjorden släta till sätt en form, lägg i ett armeringsnät och gjut.
110 är fullt tillräckligt.

Skulle det spricka så är en spricka inte hela världen för den användningen.

Lycka till, Protte

Jag tänker lite som du.
Alltså fundament i vattenkraftverk ligger ju delvis mot vatten och där uppe är det ju svinkallt.
De spricker ju inte vad jag vet.
Ska en väl armerad platta som gjuts på mark komma att spricka måste det bero på någon omständighet jag missar alltså.

Men

Om jag bugger formen säg 250 hög.
Bottnar med singel 100 sen gjuter.
Då borde det vara omöjligt att den spricker.

Men som sagt, det verkar som om jag missar nått som praktiskt erfarna har koll på.
Teoretiskt borde det vara klockrent, men samtidigt får jag en känsla av att skeptikerna här har en poäng.

Men ändå, med botten av singel i formen på gräsmattan känns det 100%igt.
 
Fulkemisten är rädd för tjälskjutning och då hjälper inte 10 cm singel så mycket.
Har man en jämn tjälskjutning så åker plattan och omgivande mark upp på vintern och ner på sommaren.
Isolering hjälper mot tjälskjutning men man måste isolera även utanför plattan, i det här fallet 5x5 meter.

Protte
 
M
Isolera 5 x5 meter för en platta på 3x3 ute i trädgården?

Att branchorganisationerna i hantverkssväbgen driver på lite väl vet vi...men detta...:):):
 
Den kommer att spricka. Troligen kommer det dröja innan det sker av sättningar eller tjäle, men kryp- och krympsprickor kommer man i princip aldrig ifrån.
För ändamålet du beskriver så hade jag inte varit orolig, men ett tips är ju att gjuta den 2.4x3 istället så att du kan köra väck den i ett stycke sen när den inte mår så bra längre.
 
Vänner och bekanta från byggsvängen säger 60 cm utanför plattan på sidorna och 120 cm i hörnen och det säger de inte för att sälja mer isolering utan för att jag inte ska drabbas av tjälskjutning och ebb i plånboken.

En 1x1 meters platta isoleras typ 3,5x3,5 meter.

Protte
 
M
prototypen prototypen skrev:
Vänner och bekanta från byggsvängen säger 60 cm utanför plattan på sidorna och 120 cm i hörnen och det säger de inte för att sälja mer isolering utan för att jag inte ska drabbas av tjälskjutning och ebb i plånboken.

En 1x1 meters platta isoleras typ 3,5x3,5 meter.

Protte

Fast det gäller inte en platta för att ställa några trädgårdsmöbler på.
Jag bygger form, singlar och armerar opp ordentligt.
Har läst på en deL under dagen och det ska vara väldigt liten chans att denna platta kommer
Spricka sönder eller brytas.

Kommer uppdatera denna tråd regelbundet med bilder i så många år jag kommer ihåg det
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
Kommer uppdatera denna tråd regelbundet med bilder i så många år jag kommer ihåg det
Hej! Här kommer en påminnelse :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Lite svårt att uppdatera om man blivit bannad.
 
  • Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Lite svårt att uppdatera om man blivit bannad.
Haha, ja sedär! Ny på forumet och inte fått blicken fäst på områden som såna "små" statusbeskrivningar finns. Tack för infon :)
 
prototypen prototypen skrev:
Fulkemisten är rädd för tjälskjutning och då hjälper inte 10 cm singel så mycket.
Har man en jämn tjälskjutning så åker plattan och omgivande mark upp på vintern och ner på sommaren.
Isolering hjälper mot tjälskjutning men man måste isolera även utanför plattan, i det här fallet 5x5 meter.

Protte
Va?
Isolera runt en betongplatta i trädgården
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.